arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷

پرواز ترانزیت چیست؟ نکته‌های مهم درباره پرواز ترانزیت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وقتی برای جستجوی بلیط هواپیما به یک سایت مراجعه کنید، به خصوص در مسیرهای خارجی ممکن است با عبارت «ترانزیت» روبرو شوید. برای اینکه با مفهوم این کلمه به درستی آشنا شوید باید ابتدا با تفاوت پرواز مستقیم و با توقف آشنا شوید. اینها عبارتهایی هستند که در هنگام خرید بلیط هواپیما با آنها مواجه می‌شوید.

انواع پرواز مستقیم و تفاوت آن با پرواز با توقف

اگر قصد خرید بلیط هواپیما داشته باشید، گزینه‌های مختلفی برای جستجوی آنلاین در اختیار شماست. یکی از بهترین ابزارهایی که در حال حاضر برای جستجوی بلیط وجود دارد موتورهای جستجوی متا هستند. سایت رزرو بلیط هواپیما ویگو یکی از سرویس‌های بین‌المللی است که در ایران هم فعالیت می‌کند. در هنگام جستجو برای پرواز در این سایت یکی از فیلترهایی که در اختیار دارید، امکان پروازهای توقف‌دار و پرواز مستقیم است.

پرواز ترانزیت چیست؟ نکته‌های مهم درباره پرواز ترانزیت

احتمالاً تصور شما از پرواز مستقیم، پروازی است که بدون توقف از فرودگاه A به فرودگاه B می‌رود. تقریباً تصور درستی دارید. اما این تعریف یک تبصره هم دارد.

پرواز مستقیم به پروازی گفته می‌شود که شماره پرواز و در واقع هواپیما در آن تغییر نمی‌کند. در واقع ممکن است پروازی که در یک مسیر انجام می‌شود برای سوخت‌گیری یا تمیزکردن هواپیما در میان راه توقف داشته باشد. این توقف ممکن است با پیاده شدن مسافران هم همراه باشد.

پرواز با توقف، پروازی است که در میان راه رسیدن از فرودگاه A به B، هواپیما در فرودگاه C توقف می‌کند و مسافران از آن پیاده می‌شوند. سپس هواپیمای خود را تغییر می‌دهند و به سمت مقصد B حرکت می‌کنند. توقف بین دو پرواز ممکن است از 30 دقیقه تا 23ساعت و 59 دقیقه باشد. در این حالت، شماره پرواز تغییر می‌کند و این موضوع در بلیط پرواز شما هم درج می‌شود.

فرودگاه ترانزیت و نکات مهم درباره آن

با توجه به تعاریف بالا، متوجه می‌شویم که در واقع ما پرواز ترانزیت نداریم. بلکه فرودگاه ترانزیت و محوطه ترانزیت داریم. مثلاً اگر شما بخواهید با هواپیمای ترکیش به پاریس پرواز کنید، فرودگاه آتاتورک استانبول فرودگاه ترانزیت شماست.

پرواز ترانزیت چیست؟ نکته‌های مهم درباره پرواز ترانزیت

در زمان مقایسه و انتخاب پرواز بین گزینه‌های مختلف باید به چند نکته توجه داشته باشیم:

  • * پرواز دوم نباید بالافاصله بعد از پرواز اول باشد. بهتر است همیشه تاخیر پرواز رفت و مدت زمان لازم برای فرود هواپیما، انتقال به سالن ترانزیت و سوار شدن به پرواز بعدی را در نظر داشته باشید. بنابراین بهتر است حداقل 2 ساعت فاصله بین دو پرواز وجود داشته باشد. در مورد بعضی از فرودگاه‌های بزرگ نظیر فرودگاه هیترو لندن حتی توصیه می‌شود حداقل 3 ساعت فاصله قرار داد.

 

  • * قانون شرکت هواپیمایی که از آن بلیط تهیه می‌کنید را مطالعه کنید. برخی شرکتها در توقف‌های طولانی به مسافرانشان محل استراحت پیشنهاد می‌دهند. به این شرط که همان هواپیمایی در همان مسیر و تاریخ، پروازی با توقف کوتاه‌تر نداشته باشد.

 

  • * درباره قانون ویزای ترانزیت در فرودگاه ترانزیت پرس و جو کنید. در صورت نیاز ویزای ترانزیت تهیه کنید. برخی کشورها برای ایرانیان به خصوص در حالتی که مدت زمان توقف بیشتر از 4 ساعت باشد، الزام تهیه ویزای ترانزیت دارند. این ویزا باید پیش از سفر و از طریق سفارت آن کشور تهیه شود.

 

  • * دقت داشته باشید که در نقطه ترانزیت، فرودگاه تغییر نکند. این موضوع بخصوص در مورد کشورهایی که ایرانیان بدون ویزا اجازه ورود به آن ندارند بسیار مهم است. چون به شما اجازه خروج از فرودگاه داده نمی‌شود و در نتیجه مجبور به بازگشت و پرداخت جریمه می‌شوید. در مورد شهرهایی مثل استانبول، با وجودی که مشکلی برای ورود به شهر وجود ندارد، اما فاصله دو فرودگاه آتاتورک و صابیحا بیش از 2 ساعت است.

 

  • * یک پرواز توقف‌دار را باید به همان صورت توقف‌دار خریداری کنید. یعنی برای مثال اگر شما یک پرواز تهران استانبول و یک پرواز جداگانه استانبول پاریس خریداری کنید، پرواز شما از تهران به پاریس توقف دار محسوب نمی‌شود. بلکه دو پرواز حساب می‌شود. این نکته در مورد چمدان شما اهمیت پیدا می‌کند. در پرواز با توقف، شرکت هواپیمایی چمدان‌های شما را (حتی اگر دو پرواز از دو شرکت مختلف باشند) از شهر مبدأ به شهر مقصد منتقل و به شما تحویل می‌دهد. اما اگر پرواز جداگانه تهیه کنید، باید ابتدا وارد فرودگاه شوید، چمدانتان را تحویل بگیرید، سپس مجدد وارد سالن مسافران شده، چمدانتان را دوباره تحویل دهید و کارت پرواز جدید بگیرید.

مقایسه بین همه پروازها، تضمین یک خرید بی‌دردسر

اگر می‌خواهید بلیط هواپیما بخرید، بهترین کار استفاده از سرویسی نظیر Wego.ir است که به شما امکان جستجو و مقایسه بین ده‌ها سایت و هواپیمایی را می‌دهد. شما در ویگو ضمن مقایسه قیمت پروازها می‌توانید جزئیات هر پرواز و فروشندگان آن را مشاهده کنید و با فیلتر مورد نظرتان آنها را لیست کنید. سفر خوبی در پیش داشته باشید.

نظرات بینندگان