arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۴۹۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

چهارراه ولیعصر برای عابرین باز می‌شود؟

معاونت ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که قرار نیست در خیابان‌ها برای خودروها فرش قرمز پهن کنیم؛ شهر برای همه شهروندان ازجمله اقشار ضعیف و کم‌توان است. زیرگذر چهارراه ولیعصر بر مبنای یک نگاه مطلقا خودرومحور طراحی شده و به علاوه، نیازهای چند قشر مهم جامعه در آن نادیده گرفته شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مشاور اجتماعی معاون ترافیک شهرداری تهران گفت: قرار نیست در خیابان‌ها برای خودروها فرش قرمز پهن کنیم؛ چرا که شهر برای همه شهروندان ازجمله اقشار ضعیف و کم‌توان است.

علی پیرحسین‌لو در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت بازگشایی دسترسی عابر پیاده به چهارراه ولیعصر گفت: اولین قدم برای حل مساله، فهم درست صورت مساله است. موضوع چهارراه ولیعصر، یکی از آشکارترین نقاط اختلاف دو طرز نگاه به اداره شهر است. نگاه خودرومحور و نگاه انسان‌محور. واقعیت این است که زیرگذر این چهارراه بر مبنای یک نگاه مطلقا خودرومحور طراحی شده و به علاوه، نیازهای چند قشر مهم جامعه در آن نادیده گرفته شده است.

وی افزود: پنج سال از مسدود شدن چهارراه ولیعصر برای پیاده‌ها می‌گذرد. پنج سال، برای اینکه رفتار شهروندان با شرایط جدید منطبق شود، زمان کمی نیست. آیا وقت آن نرسیده که از خود بپرسیم چرا هنوز بسیاری از مردم از روی نرده‌ها می‌پرند یا با زحمت زیاد سعی می‌کنند که از لای نرده‌ها عبور کنند و به خیابان برسند؟ چند وقت قبل، خود من فقط یک ساعت در یک ضلع چهارراه ایستادم و شمردم؛ نزدیک به صد نفر فقط جلوی چشم من از رو یا بین نرده‌ها رد شدند. مردم دیگر به چه زبانی باید به مدیران شهر بگویند که تصمیم آنها غلط و بی‌نتیجه بوده و فقط باعث رنج و خطر بیشتر شده است؟

مشاور اجتماعی معاون ترافیک شهردار ادامه داد: الان اگر مادری بخواهد با کالسکه فرزند خود از این چهارراه عبور کند، باید چه کند؟‌ یک پیرمرد یا پیرزن چطور؟ اگر عزیز معلول یا جانبازی بخواهد با ویلچر از این طرف خیابان به آن طرف برود، چند صد متر باید برود تا نرده‌ها را دور بزند؟ آن کسانی که پنج سال قبل برخلاف طرح تفصیلی این زیرگذر را ساختند، با چه توجیه شرعی و قانونی به خود حق دادند که این بخش‌های جامعه را از ابتدایی‌ترین حق خود یعنی حق حضور در شهر محروم کنند؟

وی با بیان اینکه قرار نیست ما بعد از این در خیابان‌های تهران برای خودروها فرش قرمز پهن کنیم، گفت: در شهری که بر مبنای عوارض همه شهروندان اداره می‌شود، نباید معلولان و جانبازان و مادران و سالمندان به زحمت بیفتند تا خودروها راحت‌تر برانند؛ این وضعیت عادلانه نیست.

پیرحسین‌لو خاطرنشان کرد: این مشکل فقط در چهارراه ولیعصر نیست. در تقاطع خیابان‌های فاطمی و ولیعصر هم همین مشکل وجود دارد. الان اگر یک فرد کم‌توان که بخواهد از ضلع شمال غربی به جنوب غربی این تقاطع برود، چون نمی‌تواند ۶۰ پله پل عابر را بالا و پایین برود و دسترسی عبور از خیابان هم برایش بسته شده، باید یک کیلومتر مسیر اضافی را طی کند. چرا؟ چون ما نگرانیم که ماشین‌ها چند ثانیه بیشتر در تقاطع معطل شوند!

وی گفت: الان در شهرهای توسعه‌یافته دنیا، این طرز فکر که پیاده را چندین متر به بالا و پایین زمین بفرستیم تا خودروها سریع‌تر حرکت کنند، کاملا منسوخ شده است. اتفاقا برعکس؛ همه دنبال این هستند که سرعت مجاز خودروها را کم کنند و عرض خیابان را به نفع پیاده‌رو کاهش دهند تا جاذبه استفاده از خودروی شخصی کم شود. نمی‌شود برای خودروها فرش قرمز پهن کنیم و بعد انتظار داشته باشیم نیایند!

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: دانش روز ترافیک به ما می‌گوید هرچقدر راه عبور خودروها را بازتر کنید و موانع پیش روی تاخت و تاز رانندگان را بردارید، نه تنها ترافیک کمتر نمی‌شود، بلکه بیشتر هم می‌شود، چون اتفاقا جاذبه سفر با خودروی شخصی افزایش می‌یابد. تجربه‌های جهانی به جای خود؛ تجربه پل صدر هم جلوی چشم ماست. آیا دو طبقه کردن اتوبان صدر که آن هم خلاف طرح تفصیلی بوده، مشکل ترافیک را حل کرده یا بیشتر کرده؟

پیرحسین‌لو خاطرنشان کرد: بالاخره یک جایی ما باید تصمیم بگیریم که از شکل سنتی مدیریت راهنمایی و رانندگی در تهران دست برداریم و تجربه جهانی را جایگزین آن کنیم. تجربه جهانی می‌گوید پل عابر فقط مکانیزه و آن هم روی اتوبان‌ها و معابر خاص. تجربه جهانی می‌گوید تا جایی که ممکن است باید سهم پیاده و دوچرخه از خیابان‌ها بیشتر از خودرو باشد. تجربه جهانی می‌گوید تا می‌شود باید از خودروی شخصی عوارض بگیریم و برای حمل و نقل عمومی و به نفع آنها که شهر را کمتر آلوده می‌کنند، خرج کنیم. تجربه جهانی می‌گوید باید ترافیک را با سیستم‌های هوشمند و دانش‌بنیان مدیریت کرد. بدون در نظر گرفتن این تجربه‌ها، شما هرچه مأمور سر چهارراه‌ها مستقر کنید و زحمت بکشید و عرق بریزید، به جایی نمی‌رسید و فقط زحمت را برای خودتان و مردم بیشتر می‌کنید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
2
زیرگذر برای تسهیل در امر ترافیک و جلوگیری از هدر رفتن وقت مردم است اینکه گفته شود این کار با نگاه خودرو محور مطلق است نظر درستی نیست . در شهرهای بزرگ دنیا زیرگذر های عابر پیاده متعدد در عرض خیابانهای اصلی وجود دارد و احداث این زیرگذرها برای حفظ جان عابرین و احترام به آنها است ونه احترام به خودرو و راننده خودرو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
2
شما بعد دو سال چیکار کردید؟
حرف نزنید خواهشاااااا
دیکته ننوشته نمرش 20 ه
شما فکر کنید اگر پل صدر نبود الان ترافیک چی میشد>؟؟؟؟!!!!
حمید
|
United States of America
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
1
2
خدا به این عزیز عقل بدهد...این همه خرج شده و تازه ترافیک این خیابان قابل قبول شده، حالا می خواهند به همان روال سابق باز گردند...استدلال این عزیز مثل این می مونه که چون مردم از ممکن توی خیابان راه بروند پس پیاده روها رو جمع کنیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
2
واقعا اينو كي مسوول كرده؟ لابد تو چهارراه مغازه داره پاخور مغازه اش كم شده! تازه چهارراه وليعصر تميز و باكلاس شده بود زيرگذرش هم فرصت شغلي واسه يه عده ايجاد كرده! خيلي شيك و باكلاس! يكي اين مسوول بيسواد و اون وزير آموزش پرورش رو كه مروج تنبلي و بيعاريه از برق بكشه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
1
یکی از دلایلی که مردم زیر گذر ولیعصر را دوست ندارند این است، که پس از ورود به زیرگذر مواجه با انواع دکه های خیار شور و زیتون و ترشی و لواشک و فلافل و انواع بوهای مهوع و داد و قال سد معبر فروشندگان برای جلب توجه مشتری می‌شوند، در صورتی که قرار بود این زیرگذر کاربرد فرهنگی داشته باشد، باور کنید خودم دیده ام توریست‌های خارجی پس از ورود به آن شوکه می‌شوند، شهر داری در قدم اول از اجاره غرفه ها در آنجا به نورچشمی ها خودداری و آنجا را فقط به همان کاربری اصلیش که زیر گذر است برگرداند، تا مردم هم استقبال کنند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
1
یکی از دلایلی که مردم زیر گذر ولیعصر را دوست ندارند این است، که پس از ورود به زیرگذر مواجه با انواع دکه های خیار شور و زیتون و ترشی و لواشک و فلافل و انواع بوهای مهوع و داد و قال سد معبر فروشندگان برای جلب توجه مشتری می‌شوند، در صورتی که قرار بود این زیرگذر کاربرد فرهنگی داشته باشد، باور کنید خودم دیده ام توریست‌های خارجی پس از ورود به آن شوکه می‌شوند، شهر داری در قدم اول از اجاره غرفه ها در آنجا به نورچشمی ها خودداری و آنجا را فقط به همان کاربری اصلیش که زیر گذر است برگرداند، تا مردم هم استقبال کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
1
البته باید وسایل نقلیه جمعی افزایش پیدا کند و وضع مترو بهتر شود تا اینکار ها با استقبال مردم مواجه شود.
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
1
0
پایتخت سیاسی را منتقل کنن تا مشکلات تا حدی کمتر بشه
نظرات بینندگان