arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷

وزیر دفاع امریکا: مذاکرات صلح یمن اول دسامبر برگزار می شود

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه خبر داد که مذاکرات صلح یمن احتمالا اوایل ماه دسامبر (نیمه نخست آذر) در سوئد برگزار خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وی گفت که انتظار می‌رود در این نشست هم نمایندگان جنبش انصارالله و هم نمایندگان دولت مستعفی عبدربه منصور هادی شرکت کنند.


متیس مدعی شد که امارات و عربستان سعودی حملات خود به بندر الحدیده یمن را متوقف کرده‌اند.


این در شرایطی است که رسانه‌ها در روزهای گذشته از تداوم بمباران و حملات ائتلاف نظامی به سرکردگی ریاض به این منطقه خبر داده بودند.


جنگنده‌های این ائتلاف دوشنبه شب مواضعی از بندر الحدیده را بیش از 10 نوبت بمباران کردند.


در حملات هوایی روز چهارشنبه به روستای بنی کلیب شهرستان الدریهمی در جنوب الحدیده نیز دست‌کم سه تن کشته شدند.


بندر الحدیده در 265 کیلومتری صنعا پایتخت یمن قرار دارد و محل ورود بیش از 70 درصد کمک‌های بین المللی و کالاهای ضروری برای مردم جنگ زده این کشور است.


ائتلاف خودخوانده عربی به سرکردگی عربستان و امارات از خرداد ماه به رغم هشدارهای بین المللی درباره وخامت اوضاع انسانی، حملات گسترده‌ای را برای اشغال این بندر آغاز کردند؛ اما با مقاومت نیروهای ارتش و کمیته های مردمی این کشور روبه رو شدند.


در شرایطی که فشار افکار عمومی برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی بر دولت‌های غربی به ویژه آمریکا افزایش یافته، مقام‌های این کشورها در هفته‌های گذشته چشم‌اندازی برای مذاکرات صلح یمن ترسیم کرده و خواستار پایان جنگ شده‌اند.


عربستان و امارات از سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با حمایت و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن که فقیرترین کشور عربی است، آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان