arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۵۹۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷

اتحادیه اروپا از ترس چین، قوانین سرمایه‌گذاری خارجی را سخت‌تر می‌کند

اتحادیه اروپا برای جلوگیری از تهدید امنیت ملی توسط سرمایه‌گذاریهای خارجی در حال تهیه قانونی در این زمینه است که برای تصویب طرح های سرمایه گذاری خارجی در این اتحادیه شرط و شروطی می گذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


اتحادیه اروپا برای جلوگیری از تهدید امنیت ملی توسط سرمایه‌گذاریهای خارجی در حال تهیه قانونی در این زمینه است که برای تصویب طرح های سرمایه گذاری خارجی در این اتحادیه شرط و شروطی می گذارد.

به گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا در حال تغییر اولین قوانین خود برای جلوگیری از تهدید امنیت ملی توسط سرمایه‌گذاریهای خارجی است. این کار به ویژه از ترس تهدیدات امنیتی ناشی از سرمایه گذاری چین در اتحادیه اروپا انجام می شود.


مذاکره کنندگانی از دولت های اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا در 20 نوامبر بر روی پیش‌نویس قانونی برای کنترل سرمایه گذاری های مستقیم خارجی توافق می کنند .


هردوطرف در مورد 95 درصد متن توافق دارند و هدفشان از دیدار در بروکسل برطرف کردن اختلاف نظرها در مورد بخش باقی مانده است.


فرنک پروست، مذاکره کننده ارشد پارلمان اتحادیه اروپا گفت:« همه خواسته یکسانی دارند و در یک جهت کار می کنند. نظر من همچنان مثبت است» .


نگرانی در دنیای غرب در مورد خطرات امنیت ملی مربوط به سرمایه گذاری های خارجی رو به افزایش است مخصوصاً توسط چین .


سال گذشته دونالد ترامپ به خاطر نگرانی از امنیت ملی مانع یک سرمایه گذار چینی برای خرید شرکت لتیس سمس کانداکتر شد. در اوایل سال جاری دولت آلمان برای اولین بار جلوی خرید یک کارخانه ابزار های ماشینی را توسط چینی ها گرفت .


پروست گفت:«ما داریم زمان از دست رفته را جبران می‌کنیم. تمام قدرت‌های دیگر دنیا سیستم کنترل سرمایه‌گذاری خود را دارند فقط اروپا چنین ابزاری ندارد» .


کمیسیون اروپا، بخش قانونگذاری اتحادیه اروپا، در سپتامبر سال گذشته پیشنهاد یک مکانیزم همکاری برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی مخصوص اتحادیه اروپا را از طریق جمع آوری اطلاعات و تبادل آنها داد .


این قانون یک مکانیسم هشدار برای سرمایه گذاریهای خارجی آینده در اروپا ایجاد می‌کند و یک پایگاه اطلاعاتی مرکزی از سرمایه گذاری هایی که پس از اجرایی شدن این سیستم انجام میشوند .


هدف این چهارچوب کنترل سرمایه‌گذاری های اروپا، محدود کردن تهدیدهای خارجی علیه زیرساخت های خاص مثل انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، اطلاعات، فضا و صنایع ملی است و همچنین تکنولوژی‌های حساسی مثل نیمه رسانا‌ها، رباتیک و هوش مصنوعی .


مذاکره‌کنندگان دولت‌های اروپایی و پارلمان برای حمایت از این مفاد توافق کرده‌اند زمینه‌هایی مثل آب، بهداشت، دفاع، رسانه، بیوتکنولوژی و ایمنی غذا را هم اضافه کنند .


دولت های اتحادیه اروپا اجازه خواهند داشت تا درخواست اطلاعات کنند و در مورد یک سرمایه گذار خارجی در یک کشور خاص عضو نظر بدهند. بعلاوه کمیسیون می‌تواند اطلاعات را بردارد و نظر خود را منتشر کند. کشوری که سرمایه‌گذاری در آن طراحی شده است باید به نظرات و پیشنهادات کاملا توجه کند و نظرات کمیسیون را در مورد سرمایه گذاری خارجی در نظر بگیرد چون بر پروژه‌ها و برنامه‌های اروپا تأثیر می‌گذارد .

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان