arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۴۹۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۲۲ آذر ۱۳۹۷

الاهرام: کسینجر شایسته آن بود که روزی مرد اول کاخ سفید شود / او صاحب نظریه «پیچیدگی سازنده» و کسی است که عنصر زمان را در حل درگیریها وارد کرد / او سهم زیادی در عملیات نفوذ در تنش اعراب با اسرائیل داشت

کسی که نوشته ها و مصاحبه های کسینجر را دنبال می کند، در می یابد که وی در نقشه استراتژیک منطقه غرب اسیا، جایگاه ویژه ای برای مصر، قائل است و سیاست سادات را عامل مهمی در انتقال از حالت جنگ به صلح می داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الاهرام: کسینجر شایسته آن بود که روزی مرد اول کاخ سفید شود / او صاحب نظریه «پیچیدگی سازنده» و کسی است که عنصر زمان را در حل درگیریها وارد کرد / او سهم زیادی در عملیات نفوذ در تنش اعراب با اسرائیل داشت

د. مصطفى الفقى در الاهرام نوشت: مارتین اندیک، دیلپمات آمریکایی با هدف جمع آوری اطلاعاتی برای نوشتن کتاب خود با موضوع«مباحثات کسینجر و سادات» به مصر آمده بود و از من خواست اطلاعاتی را در مورد انور سادات در اختیارش بگذارم.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: برایم جالب توجه بود که این سیاستمدار 70 ساله، از یک سو، مبهوت شخصیت هنری کسینجر 65 ساله و از سوی دیگر، از طرفداران سر سخت انور سادات بود و من از گفتگوی طولانی که با اندیک داشتم، به این نتایج دست یافتم که ممکن است برای خوانندگان هم جالب باشد:

- کسینجر یکی از نابغه های قرن بیستم است و شایسته آن بود که روزی مرد اول کاخ سفید شود. اما قرار گرفتن او در دو منصب مستشار امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا نیز به او فرصتی داد تا خدمات ارزشمندی به سیاست خارجی ایالات متحده ارائه داده و سهم زیادی در عملیات نفوذ در درگیری عربی اسرائیلی بویژه در سایه ریاست جمهوری نیکسون داشته باشد. کسینجر صاحب نظریه «پیچیدگی سازنده» و کسی است که عنصر زمان را در حل درگیریها وارد کرد.

- نوشته های غربیِ معاصرِ رئیس جمهور سابق مصر، انور سادات، او را یک شخصیت اسطوره ای می دانند، همانطور که هیلموت شمیت، مستشار آلمانی، وی را یکی از بزرگترین رهبران قرن به شمار می آورد.

- کسی که نوشته ها و مصاحبه های کسینجر را دنبال می کند، در می یابد که وی در نقشه استراتژیک منطقه غرب اسیا، جایگاه ویژه ای برای مصر، قائل است و سیاست سادات را عامل مهمی در انتقال از حالت جنگ به صلح می داند.

این خلاصه ای بود از آنچه در دیدار من با دیپلمات آمریکایی گذشت و در نهایت دریافتم که افکار و اقدامات هنری کسینجر، محوریت تاثیر در درگیری عربی اسرائیلی و به طور مشخص، مشکل فلسطین است و از سوی دیگر، انور سادات، در تفکر آمریکایی ها، بعنوان یک شخصیت اسطوره ای کامل، شناخته می شود.

نظرات بینندگان