arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۷

در نشست رئیس سیا با مجلس نمایندگان آمریکا چه گذشت؟ / جزئیات تازه‌ای از نقش بن‌سلمان در قتل خاشقجی / مخالفت ترزا می با ربودن خاشقجی توسط سرویس امنیتی انگلیس برای نجات جان او

گزارش سیا به نمایندگان مجلس آمریکا درباره نقش ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی نشان می‌دهد که این سازمان به طور کامل در جریان سناریوی عربستان و نقشه قتل بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش سیا به نمایندگان مجلس آمریکا درباره نقش ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی نشان می‌دهد که این سازمان به طور کامل در جریان سناریوی عربستان و نقشه قتل بوده است.

ماجرای قتل جمال خاشقجی و نقش بن‌سلمان ولیعهد عربستان در این جنایت، حالا با گزارش رئیس سیا به نمایندگان مجلس آمریکا ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است چرا که نشان می‌دهد دستگاه اطلاعاتی آمریکا به طور کامل در جریان سناریوی عربستان و ولیعهد این کشور برای قتل این روزنامه‌نگار سعودی بوده است.

این خبر در حالی اعلام شد که «جینا هاسبل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا، دیروز پشت درهای بسته گزارش مفصلی را در مورد نحوه قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی و عاملان پشت پرده آن در اختیار مجلس نمایندگان آمریکا قرار داد.

شبکه ام بی سی آمریکا در گزارشی به نقل از 3 مسئول مطلع از این جلسه خبر داد هاسبل در ابتدای این جلسه تاکیدکرد با وجود آنکه دونالد ترامپ وی را از ارائه اطلاعات منع کرده اما قانونا مجاز به انجام چنین کاری نبوده و نمی‌تواند درخواست مجلس نمایندگان و سنا را برای حضور و تقدیم اطلاعات در رابطه با این جنایت رد کند.

در بخش دیگری از این سخنان هاسبل خبر داد که سیا پیش از جنایت هم از تلاش‌های صورت گرفته برای سوء قصد به جان خاشقجی اطلاع داشت اما ترامپ و کوشنر به این سازمان اجازه ندادند تا از وی حمایت کرده و مانع از قتل او شوند.

رئیس سیا در ادامه گفت: از یک سال پیش متوجه شدیم که ولیعهد عربستان از طریق شماری از نیروهای اطلاعاتی عربستانی در حال تعقیب خاشقجی در واشنگتن است، ما تماس‌های آنها را در رابطه با مکان حضور خاشقجی هم شنود کردیم، حتی یک بار قرار بود او را در یک رستوران با یک کلت مسلح به صدا خفه‌کن با شلیک به قلبش از پشت سر بکشند اما ما وارد عمل شده و 3 نفر از اعضای سازمان اطلاعات عربستان را دستگیر کردیم حتی به درخواست ترامپ برای عدم بروز مشکلی بزرگ از اعلام این خبر هم خودداری کردیم.

با این حال ولیعهد عربستان به تلاش‌های خود برای قتل خاشقجی ادامه داد و گروهی از سازمان اطلاعات عربستان متشکل از حدود 35 نفر از افسران زبده این سازمان را مامور این کار کرد اما تصادفا آنها موفق به انجام این کار نشدند زیرا او دو شب را در یک خانه نمی‌خوابید و هر بار در منزل یکی از دوستانش شب را به صبح می‌رساند.

در بخش دیگری از سخنان هاسبل آمده است: بعد از مدتی یک سرمایه‌دار بزرگ عربستانی خود را به خاشقجی نزدیک و با او طرح دوستی ریخت و به او گفت که از مخالفان سیاست‌های ولیعهد محمد بن سلمان است و می‌خواهد از او حمایت کند و از آن زمان هم از او حمایت مالی کرد.

با شکل‌گیری دوستی بین این دو، خاشقجی به این سرمایه‌دار خبر داد که قصد ازدواج دارد اما نمی‌خواهد برای تکمیل روند اداری آن به سفارت عربستان در واشنگتن برود زیرا برادر ولیعهد در آنجا سفیر است و یکی از نامزدهای تصدی ولایت‌عهدی بعد از او هم محسوب می‌شود از این‌رو به لندن می‌روم و کارهای اداری را در آنجا انجام خواهم داد.

بعد از آن بود که با هواپیمای شخصی این سرمایه‌دار عربستانی و به همراه او به لندن مسافرت کردند، سازمان سیا مکالمات سری این سرمایه‌دار و نحوه آماده‌سازی برای منتقل شدن او به استانبول را شنود کرده است.

دست آخر هم این سرمایه‌دار عربستانی که ادعای مخالفت با ولیعهد را دارد موفق شد خاشقجی را مجاب کند به استانبول برود و بعد از یک هفته اقامت در لندن با او راهی استانبول شدند، اینجا بود که این سرمایه‌دار به مسئولان عربستانی خبر داد که راهی استانبول هستند.

او در این مکالمه آمادگی خود را برای ارتباط با افسران اطلاعاتی سعودی اعلام کرد اما تاکید کرد کانال ارتباط باید از دفتر ولیعهد به وی داده شود.

ولیعهد سعودی هم یک شماره تلفن را برای ارتباط این سرمایه‌دار مشخص کرد و این همان شماره‌ای است که از طریق آن با او تماس گرفته می‌شود.

رئیس سازمان سیا در جلسه استماع اعتراف کرد که با رسیدن خاشقجی به استانبول سیا می‌دانست که این روزنامه‌نگار به مرگ نزدیک می‌شود، این مسئله را با سازمان اطلاعات انگلیس در میان گذاشت و تصمیم گرفته شد که خاشقجی ربوده شود، تا به کنسولگری عربستان در استانبول نرود و کشته نشود، 12 افسر سازمان اطلاعات انگلیس برای ربودن او مامور شدند تا بعد از آن او به سفارت انگلیس منتقل شود اما ترزا می حاضر به تایید این عملیات نشد و گفت که نمی‌خواهد سازمان اطلاعات انگلیس را درگیر این مسئله کند.

دو روز قبل از قتل هم ترامپ و دامادش کوشنر دستور دادند که سیا وارد این ماجرا نشود این در حالی است که سازمان اطلاعات آمریکا طرحی را برای ربودن وی و انتقالش با یک خودروی دیپلماتیک به داخل سفارت آمریکا در آنکارا جهت دورکردنش از سازمان اطلاعات عربستان هم تدارک دیده بود.

اینجا بود که ولیعهد عربستان 15 افسر اطلاعاتی حرفه‌ای و 3 پزشک قانونی را مجهز به ابزارهای شیمیایی و اره‌ای فولادی جهت قطع دست و پا به استانبول فرستاد.

آنها یک هتل را برای 4 روز رزرو کردند، ولیعهد هم دستور تامین تعدادی از هواپیماهای مسافرتی را داد که یکی از آنها از ریاض به استانبول سفر و 7 افسر سعودی را منتقل کرد یک هواپیمای دیگر از ریاض به قاهره رفت و از آنجا به استانبول عزیمت کرد تا تمامی تیم اعدام با یکدیگر وارد نشوند.

هواپیمای سومی هم با شماری از افسران سعودی به آنکارا پرید تا برای هر امر غیر مترقبه‌ای در نزدیکی استانبول باشد.

به اعتقاد رئیس سیا ، بعد از مشکل سیاسی به وجود آمده با کانادا و ثبت نام حدود 2 میلیون سعودی در صفحه خاشقجی و اعلام حمایت آنها از مخالفت با دستور بن سلمان برای خروج از کانادا و نیز دوستی و همسویی که بین او و دکتر محمد عبدالکریم دکتر مخصوص بن سلمان در ریاض که به جرگه مخالفانش پیوسته بود و شنیده شدن زمزمه‌هایی در رابطه با تلاش این دو برای تشکیل یک حزب سیاسی در کانادا و ایالات متحده همگی از انگیزه‌های انجام این کار با حداکثر سرعت محسوب می‌شود.

به گفته این 3 مسئول که نامشان فاش نشده است، هاسبل تمامی اطلاعات مربوط به خاشقی را در اختیار مجلس نمایندگان قرار داد اما آنها هم اطلاعاتی دارند که مطالب غافلگیرکننده‌ای است که در کنگره از آن پرده خواهند برداشت؛ امری که می‌تواند منجر به محاکمه کوشنر و معاون رئیس سازمان اطلاعات آمریکا و استیضاح ترامپ شود.

منبع: اعتمادآنلاین

نظرات بینندگان