arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷

فضایی ها به زمینی ها پیغام دادند

به نظر می رسد به زودی شاهد ارتباطات فضایی ها و زمینی ها خواهیم بود و این اتفاق به لطف کاوشگرهای فضایی رخ خواهد داد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

به نظر می رسد به زودی شاهد ارتباطات فضایی ها و زمینی ها خواهیم بود و این اتفاق به لطف کاوشگرهای فضایی رخ خواهد داد. 

دو هفته پیش کاوشگر «اینسایت» ناسا پس از ۶ ماه سفر و پیمودن مسیری طولانی در نهایت با موفقیت روی سطح سیاره مریخ فرود آمد. از آن زمان به بعد این کاوشگر همانند توریستی که تازه به شهر مورد علاقه‌اش سفر کرده باشد، تصاویر زیادی از سیاره سرخ گرفته و آن را برای زمین مخابره کرده است. حال این کاوشگر موفق شده محتوایی برای ساکنین کره خاکی بفرستد که در نوع خود منحصر به فرد به شمار می‌رود. اینسایت موفق شده که آوای وزیدن باد در سیاره سرخ را ضبط کند و آن را به زمین بفرستد. بدین ترتیب برای اولین بار آوای مریخ به گوش انسانها رسیده است.

جالب اینجاست که به نظر می رسد این محتوای صوتی اتفاقی ضبط شده و برنامه‌ای برای این مسئله از پیش تعیین نشده بوده چرا که Bruce Banerdt، سرپرست پروژه اینسایت در بیانیه‌ای عنوان کرده که ضبط شدن آوی مریخ ، در واقع یک اتفاق خوشایند و برنامه ریزی نشده‌ای به شمار می‌رود.

البته وی مدعی شده که قسمتی از ماموریت اصلی این کاوشگر، اندازه‌گیری حرکت روی این سیاره بوده و مشخصاً تغییرات ایجاد شده توسط امواج صوتی نیز جز تغییرات حرکتی محسوب می‌شود که باید اندازه گیری گردد.

 

این محتوای صوتی توسط سنسور‌های فشار هوا و لرزه‌سنج قرار گرفته روی کاوشگر مذکور ضبط شده است. بدین صورت که سنسور‌های فشار هوا، مستقیماً لرزه‌های هوایی را تشخیص داده و لرزه سنج نیز این صوت را ضبط نموده و بدین شکل آوای وزیدن باد میان پنل‌های خورشیدی اینسایت ضبط شده است.

دانشمندان تخمین زده‌‌‌‌اند که این باد سرعتی معادل ۱۶ تا ۲۴ کیلومتر بر ساعت داشته است.

منبع: دیجیاتو

نظرات بینندگان