arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۰۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۰

امارات بزرگترين قرار داد تاريخ بوئينگ را ثبت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت هواپیمایی و رو به رشد امارات ایرویز در نمایشگاه هوایی دوبی، بزرگترین قرار داد دلاری تاریخ شرکت بوئینگ را به امضاء رساند.

شرکت هواپیمایی امارات ایرویز در نمایشگاه هوایی دوبی که بزرگترین نمایشگاه هوایی خاورمیانه است، با شرکت بوئینگ قراردادی به ارزش هجده میلیارد دلار برای خرید پنجاه فروند بوئینگ هفتصد وهفتاد وهفت مدل ای آر که هواپیمایی دوربرد است، به امضاء رساند.این قرار داد بزرگترین قرارداد دلاری در تاریخ بوئینگ است.

 دراین قرارداد امارات گزینه خرید چند فروند هواپیمایی هفتصد وهفتاد وهفت مدل سیصد را نیز در اختیار دارد، که اگر خواستار تحویل این نوع هواپیما هم بشود، ارزش قرارداد به بیست و شش میلیارد دلار خواهد رسید. شرکت هواپیمایی امارات ایرویز بزرگترین مشتری بوئینگ های هفتصد وهفتاد وهفت است.این شرکت در حال حاضر نود و پنج فروند هفتصد وهفتاد وهفت در اختیار دارد و پیش از این نیز سفارش خرید چهل فروند را به امضاء رسانده بود.

 شرکت هواپیمایی امارات ایرویز در شش ماه اول سال مالی خود به سود دویست و بیست و پنج میلیون دلار رسیده است که این مبلغ شصت وهفت درصد از مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. امارات دلیل عمده این کاهش سود نسبت به سال گذشته را افزایش بهای سوخت اعلام کرده است.

 شیخ احمد بن سعید آل مکتوم مدیر عامل امارات ایرویز می گوید هزینه بوئینگ هفتصد وهفتاد وهفت به توجه با افزایش بهای سوخت برای این شرکت مقرون به صرفه است.

 رقبای منطقه ای امارات ایرویز یعنی شرکت هواپیمایی اتحاد و شرکت هواپیمایی قطرایرویز نیز چندین سفارش را در مرحله تحویل دارند. شرکت بوئینگ که با توجه به مشکلات اقتصادی آمریکا توانسته این قرار داد عمده را به امضاء برساند از این موضوع بسیار خوشحال است. جیم آلبا مدیر عامل شرکت بوئینگ که مقر آن در شیکاگو قرار دارد، می گوید : این قرارداد چندین هزار فرصت شغلی در امریکا ایجاد خواهد کرد. بوئینگ در حال حاضر ماهانه شش فروند هفتصد وهفتاد وهفت تولید می کند و با توجه با این سفارش در نظر دارد تا تولیدات خود را به بیش از هشت فروند در ماه افزایش دهد.

 امارات ایرویز بزرگترین شرکت هوایی خاورمیانه که تحت مالکیت حاکم دوبی قرار دارد، در حال حاضر صد و شصت فروند هواپیما در اختیار دارد، علاوه بر مدل های مختلفی از بوئینگ، ایرباس های سیصد و سی، سیصد و چهل و سیصد و هشتاد نیز در میان ناوگان جوان و مدرن این شرکت به چشم می خورد. در میان دویست و چهل فروند هواپیمایی که امارات ایرویز در فهرست انتظار دریافت، دارد هفتاد فروند نیز ایرباس سیصد و پنجاه به چشم می خورد، جت دور پروازی که ایرباس برای رقابت با بوئینگ هفتصد و هشتاد و هفت دریم لاینر معرفی کرده است.

 اما ایرباس نتوانسته است هواپیماهای مدل سیصد و پنجاه خود را در زمان مقرر تحویل دهد و تمام مشتریان این مدل باید مدت بیشتر در انتظار دریافت سفارشات خود باشند. شیخ محمد بن راشد ال مکتوم حاکم دوبی که نقش محوری در فعالیت های شرکت هواپیمایی امارات ایرویز دارد روز یکشنبه در محل نمایشگاه دوبی برای امضاء قرارداد خرید بوئینگ هفتصد وهفتاد وهفت شرکت کرد. وی در این کنفرانس خبری این موضوع را که خرید هفتصد وهفتاد وهفت های جدید به دلیل تعویق تحویل ایرباس سیصد و پنجاه بوده است را رد کرد. ایرباس اعلام کرده اولین ناوگان ایرباس سیصد و پنجاه در نیمه اول سال دو هزار و چهارده و شش ماه فراتر از پیشبینی های قبلی تحویل خواهد شد.

علاوه بر بوئینگ شرکت انگلیسی رولز رویس که در زمنیه تولید موتوهای جت فعالیت می کند نیز توانسته در نمایشگاه دوبی قرار دادهای پانصد میلیون دلاری با عربستان سعودی و دویست و هشتاد میلیون دلاری با شرکت هواپیمایی گارودا متعلق به کشور اندونزی به امضاء برساند. روز یکشنبه کنسرسیوم دفاعی اروپا موسوم به یورو فایتر اعلام کرد امارات متحده عربی از این کنسرسیوم درخواست جت های جنگنده تایفون را ارائه کرده است.مذاکرات مقدماتی درباره این درخواست بین مقامات دو طرف در حال انجام است. امارات همچنین پیشنهاد خرید شصت فروند جت جنگنده رافائل را به شرکت هوایی داسالت فرانسه داده است.

مذاکرات درباره خرید جنگنده های رافائل چندین سال است ادامه دارد اما هنوز قرار داد نهایی نشده است اگرچه به مرحله پایانی بسیار نزدیک است.

رافائل و تایفون هردو در عملیات ناتو علیه لیبی مشارکت داشته و عملکرد خوبی از خود نشان داده اند. 
نظرات بینندگان