arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۷

قاسمی: برخورد گرجستان با هموطنانمان جای شگفتی دارد / گزارش رفتار‌های نامطلوب به دستمان رسیده / برای احقاق حقوق آن‌ها در حال مذاکره با تفلیس هستیم

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با عدم اجازه دولت گرجستان به برخی از اتباع ایرانی در مبادی ورودی این کشور گفت: اتباع اخراج شده کشورمان مورد حمایت دولت ایران هستند و برای احقاق حقوق آن‌ها در حال مذاکره با تفلیس هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با عدم اجازه دولت گرجستان به برخی از اتباع ایرانی در مبادی ورودی این کشور گفت: اتباع اخراج شده کشورمان مورد حمایت دولت ایران هستند و برای احقاق حقوق آن‌ها در حال مذاکره با تفلیس هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، «بهرام قاسمی» چهارشنبه شب با بیان اینکه منتظر توضیح دولت تفلیس در قبال برخورد با اتباع ایرانی هستیم افزود، برخورد گرجستان با هموطنانمان جای شگفتی دارد.
وی در رابطه با تجمع تعدادی از معترضین مقابل سفارت گرجستان در تهران اظهار کرد: من این خبر را الان از برخی خبرنگاران شنیدم و خودم در جریان جزئیات آن نیستم.
وی افزود: به من گفته شد آنها افرادی هستند که در سفر به گرجستان مورد بی مهری مرزبانی این کشور قرار گرفته و از ورودشان به گرجستان ممانعت به عمل آمده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: در هفته‌های اخیر شنیده‌ها و گزارشات دریافتی مبنی بر این موضوع داشتیم که تعدادی از اتباع کشورمان که عازم آن کشور بوده اند از مرز‌های زمینی و هوایی گرجستان اخراج شده‌اند و با وجود اینکه میان تهران - تفلیس لغو روادید وجود دارد، موفق به ورود به گرجستان نشده اند و نیرو‌های امنیتی از ورود آن‌ها به خاک آن کشور جلوگیری کردند.
سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه از کم و کیف تجمع کنندگان اطلاع دقیقی ندارم گفت: احتمالا معترضین در مقابل سفارت گرجستان تعداد محدودی از افرادی هستند که بدون روشن بودن و اعلام دلایل متقن از گرجستان بازگردانده شده‌اند و طبق گزارش یکی از خبرنگاران معترضین با نماینده یا دیپلماتی از سفارت این کشور در تهران صحبت کرده اند.
قاسمی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر در تهران و همچنین برخی از نمایندگی‌ها از جمله تفلیس گزارش‌هایی مبنی بر ممانعت از ورود اتباع کشورمان به گرجستان و همچنین وقوع برخی رفتار‌های نامطلوب و غیرقابل انتظار در مبادی ورودی این کشور به دستمان رسیده است، گفت: وزارت امور خارجه در حال بررسی موضوع است و زمانی که ارزیابی‌ها در رابطه با رفتار‌های انجام شده با اتباع کشورمان به نتیجه برسد اطلاع رسانی خواهیم کرد، اما در حال حاضربه زمان نیاز داریم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به احضار سفیر گرجستان به وزارت امور خارجه در اواخر هفته گذشته خاطرنشان کرد:‌ در صحبت‌هایی که با سفیر گرجستان داشتیم نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران از برخورد‌های انجام شده با اتباع کشورمان را اعلام کردیم و سفیر گرجستان هم اظهار کرد که مراتب نگرانی تهران را به مقامات کشور متبوعش منعکس خواهد کرد.
وی ادامه داد: در تفلیس هم مقامات آن کشور پس از دریافت اطلاعاتی از سفارت ایران شدیدا اظهار تاسف و نگرانی داشته و قول بررسی و پیگیری در این زمینه را داده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: البته سفارت ایران در تفلیس ماموریت ویژه‌ای برای بررسی این ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌ها دریافت و در حال پی گیری موضوع است.
سیاست دولت ایران و وزارت امورخارجه بر احقاق حقوق تمام شهروندان ایرانی در سراسر جهان است و تاکید می‌کنم که علت اخراج اتباع کشورمان هر چه که بوده دلیل بر انجام رفتار‌های غیرمعمول و نامتعارف نمی‌شود و اتباع اخراج شده کشورمان مورد حمایت دولت ایران هستند و برای احقاق حقوق آن‌ها در حال مذاکره با دولت گرجستان هستیم.
قاسمی ادامه داد: اصولا روابط خوبی میان تهران و تفلیس برقرار بوده و تعاملات خوبی با گرجستان داریم و روابط دو کشور در امور کنسولی به جایی رسیده بود که دو کشور به تفاهمی در مورد لغو روادید برای شهروندان دو کشور دست یافتند، تعجب ما از این است که چرا با وجود داشتن چنین روابط مثبتی شاهد برخی رفتار‌های عجیب و غیر معمول در مبادی ورودی گرجستان هستیم.
وی با تاکید بر اینکه نسبت به برخورد نامناسب با اتباع کشورمان و اخراج افراد از گرجستان با جدیت پیگیر هستیم گفت: اتباع کشورمان که اجازه ورود به گرجستان پیدا نکرده‌اند متحمل خسارات و ضرر و فشار‌هایی شده‌اند که با همه آن‌ها همدردی می‌کنیم.
قاسمی افزود: همچنین امیدواریم دولت گرجستان ظرف چند روز آینده، دلایل چنین رفتار‌هایی را ارائه کند که البته در انتهای بررسی‌ها و دریافت گزارشات طرف گرجی قضاوت نهایی انجام خواهد شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اگر فردی حتی مجرم تلقی شود باز هم آنها اجازه برخورد‌های نامطلوب و برخلاف قانون با وی را ندارند. در هر حال به ایرانیانی که با مشکلاتی مواجه شده اند اطمینان می‌دهیم که این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود.
قاسمی تاکید کرد: ایرانیان در سال‌های گذشته چه به صورت توریست و چه در قامت سرمایه‌گذار منابع مفید و ارزنده‌ای برای اقتصاد گرجستان بوده اند و آن طور که گزارش‌ها حکایت می‌کند ایرانیان نسبت به اتباع سایر کشور‌ها مشکلات کمتری رابرای این دولت داشته اند، در نتیجه این رفتار با هموطنانمان در گرجستان شگفت‌انگیز است.
وی با بیان اینکه اجازه بدهید منتظر اظهارات دولت گرجستان در روز‌های آینده بمانیم، گفت: البته تا زمانی که این موضوع به صورت کامل روشن نشده و دولت گرجستان ضمانت‌های لازم را برای ممانعت از برخورد‌های خلاف اصول اولیه در روابط کنسولی با اتباع ایرانی نداده است از هموطنمان درخواست می‌کنیم حتی الامکان از سفر‌های غیرضروری به گرجستان خودداری کنند.

نظرات بینندگان