arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷

ناخرسندی کانادا از درگیرشدن در مجادله چین و آمریکا

ترودو دستگیری دو شهروند کانادایی توسط چین را اقدامی غیرقابل قبول توصیف کرده و نسبت به آسیب های اقتصادی ناشی از افزایش تنش میان اتاوا و پکن ابراز نگرانی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اقدام چین در دستگیری دو شهروند کانادایی ر اغیرقابل قبول خوانده و از این که کشورش قربانی دعوای میان آمریکا و چین شده است ابراز نگرانی کرد.

ترودو دستگیری دو شهروند کانادایی توسط چین را اقدامی غیرقابل قبول توصیف کرده و نسبت به آسیب های اقتصادی ناشی از افزایش تنش میان اتاوا و پکن ابراز نگرانی کرد.

وی که روز جمعه در شهر تورنتو سخن می گفت، تصریح کرد که اقدام چین در بازداشت دو شهروند کانادایی به تلافی دستگیری "منگ وانژو" مدیر ارشد مالی شرکت هواوی در ونکوور انجام گرفته است.

نخست وزیر کانادا تاکید کرد که برای دفاع از شهروندانش مصمم بوده و تلاش می کند تا دریابد چرا چین این دو نفر را بازداشت کرده است.

ترودو گفت تلاش می کند تا به چین نشان دهد که این اقدام پذیرفتنی نیست.

وی افزود: «این یکی از آن وضعیت هایی است که وقتی دو اقتصاد بزرگ جهان، یعنی چین و ایالات متحده، شروع به دعوا با هم می کنند، درگیر آن می شوید.»

نخست وزیر کانادا گفت: «جنگ تجاری رو به وخامت میان آن ها (چین و آمریکا) همه گونه عواقب نامطلوب را برای کانادا و به طور بالقوه برای کل اقتصاد جهانی در پی خواهد داشت. ما خیلی نگران این مساله هستیم.»

با شدت گرفتن تنش های سیاسی میان چین و کانادا، ملانی جولی وزیر گردشگری کانادا سفر هفته آینده خود به چین برای یک مراسم رسمی را به تعویق انداخت.

کانادا دو هفته پیش، منگ وانژو یکی از مدیران ارشد شرکت هواوی را به درخواست آمریکا و به اتهام نقض قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران دستگیر کرده بود.

پس از این اتفاق، چین نیز دو شهروند کانادایی را به اتهام تهدید برای امنیت ملی چین بازداشت کرد.

یکی از آن دو "مایکل کووریگ" دیپلمات سابق کانادایی است که پیش تر به عنوان نایب کنسول در سفارت کانادا در پکن مشغول به کار بوده است.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان