arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

رئیس دانشگاه علامه: رغبتی به فعالیت سیاسی در دانشجویان وجود ندارد

حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه رغبتی برای انجام فعالیت‌های سیاسی از سوی دانشجویان وجود ندارد، گفت که در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی که در هیات نظارت مجوز می‌گیرند، برگزار نمی‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس دانشگاه علامه: رغبتی به فعالیت سیاسی در دانشجویان وجود ندارد

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه رغبتی برای انجام فعالیت‌های سیاسی از سوی دانشجویان وجود ندارد، گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی که در هیات نظارت مجوز می‌گیرند، برگزار نمی‌شوند.

دکتر حسین سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح سیاست دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص فعالیت‌های سیاسی دانشجویان پرداخت و افزود: در این خصوص دو اصل مهم مطرح است. اول این است که کارکرد اصلی دانشگاه و دانشجویان فعالیت سیاسی نیست، برخی افراد به‌طور کلی مسئولیت و شرایط دانشگاه را با نحوه‌ فعالیت‌های سیاسی ارزیابی می‌کنند و مهم‌ترین ملاک آنها انجام این نوع فعالیت‌ها است. این در حالی است که عمده‌ترین کار و رسالت دانشگاه، آموزش، پژوهش و فعالیت علمی است و در کنار آن می بایست نسبت به موضوعات سیاسی نیز غافل نباشند.

وی در ادامه تصریح کرد: این دو گزاره که دانشگاه‌ها باید فضای سازنده‌ سیاسی داشته باشند و کار اصلی آنها سیاست‌ورزی است با یکدیگر مترادف و هم‌معنی نیستند به همین دلیل ما معتقدیم که دانشگاه به لحاظ سیاسی باید بسیار فعال، شاداب و روشنگر باشد، ولی کارکرد اصلی آن سیاسی نیست و فعالیت سیاسی نباید کارکرد و رسالت اصلی آن که کمک به حل مسائل جامعه و تربیت دانشجویان است را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین ما در درجه اول به دنبال این هستیم که فضای دانشگاه‌ها باز، پرنشاط و سازنده‌ به لحاظ سیاسی باشد، اما در عین حال کشمکش‌های سیاسی تبدیل به وجه قالب در دانشگاه نشود. خوشبختانه دانشگاه علامه در همین مسیر حرکت کرده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تمایل لازم برای انجام فعالیت‌های سیاسی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: تقریبا با قریب به اتفاق درخواست‌های تشکل‌های مختلف دانشجویی برای برگزاری برنامه‌ها در این دانشگاه موافقت صورت گرفته و مجوزهای لازم نیز صادر شده است. البته در شرایط فعلی رغبت کمتری نسبت به انجام فعالیت‌های سیاسی در جو دانشجویان وجود دارد و کمتر از نیمی از مجوزهایی که به تشکل‌های دانشجویی داده می‌شود به برنامه‌های اجرائی منتهی می‌شوند؛ یعنی در مجموع حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌هایی که در هیات نظارت مجوز می‌گیرند، برگزار نمی‌شوند.

سلیمی تاکید کرد: ما در دانشگاه علامه طباطبایی به دنبال این هستیم که دانشجویانی که تمایل به فعالیت‌ سیاسی دارند بتوانند در محیطی آرام‌تر و شاداب‌تر فعالیت‌های خود را پیگیری کنند. البته مقداری مراقبت‌های لازم در انجام فعالیت‌های تنش زائی که ممکن است در نهایت امنیت شخصی دانشجویان را به خطر بیاندازد باید به کار گرفته شود و در این زمینه دانشجویان نیازمند مراقبت و حمایت هستند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص علل بی‌رغبتی دانشجویان برای انجام فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها نیز گفت: این موضوع یک بحث مفصل است، ولی به نظر می‌رسد یک نوع خاصی از فعالیت‌های سیاسی در فضای اجتماعی دوران خود را طی کرده است و بیان موضوعات سیاسی به صورت احساسی و بحران آمیز در عرصه های اجتماعی جوامع خواهان زیادی ندارد؛ چه بسا ورود جامعه به شرایط پس از انقلاب اطلاعات و ارتباطات بر روی این موضوع تاثیر گذاشته است و البته مشکلات اجتماعی و عمومی جامعه نیز بر این موضوع تاثیرگذار بوده است.

وی همچنین ادامه داد: نگرانی از آینده شغلی در شرایط فعلی دانشجویان را وادار می‌کند که به دنبال یادگیری مهارت‌های بیشتر باشند و این موضوع در بی‌رغبتی دانشجویان برای حضور فعالیت‌های سیاسی تاثیرگذار بوده است. البته ممکن است نگرانی از آزادی بیان نیز از دیگر عوامل تاثیر باشد، اما تجربه نشان داده است اگر خط قرمزهای هر جامعه در فعالیت‌های سیاسی رعایت شود، مشکلی برای کسی در این زمینه ایجاد نمی‌شود. تجربه نشان داده است که وقتی پاره‌ای از خط قرمزها در فعالیت های سیاسی دانشجویان شکسته می‌شود، ماجرا از دست مدیریت دانشگاه خارج و به دست نهادهای دیگر افتاده و مشکلاتی را در آینده ایجاد می کند.

نظرات بینندگان