arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۳ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷

ظریف: پمپئو مسئولیت آنچه را که گفته بپذیرد

ظریف در توئیت خود نوشت: [مایک پمپئو] با گستاخی و تهدید به جنایت علیه بشریت، شهروندان عادی ایرانی را هدف قرار می‌دهد؛ بعد به رسانه‌ها بخاطر اینکه سخنانش را نقل کرده‌اند، حمله می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران شامگاه دوشنبه در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود در توئیتر نوشت: او یا باید مسئولیت آنچه را که گفته بپذیرد و یا خود را از اقدامات آمریکا مبرا کند؛ نمی‌تواند هردو را با هم داشته باشد.

ظریف در توئیت خود نوشت: [مایک پمپئو] با گستاخی و تهدید به جنایت علیه بشریت، شهروندان عادی ایرانی را هدف قرار می‌دهد؛ بعد به رسانه‌ها بخاطر اینکه سخنانش را نقل کرده‌اند، حمله می‌کند.

به نظر می‌رسد اشاره ظریف به توئیت ساعتی پیش وزیر امور خارجه آمریکا است که وی در آن به مجله «نیوزویک» برای انتشار گزارشی درخصوص پیامدهای تحریم‌های آمریکا بر ایرانی ها تاخته بود.
پمپئو نوشته بود: شرم بر نیوزویک جعلی که به جواد ظریف برای دروغ پراکنی کمک می کند. [...] اقلام و تبادلات مالی مرتبط با نیازهای بشردوستانه، از تحریم ها مستثنی هستند.

ظریف در همین ارتباط، شامگاه دوشنبه در توئیت دیگری یادآور شد که دیوان بین‌المللی دادگستری، پیشتر ادعای پمپئو درخصوص استثنای اقلام مرتبط با نیازهای بشردوستانه را رد کرده بود.

ظریف تاکید کرد: تمامی تحریم‌های آمریکا نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار گزارش‌هایی از روزنامه‌های گاردین و نیویورک تایمز و اسنادی درخصوص پیامدهای تحریم‌های آمریکا برای تامین نیازهای اساسی، نوشت: روایت حقیقی رسانه‌های غربی و اسناد ضمیمه شده، نشان می‌دهد چه کسی دروغ می‌گوید.

این نخستین باری نیست که وزیر خارجه آمریکا علیه ایران دست به دروغ‌پراکنی زده و تلاشی نافرجام برای مهندسی افکار عمومی داشته است.

دولت آمریکا با حربه تروریسم اقتصادی، وضع تحریم های یکجانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی، به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است؛ سیاستی که به عقیده کارشناسان، در اجرای آن با درهای بسته مواجه شده است.

این کشور اردیبهشت ماه سال جاری با عهدشکنی و نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را بازگرداند.

با این وجود، تجربه‌ ماه‌های گذشته و صدور معافیت‌های متعدد برای واردات نفت از ایران نشان داد که سیاست تحریم بار دیگر نتیجه‌ای معکوس برای آمریکایی‌ها داشته است.

نظرات بینندگان