arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۰۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷

فلاحت پیشه: نمی‌دانم چه ملاحظه‌ جدیدی هست که «یگان حفاظت آستان قدس» را ایجاد کرده‌اند/ مسأله حفاظت از حرم امام رضا(ع) تاکنون به خوبی انجام گرفته است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره راه‌اندازی یگان حفاظت آستان قدس رضوی گفت که حفاظت از اماکن برعهده نیروی انتظامی است و مسأله حفاظت از حرم امام رضا(ع) تاکنون به خوبی انجام گرفته است. نمی‌دانم چه ملاحظاتی رخ داده که اقدام به ایجاد چنین یگانی کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره راه‌اندازی یگان حفاظت آستان قدس رضوی می‌گوید: حفاظت از اماکن برعهده نیروی انتظامی است و مسأله حفاظت از حرم امام رضا(ع) تاکنون به خوبی انجام گرفته است. نمی‌دانم چه ملاحظاتی رخ داده که اقدام به ایجاد چنین یگانی کرده‌اند.

آستان‌نیوز به‌تازگی اعلام کرده، سردار علی‌اکبر افراسیابی، با حکم سردار سرتیپ حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به سمت به فرمانده «یگان حفاظت آستان قدس رضوی» منصوب شده است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی نیز در جلسه معارفه افراسیابی، علت تأسیس این یگان حفاظتی را پیگیری قانونمند فعالیت‌هایی که صبغه انتظامی دارند، عنوان کرده است.

وی همچنین تأکید کرده: یکی از مأموریت‌های ما حفظ اماکن متبرکه از هرگونه آسیب است، زیرا همیشه این اماکن مورد طمع افراد شرور و شیاد قرار دارد.

**تأمین امنیت اماکن با نیروی انتظامی است

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره و اینکه مسئول تأمین امنیت بقاع و اماکن متبرکه برعهده کدام نهاد نظامی یا انتظامی است، به ایرناپلاس می‌گوید: مسئولیت حفاظت از اماکن برعهده نیروهای انتظامی است، اما از اینکه این یگان در چه قالبی شکل گرفته است و جزئیات تفاهم‌نامه آستان قدس و نیروی انتظامی چیست، بی‌اطلاعم و باید با دوستان آستان قدس صحبت کنید.

وی در پاسخ به اینکه «بعد از حمله به حرم امام( ره) و مجلس، کمیسیون امنیت ملی یا مجلس تصمیمی درباره تغییر شیوه حفاظت از امکان متبرکه گرفت یا نه؟»، می‌گوید: خیر. چنین موضوعی نه در مجلس نه در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشده است و این اقدام داخلی است که آستان در نظر گرفته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اینکه «حجت‌الاسلام رئیسی هدف از تشکیل این یگان را پیگیری قانونمند فعالیت‌هایی که صبغه انتظامی دارند، عنوان کرده است» و برخی این اقدام را در راستای مقابله با حملات احتمالی بعد از حمله تروریستی به مجلس و حرم امام خمینی(ره) می‌دانند، می‌گوید: من اطلاعی در این باره ندارم، اما از آنجایی که آقای رئیسی فرد قانون‌مندی است و بر آن تأکید دارد، قطعاً ملاحظات قانونی را در این باره در نظر دارند.

نماینده اسلام‌آباد غرب می‌افزاید: تاکنون مسأله حفاظت از حرم امام رضا(ع) به‌خوبی انجام گرفته و نمی‌دانم چه ملاحظاتی رخ داده است که اقدام به ایجاد چنین یگانی کرده‌اند.

وی درباره اینکه «تاکنون گزارشی از اقدام علیه اماکن متبرکه به کمیسیون امنیت ملی داده شده است یا نه؟»، پاسخ می‌دهد: خیر. تاکنون چنین موضوعی به ما اطلاع داده نشده است.

**از آمادگی برای مقابله منافقین تا همایش اقتدار

تولیت آستان قدس رضوی در حالی اعلام می‌کند که برای نخستین بار یگان حفاظت از آستان را تأسیس کرده که پس از بمب‌گذاری منافقین در 30 خرداد 1373 و شهادت 26 تن از زائران و عزاداران حسینی، «یگان حفاظت و امنیت حرم رضوی» زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شد.

مهرماه سال 1395 و چند ماه پس از انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی به‌عنوان تولیت این آستان مطهر، همایش «اقتدار بزرگ» با حضور فرماندهان و نیروهای ویژه یگان‌ حفاظت حرم مطهر رضوی در این محل برگزار شد. وی در این مراسم بر پیش‌بینی، پیشگیری و اقدام به‌موقع در برابر توطئه‌ها و حفظ امنیت حرم امام رضا (ع) تأکید کرد. پیش از آن نیز، سرهنگ علی همت‌آبادی، فرمانده این یگان در مصاحبه‌ای با نسیم‌آنلاین اعلام کرده بود: شش هزار بسیجی مشهد در قالب ۱۶ کشیک، مسئول حفاظت حریم رضوی هستند.

با این حال، برخی این اقدام آستان قدس را در راستای توسعه برنامه‌های این مجموعه در دوران تولیت حجت‌الاسلام رئیسی و راه‌اندازی مجموعه‌هایی چون تلویزیون اینترنتی و خبرگزاری آستان قدس رضوی می‌دانند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
0
0
می گید لطف کنه جواب بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
0
چرا بعضي اينقدر قدرت پيدا مي كنند ؟
نظرات بینندگان