arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۹۷۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

عباس عبدی: چرا پیش از انقلاب تعداد نمازخوان‌ها بیشتر بود؟

عباس عبدی در یادداشتی نوشت: اخیرا مطالعه‌ای درباره مسجدرو‌های یک منطقه تهران انجام شده بود که رقم بسیار پایینی از جمعیت منطقه را شامل می‌شدند. بنابراین چه بسا مصرف کردن همین هزینه‌های مادی و اداری و مقررات برای نماز خواندن مردم است که نه تنها نتیجه نمی‌دهد که برعکس نتیجه می‌دهد. شاید لازم باشد تمام بودجه‌های مربوط را بازنگری کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

 

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: یادداشت بنده در روزنامه ایران تحت عنوان «دوربرگردان فرهنگی» اگرچه در برخی رسانه‌های اصولگرا تحریف شد و امام جمعه موقت و محترم تهران آقای احمد خاتمی نیز به آن تعریضی نمودند که مطابق واقع نبود و انتظار می‌رود که به پاس احترام به شنوندگان و نمازگزاران مطالب نقل شده از دیگران را حداقل یک بار با دقت بخوانند ولی در هر حال این تحریف‌ها فرصتی را فراهم کرد که ...

به یک نکته بسیار مهم اجتماعی پرداخته شود.

فرق گناه و جرم چیست؟ و چه کار باید کرد که گناه یا جرم رخ ندهد؟ آیا این دو موضوع از حیث شیوه جلوگیری یکسان هستند؟

پیش از پرداختن به این مساله توضیح دهم که هدف آن یادداشت، تمایز برقرار کردن میان این دو مقوله بود. اتفاقا اگر به نوشته‌های بنده رجوع شود، مشاهده می‌شود که در بسیاری از موارد به برخورد‌های ضعیف مربوط به مصرف الکل معترض بوده‌ام که دو موردش را اینجا شرح خواهم داد. از آنجا که معتقدم مبنای تعیین جرم و مجازات باید نظم اجتماعی باشد بنابراین اعتقاد دارم که برای رانندگی در حالت مستی باید جریمه و زندان سنگینی تعیین کرد.

تعداد زیادی از کشته‌های ناشی از تصادفات به وسیله رانندگان مست است. به نظر من حتی می‌توان کشته شدن افراد به وسیله رانندگان مست را چنان جرم سنگینی دانست که حداقل ۵ سال زندان بدون تحفیف شامل حال آنان شود و این به جز مجازات‌های دیگر است. متاسفانه در ایران مجازات بسیار اندکی برای این جرم که نقض‌کننده نظم اجتماعی است، تعیین شده است.

از این عجیب‌تر قتل در حالت مستی است. هر چند به لحاظ قانون، قتل در حالت مستی عمد محسوب نمی‌شود ولی خوشبختانه قضات به ندرت چنین چیزی را می‌پذیرند در حالی که باید قتل در حالت مستی را بدتر از قتل در حالت عادی دانست مگر در شرایط خاص که وارد بحث آن نمی‌شوم. به طور کلی مستی را نباید مانع زوال عقل و رفع مسوولیت کیفری دانست (مگر در موارد خاص) که بحث این جداگانه است.

در هر حال به نظر می‌رسد که برای تعیین جرم نمی‌توان به مفهوم گناه بسنده کرد. علت نیز روشن است. حتی در قوانین موجود ما دو گناه دروغگویی و غیبت، جرم شناخته نمی‌شوند هر چند آیات و روایات گوناگونی در مذمت این دو گناه است. حتی غیبت بدتر از زنا دانسته شده است ولی زنا را جرم می‌دانیم در حالی که غیبت را خیر. یا غیبت معادل خوردن گوشت برادر مرده معرفی شده است. یا دروغگویی جزو گناهان کبیره معرفی شده که سرچشمه همه گناهان است و در ردیف شرک به خدا دانسته شده است. البته بنده با جرم اعلام کردن دروغگویی سیاستمداران موافق هستم ولی در هر حال اکنون هیچ‌کدام از این دو گناه بزرگ، جرم تلقی نمی‌شوند مگر آنکه در قالب‌های دیگر مثل تهمت بیان شوند.

نه فقط این دو گناه بلکه ماده مربوط به جرم دانستن بی‌حجابی نیز همین را می‌رساند. براساس تبصره ماده ۶۳۸:

«زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.»

روشن است که در این ماده فقط تظاهر به عمل حرام یا بی‌حجابی در انظار عمومی جرم دانسته شده است در حالی که بی‌حجابی در منزل و غیرانظار عمومی نیز از نظر شرعی، گناه است ولی قانون برای آن مجازات تعیین نکرده است. چرا؟

برای تعیین یک رفتار (فعل یا ترک فعل) به عنوان جرم باید دو شرط لحاظ شود. اول اینکه آن رفتار نظم اجتماعی را مختل کند. شرط دوم این است که رسیدگی به آن اتهام و مجازاتش امکان‌پذیر بوده و متضمن تالی فاسد نباشد. نظم اجتماعی نیز ناشی از خواست و اراده حاکم نیست بلکه به خواست و دریافت عموم مردم مربوط می‌شود. نظم اجتماعی را نمی‌توان به گونه‌ای تعریف کرد که اکثریت جامعه از آن تخطی کنند (مثل قانون ماهواره یا فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی) نظم اجتماعی باید مطابق با سلیقه و خواست عموم مردم باشد تا افراد اندکی حاضر شوند که از آن تخطی کنند و تخطی‌کننده را نیز طرد نمایند.

شرط دوم نیز عملی بودن اجرای قانون و نیز نداشتن تالی فاسد است. برای نمونه مجرمانه تلقی کردن بی‌حجابی در منزل یا مکان غیرعمومی آن قدر غیرعملی و دارای تالی فاسد است که هیچ عقل سلیمی به آن حکم نمی‌دهد ضمن اینکه انجام آن باید به گونه‌ای باشد که اقلیتی از مردم را بتوان متهم و محکوم کرد بنابراین غیرقانونی دانستن چنین رفتاری نه تنها نتیجه عملی ندارد بلکه اعتبار قانون را از میان می‌برد.

ترویج این نگاه ربطی به سکولاریسم و حذف دین ندارد. همچنان که اگر کسی بگوید، غیبت را نمی‌توان در قالب ماده قانونی جرم تلقی کرد، منظورش این نیست که مردم آزاد هستند که غیبت کنند بلکه معتقد است که از طریق مجازات نمی‌توان جلو این کار را گرفت.

امروز در برخی از کشور‌ها با هدف کاهش مصرف مواد مخدر، آن را تحت شرایطی آزاد کرده‌اند. از جمله در سوییس. مدافعان آزادی آن، افراد معتاد نیستند و طرفدار مصرف مواد هم نیستند بلکه فقط معتقدند که با اعتیاد نمی‌توان از این طریق مبارزه کرد. اتفاقا اکنون حدود ۲۵ سال است که این تصمیم را گرفته‌اند، متوجه شده‌اند که اثرات بهتری در عدم جذب مردم به مواد مخدر داشته است.

در همین جا فرصت را مغتنم می‌شمرم و به نکته بسیار مهم دیگری اشاره می‌کنم که ناشی از همین نگاه‌های ابزاری و مادی است که گمان می‌کنند با پول یا مجازات می‌توان جامعه را اصلاح کرد. اخیرا از آقای قرائتی مطلبی به این مضمون نقل شده که:

«در مورد اقامه نماز کوتاهی شده و هزینه‌ای که برای موسیقی و امثال این‌ها مصرف می‌شود، قابل مقایسه برای نماز نیست. اگر برای نماز همان اندازه که برای موسیقی هزینه می‌شد، هزینه می‌کردیم الان وضعیت اینگونه نبود.»

نگرانی ایشان در مورد عدم اقبال به نماز مورد احترام است ولی مگر پیش از انقلاب حکومت برای این کار پول خرج می‌کرد؟ مگر رادیو و تلویزیون و مطبوعات و قانون و حتی مقررات استخدامی به نفع نمازخوان‌ها بود؟ پس چرا آن زمان نمازخوان‌ها (نسبت آنان به کل جمعیت) و مسجدرو‌ها بسیار بیشتر بود؟ اخیرا مطالعه‌ای درباره مسجدرو‌های یک منطقه تهران انجام شده بود که رقم بسیار پایینی از جمعیت منطقه را شامل می‌شدند. بنابراین چه بسا مصرف کردن همین هزینه‌های مادی و اداری و مقررات برای نماز خواندن مردم است که نه تنها نتیجه نمی‌دهد که برعکس نتیجه می‌دهد. شاید لازم باشد تمام بودجه‌های مربوط را بازنگری کرد. درباره سایر واجبات و محرمات نیز باید چشم‌ها را شست و جور دیگری دید و از تجربیات گذشته استفاده کرد. شاید به نتایج بهتری برسیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
9
2
کیلویی حرف میزنید چرا؟ آمار گرفتید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
نیاز به امار نیست صحتش نسبت به قبل از انقلاب رو از جهار تا قدیمی مسجد برو بپرسی بهت میگند..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
شما نمازت رو بخوان ولی کیلویی نخوان! آمارش دست دوستانت است به تو نگفتند مگه؟
ebrahim
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
احتمالا متن را نخوندید ابشان عنوان کردند در یکی از محاهای تهران مطالعه شده و نشان میدهد تعداد مسحدروها کم شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
آقای عبدی حتما تو حال خودش نبوده . مثل آنوقتی که در باره مشروبات الکلی نوشتند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
3
1
به این دلیل که بعد از انقلاب چندین کشور ثروتمند تمام قدرت خود را بکار گرفتند تا دین زدایی کنند. با میلیاردها دلار سرمایه و شبکه ماهواره ای و اینترنت و شبکه های اجتماعی. قبل از انقلاب آمار فیلمهای مستهجن و ماهواره را مطالعه کنید
البته نقش نفوذی های غربگرا که زمانی ادعای انقلابی داشتند و بعدها پشیمان شدند قابل انکار نیست.
Hasan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
3
1
آقاس عبدی سلام. اگر حضرتعالی حرف نزنید هیچکس حرات نمیکند بگوید شما لال هستید.
هومن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
1
2
آمار مسجد رو چه ربطي به نماز خَوان دارد ؟ غالب مردم ايران نماز فرادى مي خوانند ، اين رو هر كسي مي داند حتى خيلي ها رو مي شناسم كه در محيط كار يا بيرون خانه نماز نمي خوانند ( دليلش جاي بحث داره ) ولي وقتي به خونه ميرسند نمازهاشون رو ميخونند ، در آخر مي خواهم اين حديث پيامبر ص رو به ايشان و امثالشان يادآوري كُنم كه : من قال هلك الناس فهو أهلكهم ؛ هر كس بگويد مردم بد شدند و هلاك شدند خود گوينده از همه هلاكتر شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
1
1
هیچ دقت کردید تازگیها دارند به دین و ایمان مردم علنا میتازند؟!
نمیدانم قوه قضاییه چرا برخورد نمیکند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
1
1
خدا رو شکر تحقیق در یک مسجد در یک محله در یک شهر ملاک و معیار نظر یک روزنامه نگار خبره......!!!!! بقیه حرفها و تئوری هاتون هم همینجوری بوده؟
arash
|
United States of America
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
با سلام آقای عبدی که در جوانی با احساسات خام و بدون تعقل از دیوار سفارت بالا رفته ظاهرا در هر زمینه اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و ورزشی صاحب نظر شده است آقا جون شما در جوانی ات به میزان کافی به کشور ضرر زده ای فقط برو استغفارکن و غصه سایر جوانان را نخور.
نظرات بینندگان