arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۰۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷

رای الیوم: نشست «شورای همکاری» سنگ بنای پیمان ناتوی عربی علیه ایران را بنا نهاد؟ / پیام عدم حضور امیر قطر

نشست مطبوعاتی وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر و صحبتهای مهم وی در آن، از بیانیه پایانی نشست شورای همکاری های خلیج فارس مهمتر بود، بویژه قسمتی که در آن از مذاکرات بین دولتهای حاضر در شورا، مصر و اردن با آمریکا، برای دست یابی به ترتیب های امنیتی تازه ای در منطقه، با هدف مقابله با ایران، سخن گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رای الیوم: نشست «شورای همکاری» سنگ بنای پیمان ناتوی عربی علیه ایران را بنا نهاد؟ / پیام عدم حضور امیر قطر

رای الیوم نوشت: نشست مطبوعاتی وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر و صحبتهای مهم وی در آن، از بیانیه پایانی نشست شورای همکاری های خلیج فارس مهمتر بود، بویژه قسمتی که در آن از مذاکرات بین دولتهای حاضر در شورا، مصر و اردن با آمریکا، برای دست یابی به ترتیب های امنیتی تازه ای در منطقه، با هدف مقابله با ایران، سخن گفت.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: این نخستین بار بود که جبیر به این وضوح از مذاکرات و تشکیل پیمان ناتو عربی سنی با نام«میسا» (ائتلاف استراتژیک خاورمیانه)و تعیین یک فرمانده سعودی برای رهبری نظامی این پیمان، سخن می گفت.

هنوز به درستی نمی دانیم که آیا قطر که همچنان عضوی از شورای همکاریهاست، در ناتو عربی که احتمالا در آغاز سال آینده میلادی در واشنگتن اعلام خواهد شد، نیز عضویت خواهد داشت یا نه؟ بویژه آنکه تمام این برنامه ریزیها در غیاب رهبری قطر در نشست شورای همکاریها مطرح شد.

حال، سوال مهم آن است که آیا علت عدم حضور امیر قطر در این نشست، برای دور شدن این دولت از پیمان جدید و در راستای زمینه سازی برای خروج آن از شورای همکاری های خلیج فارس بوده است؟

برای این سوال، پاسخ قطعی نداریم؛ اما می توانیم به سابقه مهمی اشاره کنیم که شاخص خوبی برای اتفاقات آینده است و آن، اخراج قطر از ائتلاف عربی برای ورود به جنگ یمن بود که توسط عربستان و امارات رهبری می شد و همانطور که این دو کشور، قطر را از ائتلاف خود خارج کردند، این امکان وجود دارد که عضویت آن در شورای همکاری ها را نیز به شکل رسمی یا غیر رسمی، به حالت تعلیق درآورند.

عمر شورای همکاری ها که حدود 30 سال پیش تاسیس شد، تقریبا به پایان رسیده است و بعید نمی دانیم که شورای دیگری توسط سعودیها و تحت اشراف آمریکا، روی کار آید که قطر در آن جایی نداشته باشد و نمی دانیم که آیا این دوری، به نفع قطر است یا به ضرر آن... حکم در این باره را به روزهای آینده و پس از شناخت تفاصیل بیشتر، موکول می کنیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
|
United Arab Emirates
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
0
کشورهای عربی دوست دارند به ایران حمله کنند .
نظرات بینندگان