arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷

چاووش‌اوغلو: اتهامات فرانسه به اردوغان، گستاخی است/ احتمال تبانی پاریس و ریاض در پرونده قتل خاشقچی

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه مقامات پاریس پا را فراتر از حد خود گذاشته‌اند، همتای فرانسوی خود را به گستاخی و توهین به رئیس‌جمهور ترکیه متهم کرد.اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه چند روز قبل گفته بود که فایل صوتی قتل خاشقچی را در اختیار مقامات پاریس قرار داده‌اند. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه فرانسه اما با رد این اظهارات، مدعی شدند که اردوغان در حال اجرای بازی سیاسی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر خارجه ترکیه اتهامات فرانسه به رئیس‌جمهور این کشور را گستاخی توصیف کرده و احتمال داد که پاریس و ریاض برای مسکوت کردن پرونده قتل خاشقچی، تبانی کرده باشند.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه مقامات پاریس پا را فراتر از حد خود گذاشته‌اند، همتای فرانسوی خود را به گستاخی و توهین به رئیس‌جمهور ترکیه متهم کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه چند روز قبل گفته بود که فایل صوتی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری استانبول را در اختیار مقامات پاریس قرار داده‌اند. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه فرانسه اما با رد این اظهارات، مدعی شدند که اردوغان در حال اجرای بازی سیاسی است.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» چاووش‌اوغلو با بیان اینکه انتقادات فرانسوی‌ها از اظهارات اردوغان، عبور کردن از خط قرمز بود، گفت: «وزیر خارجه فرانسه پا را از گلیم خود فراتر گذاشت، اما باید صحبت کردن درباره یک رئیس‌جمهور را یاد بگیرد».

وی با تاکید بر صحت اظهارات اردوغان، توضیح داد: «من می‌دانم که سازمان اطلاعات ما، تمام یافته‌ها (از قتل خاشقچی) از جمله فایل صوتی و متن آن را در تاریخ 24 اکتبر به درخواست سازمان اطلاعات فرانسه، در اختیار آنها قرار داده است».

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه مدارک قتل خاشقچی را در اختیار کشورهای مختلفی قرار داده‌اند، اتهامات «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود علیه اردوغان را «گستاخی» توصیف کرد.

چاووش‌اوغلو همچنین افزود: «اینطور که پیش می‌رود، فرانسوی‌ها می توانند به زودی اصل کشته‌شدن خاشقچی را منکر شوند، چیزی که حتی سعودی‌ها نیز آن را پذیرفته‌اند. تمام دنیا درحال قدردانی از موضع ترکیه است اما وزیر خارجه فرانسه اتهامات و گستاخی‌هایی را مطرح می‌کند که کاملا گیج‌کننده است. چه چیزی در پس پرده است؟ آیا می‌خواهند این قتل را لاپوشانی کنند؟»

وی با متهم کردن فرانسه به زد و بند با عربستان سعودی برای مسکوت کردن پرونده قتل خاشقچی، تاکید کرد که به دنبال هرگونه توافق محرمانه پاریس و ریاض خواهند گشت.

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری ریاض در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته شده است. دادستان کل سعودی در تاریخ 7 آبان برای دیدار با دادستان استانبول و همچنین بازدید از کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول سعودی در این شهر، به ترکیه سفر کرده بود. برخی منابع می‌گویند که پرونده‌ای 150 صفحه‌ای از یافته‌های پلیس ترکیه درباره قتل خاشقچی در اختیار وی قرار گرفته است.

نظرات بینندگان