arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

میدری، معاون وزیر کار: نزاع میان صاحبان قدرت امکان عبرت گرفتن از خطاها را کاهش می دهد

احمد میدری معاون وزیر کار گفت که اگر در کشور صاحبان قدرت بتوانند تفاهم کنند و حالت نزاع نداشته باشند می توانند در مورد خطاهای اقتصادی تصمیم بگیرند اما وقتی نزاع باشد امکان عبرت آموختن از خطا ها کاهش می یابد و لذا کشوری می تواند با فقر مقالبه کند که شیوه صحیح اقتصادی را انتخاب کند و کشوری می تواند این الگو را انتخاب کند که صاحبان قدرت ان کنار هم و باهم تصمیم بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر در کشور صاحبان قدرت بتوانند تفاهم کنند و حالت نزاع نداشته باشند می توانند در مورد خطاهای اقتصادی تصمیم بگیرند اما وقتی نزاع باشد امکان عبرت آموختن از خطا ها کاهش می یابد.

به گزارش شفقنا، احمد میدری پیش از ظهر پنجشنبه در نشست تخصصی اقتصاد که در حاشیه دومین همایش نکوداشت آیت الله موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید برگزار شد اظهار کرد: آیت الله موسوی اردبیلی از انسان هایی بود که به راحتی از قدرت به کار علمی برگشت و این نشان از روح بزرگ این عالم داشت.

او گفت: امیدواریم این دانشگاه که میراث آیت الله موسوی اردبیلی است بتواند به مشکلات کشور بپردازد و برای آن ها راه حل ارائه دهد و تاکنون نیز همینگونه بوده است.

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از پایان جنگ تحمیلی به این طرف شوک های اقتصادی سنگینی در کشور شاهد بودیم که برخی از اینها به شرایط تحریم و برخی نیز به بالارفتن هزینه های دولت، جمعیت و نظریه های مختلفی دیگری ارتباط دارد اما نظریه ای که کمتر بیان شده این است که کشورهایی هستند که در زمان طولانی مدت دولت آن را اداره می کرد و بعد به سمت غیر دولتی بودن حرکت کردند.

او تصریح کرد: در همین راستا سیاست دولت تغییر پیدا می کند و برخی کشورها چون چین با انقلاب ایران مسیر اقتصادی خود را تغییر دادند و برخی چون شوروی و اروپای شرقی و آلبانی کشور هایی هستند که تجربه های ناخوشایندی داشتند و اقتصاد انها بدتر از زمانی که دولتی بود اداره شد.

میدری ادامه داد: افزایش تعداد فقرا در این کشورها ایجاد شد در صورتی که چین موفق شد در طول ۲۵ سال اول حدود ۵۰۰ میلیون افرادی که زیر خط فقر بودند را نجات دهد بنابراین از مقایسه این کشورها شاخه ای از علم اقتصاد شکل گرفت به نام اقتصاد در حال گذر که اقتصاد دولتی از غیر دولتی را تحلیل می کند.

او بیان کرد: در ایران شیوه هایی که انتخاب کردیم باعث شده که در طول سال ها پس از پایان جنگ با افزایش تورم، فقر و بیکاری بیشتر روبه رو شویم البته این به این معنا نیست که اگر اقتصاد را دولتی نگه داریم بهتر است اما این که چه شکلی از اقتصاد دولتی را در نظر بگیریم مهم است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اقتصاد بازار یا غیر دولتی اشکال مختلفی دارد و دو گونه اقتصاد بازار اروپای قاره ای و سبک امریکایی می باشد که تفاوت این ها این است که در اقتصاد امریکا اموزش و پرورش دست بخش خصوصی است و درمان تجاری است و در اقتصاد قاره ای بهداشت امر عمومی است و همه از درمان رایگان برخوردارند و در اقتصاد امریکا بانک ها ازادند و بسیار زیادند ولی در المان ۵ بانک بیشتر نیست و در امریکا تشکل های صنفی با قدرت زیادی وجود دارند.

ا و توضیح داد: اقتصادهایی که الگوی خود را اقتصاد امریکا، استرالیا و نیوزلند قرار دادند با بحران زیادی روبه رو شدند و میزان فقر در انها افزایش پیدا کرد اما اقتصادی که گفتند اموزش و بهداشت جای بخش خصوصی نیست و بخش صنعت باید به سمت غیر دولتی حرکت کند بهتر عمل کردند.

میدری ادامه داد: کشورهای موفق اعلام کردند هیچ شرکتی را به بخش خصوصی نمی دهیم اما ا جازه می دهیم که بخش خصوصی وارد اقتصاد شود و چین یک شرکت را به بخش خصوصی نداد اما سهم بخش خصوصی به شدت در اقتصاد آن افزایش پیدا کرد اما کشورهایی چون شوروی که این شرکت ها را به بخش خصوصی دادند بدترین شکل اقتصاد را اجرا کردند.

او ابراز کرد: شکلی از خصوصی سازی در این کشور ها اجرا شد که نه تنها اقتصاد آنها را خراب کرد بلکه نظام سیاسی آن ها را هم دچار فساد کرد و اشکال دیگر انها این بود که نظام بانکی خود را بر اساس الگوی امریکایی بنا و بانک ها تورم در اقتصاد ایجاد کردند.

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز در ایران عوامل اصلی تورم در نظام بانکی است که این بانک ها خلق پول می کنند درحالیکه کشور هایی موفق شدند که همانند ژاپن فقط ۶ بانک اصلی کشور را اداره کنند و در المان نیز ۵ بانک اصلی وجود دارد.

او مطرح کرد: این الگو را از ابتدایی که توسعه در کشور های اروپایی شکل گرفت جلوی آن را گرفتند ولی امریکا که به مکتب اقتصادی دیگری اعتقاد دارد به گونه ای دیگر رفتار کرد.

میدری گفت: وقتی اقتصاددان ها حرف از اقتصاد می زنند اقتصاد آمریکا مد نظر انها است و اگر امروز در کشور از گسترش فساد اداری می نالیم یکی از عوامل آن شیوه هایی بود که در روش کلی اقتصاد انتخاب کردیم؛ در سیاست های حمایتی اقداماتی را انجام می دهیم اما وقتی راهبردی که انتخاب کردیم نادرست است اقدامات ما پیشگیرانه نیست و گرچه معتقد به کاهش فقر و نابرابری در کشوریم اما این استراتژیکی که در الگوی اقتصادی داریم مشکل ساز شده و باید تغییر پیدا کند.

او تصریح کرد: اینکه چرا برخی کشور ها آن الگو را انتخاب کردند باید بپذیریم که در حوزه اقتصاد جوامع و انسان ها گاهی دچار اشتباه می شوند اما باید از تجربه های خود درس بگیریم آن چیزی که موجب می شود سیستمی از خطاها درس بگیرد رابطه نخبگان با مسولین آن سیستم است.

معاون وزیر کار افزود: اگر در کشور صاحبان قدرت بتوانند تفاهم کنند و حالت نزاع نداشته باشند می توانند در مورد خطاهای اقتصادی تصمیم بگیرند اما وقتی نزاع باشد امکان عبرت آموختن از خطا ها کاهش می یابد و لذا کشوری می تواند با فقر مقالبه کند که شیوه صحیح اقتصادی را انتخاب کند و کشوری می تواند این الگو را انتخاب کند که صاحبان قدرت ان کنار هم و باهم تصمیم بگیرند.

او گفت: در کشوری چون روسیه امروز یک صاحب قدرت وجود دارد و مانند ایران قبل از انقلاب می ماند که این کشور ها به شدت شکننده اند اما در ایران صاحبان قدرت هستند که با هم چالش دارند و اگر این امکان گفتگو و تفاهم در نظام سیاسی تقویت شود و گسترش یابد امکان وضع قواعد و درس گرفتن از تجربه ها و اصلاح سیستم وجود خواهد داشت لذا این مسیری که در اقتصاد است و همه از ان گله دارند مسیری است که با تفاهم ها می تواند در مسیر کاهش فقر و توسعه قرار بگیرد.

نظرات بینندگان