arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

چرا زلزله می آید ؟

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که هر سال در سراسر جهان رخ می دهد. اما اصلا چرا زلزله می آید و چرا زمین یک دم آرام نمی گیرد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که هر سال در سراسر جهان رخ می دهد. اما اصلا چرا زلزله می آید و چرا زمین یک دم آرام نمی گیرد؟

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، وقوع زلزله را می توان یکی از غیرقابل پیشبینی ترین رخدادهای طبیعی دانست. البته تشخیص این که برخی نقط زمین زلزله خیز هستند کار سختی نیست، اما تشخیص زمان دقیق وقوع زلزله یا ساعت و ثانیه آن هنوز عملی نشده است.

چرا زلزله رخ می دهد؟

یکی از پرسش های رایج افراد این است که اصلا چرا زلزله رخ می دهد؟ اگر در دوران مدرسه درس علوم را خوب خوانده باشید می دانید زلزله چیزی نیست جز حرکت صفحات پوسته زمین ، حرکتی که گاهی به سمت بالا وپایین، گاهی به سمت چپ و راست و گاهی ترکیبی از این دو است. شدت زلزله نیز بنا بر شدت برخورد صفحات زمین با یکدیگر متفاوت است. برای مثال وقتی صفحات زمین با شدت بالاتری به هم برخورد کنند، نیرویی قوی تر آزاد می کنند و در نتیجه لرزشی که ما زمینی ها حس می کنیم نیز قوی تر است.

چرا زلزله می آید ؟

بر همین اساس است که ریشترهای زلزله نیز متفاوت است. گاهی ریشتر زلزله در حدی خفیف است که اساسا متوجه آن نمی شویم و گاهی به حدی شدید است که کل شهر را زیر و رو می کند.

مدت زمان زلزله نیز تابعی از وضعیت برخورد و شکست صفحات زمین است، هر چه طول این شکست بیشتر باشد مدت آن نیز طولانی تر می شود، بنابراین با توجه به این موارد هنوز هم زمان، شدت و طول زلزله در هاله ای از ابهام است. گرچه شاید با پیشرفت تکنولوژی بتوان جان هزاران نفر را نجا و تشخیص داد دقیقا در چه زمانی و با چه شدتی زلزله رخ می دهد، اما این موضوع هم اکنون غیرقابل انجام است.

در برابر زلزله چه کنیم؟

زلزله موضوعی قابل پیشبینی نیست و بنابراین پاسخ دادن به این سوال که در برابر زلزله چه باید کرد نیز ساده نیست. با توجه به غیرقابل پیشبینی بودن زلزله تنها کاری که می توان کرد این است که تا حد امکان خود را آماده کنیم. اگر در مناطق زلزله خیز زندگی می کنید این نکات را رعایت کنید:

_کیف دارو و وسایل ضروری را همیشه در نقطه ای مشخص از خانه آماده داشته باشید

_مبلغی پول نقد را در بخشی از کیف ضروریات قرار دهید

چرا زلزله می آید ؟

_کودکان را در خصوص زلزله آموزش دهید

_نقاط امن و پر خطر خانه را شناسایی کنید

_اگر آپارتمان نشین هستید راهروهای تنگ را به عنوان محل فرار در نظر نگرفته و سعی کنید به سرعت پناه گرفتن در خانه را تمرین کنید

__اگر در هنگام زلزله در ماشین هستید سعی نکنید به رانندگی ادامه دهید و فورا در گوشه ای توقف کنید

_سوت، کنسرو، وسایل بهداشتی(دستمال، پوشک و...) را به کیف ضروریات خود اضافه کنید

_کودکان، سالمندان، معلولان و بانوان باردار برای فرار نیاز به کمک بیشتری دارند. با قطع زلزله سعی کنید به آنان کمک کنید

_تخت خواب خود را نزدیک پنجره قرار ندهید

_از سفت بودن جای تابلوها و دیوارکوب ها مطمئن شوید

_همیشه به بین اعضای بدن به سر و جمجمه بیش از سایر نقاط اهمیت دهید یعنی اگر زلزله شدید است سریع پناه گرفته و سر خود را با دستان حفاظت کنید. ارگان های دیگر حیاتی هم مهمند اما گاهی حتی برخورد یک سنگ به گیجگاه خطر مرگ را به همراه دارد

_رادیو باتری خور را به کیف ضروریات اضافه کنید. گاهی با وقوع زلزله دسترسی به اینترنت و برق هم قطع می شود و بهتر است با رادیو از وضعیت شهر مطلع شوید

همه این موارد و بسیاری از موارد دیگر مهم هستند. ما نیز مثل شما می دانیم که ساخت و ساز غیر اصولی و مواردی مشابه که از اختیار شهروندان خارج است نیز در افزایش تلفات زلزله بی تاثیر نیست. اما فراموش نکنیم که با نا امیدی و عدم رعایت ایمنی بیش از هر شخص دیگری به خودمان آسیب می زنیم. اگر روشی برای حفاظت از بدن برابر زلزله به ذهنتان می رسد با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

 

 

نظرات بینندگان