arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۵۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷

عراقچی:‌ تحریم ها شاید هزینه های سنگینی‌ داشته باشد اما سیاست های ایران را تغییر نخواهند داد

عراقچی گفت: تحریم ها شاید هزینه های سنگینی‌ داشته باشد اما سیاست های ایران را تغییر نخواهند داد. دولت قبلی‌ آمریکا تحریم های شدیدتری علیه ایران اعمال کرده بود، اما در پایان مجبور شد بر سر میز بنشیند. ترامپ همچنان یک تجربه شکست خورده را دنبال می‌ کند. آمریکا یک قدرت اقتصادی است و همانند یک قلدر به سایر کشورها فشار می‌ آورد، اما کشوری است که از لحاظ سیاسی منزوی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«سید عباس عراقچی»‌ که به منظور دومین دور گفت وگوهای سیاسی مشورتی معاونان وزرای خارجه ایران و اسپانیا، وارد مادرید شده است در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی 'آ.ب.ث' در پاسخ به این پرسش که خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها چگونه بر ایران تاثیر گذاشته ا‌ند؟ اظهار داشت: قبل از اجرای تحریم ها و از زمان انتخاب ترامپ، یک تاثیر روانی‌ به خاطر سردرگمی وجود داشت و برخی شرکت ها شروع به متوقف کردن فعالیت های خود در ایران کردند.


وی افزود: پس از آن، شرکت هایی که رابطه با آمریکا ندارند، همچنان در حال همکاری با تهران هستند. حدود سه هزار شرکت کوچک، متوسط و بزرگ با ایران کار می‌ کنند. چیزی که آنها می‌ خواهند یک کانال مالی‌ برای معاملات است.


معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: احتمال کاهش فروش نفت خام ایران وجود دارد، اما نه در سطحی که آمریکا فکر آن را می‌ کند.


وی تاکید کرد: تحریم ها شاید هزینه های سنگینی‌ داشته باشد اما سیاست های ایران را تغییر نخواهند داد. دولت قبلی‌ آمریکا تحریم های شدیدتری علیه ایران اعمال کرده بود، اما در پایان مجبور شد بر سر میز بنشیند. ترامپ همچنان یک تجربه شکست خورده را دنبال می‌ کند. آمریکا یک قدرت اقتصادی است و همانند یک قلدر به سایر کشورها فشار می‌ آورد، اما کشوری است که از لحاظ سیاسی منزوی شده است.


عراقچی‌ در پاسخ به این پرسش که آیا ایران همانند دوره قبلی‌ تحریم ها که تعداد سانتریفیوژ ها را از 200 به 20 هزار عدد افزایش داده این بار نیز افزایش خواهد داد؟ گفت: ایران برای نشان دادن اعتبار فعالیت های هسته ای را محدود کرد. اگر توافقی وجود نداشته باشد، این محدودیت ها وجود ندارند. هدف برنامه هسته ای ایران همیشه صلح آمیز خواهد بود. قبلا سانتریفیوژ های نسل اول را در اختیار داشتیم و اکنون در نسل های سوم و چهارم کار می‌ کنیم، اما نمی‌ خواهیم به یک نقطه تنش برسیم.


مذاکره کننده ارشد کشورمان در مورد اتهامات آمریکا که ایران را به حمایت از تروریسم و سوء استفاده از توافق برای توسعه سلاح های اتمی متهم کرده و ادعاهای نتانیاهو مبنی بر اینکه شواهدی را در دست دارد، گفت: برنامه هسته ای ما تحت بازرسی آژانس انرژی اتمی‌ است. در 13 گزارش، تائید شده که ایران به تعهدات خود پایبند است. رژیم صهیونیستی در دروغ گفتن متخصص است. نباید در دام دروغ های افرادی که به دنبال جنگ هستند، بیافتیم.


وی در پاسخ به این پرسش که ایران به چه شکلی‌ در یمن حضور دارد؟ ابراز داشت: هیچ حضوری نداریم، اما با حوثی ها در ارتباطیم. این بدین معنی‌ نیست که آنها آنچه را که ما می‌ گوییم، انجام بدهند. تلاش ما برای بردن صلح به یمن است. این جنگ، نتیجه محاسبات اشتباه سعودی ها است. آنها در مورد از بین بردن حوثی ها ظرف دو ماه صحبت می‌ کردند، اما اکنون چهار سال است که جنگ ادامه دارد. به همین دلیل می‌ خواهند آن را به ایران نسبت دهند. راه حل، جنگ نیست بلکه سیاست است.


عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران مدرکی‌ در دست دارد که می‌ گوید قتل خاشقچی با حمایت آمریکا انجام شده است؟ تصریح کرد: منظور رئیس جمهوری این بود که پشتیبانی بزرگ آمریکا از دولت عربستان سعودی به او این جرات را داده که هر کاری که می‌ خواسته از جمله قتل خاشقچی را انجام دهد. آمریکا حتی به عربستان سلاح برای جنگ در یمن می‌ دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
3
هزینه تحریم ها را مردم می دهند نه شماها
چند سال هست هزینه می دهیم
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
2
0
جووونوم سیدعباس
نظرات بینندگان