arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۱ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷

تاکید روسای مجالس ایران و ترکیه بر تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری

روسای مجالس ایران و ترکیه بر لزوم تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری بین دو کشور تاکید کردند.علی لاریجانی در حاشیه یازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی در دیدار با همتای ترک خود، ایران و ترکیه را دو شریک مهم اقتصادی منطقه عنوان کرد و گفت: هر دو کشور در فضای فشار و تحریم نیازمند همکاری متقابل هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تاکید روسای مجالس ایران و ترکیه بر تحقق تجارت 30 میلیارد دلاریعلی لاریجانی در حاشیه یازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی در دیدار با همتای ترک خود، ایران و ترکیه را دو شریک مهم اقتصادی منطقه عنوان کرد و گفت: هر دو کشور در فضای فشار و تحریم نیازمند همکاری متقابل هستند.
وی استفاده آمریکا از دلار به عنوان سلاح سرد را بسیار ناپسند خواند و افزود: این اقدام آمریکا تمامی کشورها را به فکر استفاده از ارزهای ملی انداخته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با بیان اینکه آمریکا با مشغول کردن کشورها به امور داخلی خود و با ایجاد به هم ریختگی امنیتی در منطقه سعی می کند تا انرژی کشورها را کاهش دهد، بیان کرد: سالهاست که در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لیبی ناامنی ایجاد شده و آمریکا در پشت تمامی این ناامنی ها قرار دارد.
وی اظهار کرد: آمریکا با ایجاد ناامنی در منطقه به دنبال حاکم کردن رژیم صهیونیستی بوده و هدف معامله بزرگ قرن نیز تثبیت حاکمیت رژیم صهیونیستی است و متاسفانه برخی کشورهای منطقه نیز به این رژیم جعلی سر خم کرده اند که یا هدف آمریکا را متوجه نشده اند و یا ذلیل هستند.
لاریجانی اضافه کرد: مشغول شدن کشورها باعث شده که مساله فلسطین به فراموشی سپرده شود.
رئیس مجلس ملی ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه آمریکا از دلار به عنوان سلاح استفاده می کند، گفت: اقدامات آمریکا در حوزه نوسانات ارزی هشداری برای کشورهای منطقه و برخلاف حقوق بین الملل است و رفتار شایسته ای نیست.
بینالی یلدریم، ایران و ترکیه را سرنشینان یک کشتی دانست و با بیان اینکه 'از این موضوع نیز ناراحت نیستیم'، افزود: هرگز تصور نمی کردیم که آمریکا از دلار به عنوان سلاح استفاده کند و پس از مشخص شدن این هدف، روسای جمهوری ایران، چین، ترکیه و روسیه اقدام ها در خصوص تجارت بر مبنای پول ملی را آغاز کردند.
وی بر برنامه ریزی مدون به منظور استفاده از منابع و درآمدهای خود برای توسعه همکاری متقابل تاکید کرد و ادامه داد: ترکیه و ایران از قرن های متمادی همواره با یکدیگر همکاری کرده اند و در دوره کنونی نیز باید در حوزه مسائل امنیتی روابط میان خود را تقویت کنند.
رئیس مجلس ترکیه اضافه کرد: امپریالیست ها با هدف تخریب منابع طبیعی آسیا اقداماتی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که دیگر اشغال مستقیم کشورها کارساز نیست و به همین دلیل مدل رفتاری خود را تغییر داده اند و با ایجاد آشوب در منطقه سعی در تشکیل گروه هایی دارند که انرژی کشورها را با ناامنی از بین ببرند.
وی اظهار کرد: آنها تلاش می کنند با تحریم و فشار مانع همکاری کشورها شوند، ولی باید با برگزاری نشست هایی مانند اجلاس مجالس آسیایی و گردهمایی های مشابه مانع کار آنها شویم و همکاری ها را روز به روز افزایش دهیم.
یلدریم تاکید کرد: باید روابط تجاری ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار افزایش یابد و محدودیت ها نباید ما را از رسیدن به این هدف باز دارد.
به گزارش ایرنا، رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته به منظور شرکت در یازدهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی در رأس هیاتی پارلمانی به ترکیه سفر کرده است.
یازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی به مدت سه روز با مشارکت 23 کشور آسیایی در شهر استانبول برگزار می شود.
مهمترین هدف مجمع مجالس آسیایی، تشکیل پارلمان آسیایی است که تاکنون 10 نشست مجمع عمومی آن به منظور ایجاد زمینه همکاری و هم افزایی در بین کشورهای آسیایی برگزار شده است.

نظرات بینندگان