arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۱ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷
نتایج یک پژوهش جالب نشان داد:

راهی برای فرار از خبرهای جعلی نیست / شبکه های اجتماعی متهم ردیف اول شدند

بسیاری از ما در روز در معرض بمباران خبرهای جعلی قرار می گیریم. اما آیا راهی برای فرار از این خبرها وجود دارد؟ به نظر می رسد پاسخ منفی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از ما در روز در معرض بمباران خبرهای جعلی قرار می گیریم. اما آیا راهی برای فرار از این خبرها وجود دارد؟ به نظر می رسد پاسخ منفی است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، شاید بسیاری از افراد خودشان هم مطلع نباشند که در معرض خبرهای جعلی قرار دارند و اساسا حتی ندانند که چطور ممکن است این خبرهای جعلی بمبارانشان کند.

شاید باورتان نشود اما شبکه های اجتماعی متهم ردیف اول انتشار خبرهای جعلی هستند. درواقع شبکه های اجتماعی با انتشار خبرهای مختلف گاهی مخاطبان را به ورطه قضاوت ها با تصمیم گیری های اشتباه می کشانند.

 کامرون هیکی، مدیر فناوری آزمایشگاه اختلال اطلاعات در مرکز پژوهی هاروارد، گفت: "پاسخ من به این سوال که آیا می توان از خبرهای جعلی فرار کرد مثبت است. اما مشروط بر آن که دور شبکه های اجتماعی را خط قرمز بکشید. اگر شما بخواهید از اطلاعات غلط  پیرامون خود جلوگیری کنید، بهتر است به طور کلی از رسانه های اجتماعی استفاده نکنید این یک نکته واقعی است و اصلا شوخی بردار نیست."

از زمان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2016، تا کنون غول های فناوری بزرگی مانند فیسبوک، توییتر، گوگل و یوتیوب تلاش کرده اند با خبرهای جعلی در شبکه های اجتماعی مبارزه کنند. اما به نظر می رسد این تلاش ها کافی نیست.

این شرکت ها الگوریتم های خود را تغییر داده اند؛ ربات های پاک کننده و سیستم های تشخیص محتوا را ایجاد کرده اند و تلاش های متعددی با هدف تغییر کیفیت گفتگوها راه اندازی کرده اند اما به نظر می رسد این موضوعات همچنان قدرت کافی را ندارند.

هانی فرید، استاد علوم کامپیوتر در دانشکده دارتموث،می گوید: تقریبا هر کاربری با هر طرز فکری به سهولت می تواند محتواهایی را به دلخواه خود منتشر کند. این محتواها می توانند افراد را فریب دهند محتواهایی صوتی و تصویری که اغلب با ظاهر فریبنده خود نقشی مهم در شکل دادن به عقاید مردم ایفا می کنند.

با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات میان دوره ای ایالات متحده مسئله خبرهای جعلی بار دیگر به سوژه ای داغ تبدیل شده اما نتایج پژوهش های پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می دهد مبارزه با خبرهای جعلی عملا غیرممکن به نظر می رسد مگر آنکه به کلی دسترسی به شبکه های اجتماعی را قطع کنیم.

نظرات بینندگان