arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۸۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷

آموزش و پرورش: کتاب کمک آموزشی ممنوع است؛ حتی آنها را به جشنواره رشد راه ندادیم / هیچ مولفی حق ندارند همزمان کتاب درسی و کمک آموزشی تالیف کند / با این حال نمی‌توانیم جلوی اقدامات افرادِ در بیرون از محل کار را بگیریم

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش گفت: استفاده از کتب کمک آموزشی را ممنوع کردیم و حتی امسال در جشنواره کتاب رشد کتب کمک درسی در ابتدایی را داوری نکردیم و اصلا به جشنواره راه ندادیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با هر گونه کتاب کمک درسی مخالفیم / مولفان مدیریت می‌شوند

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش گفت: استفاده از کتب کمک آموزشی را ممنوع کردیم و حتی امسال در جشنواره کتاب رشد کتب کمک درسی در ابتدایی را داوری نکردیم و اصلا به جشنواره راه ندادیم.

حیدر تورانی (سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه مولفان کتب درسی در تالیف کتب آموزشی دست دارند، آن هم با این استناد که وقتی یک کتب درسی هنوز بیرون نیامده کمک آموزشی‌هایش در بازار موجود است، گفت: چیزی که الان وجود دارد، این است که ارتباط ما با مسئولان رده بالا به خصوص نمایندگان قوی نیست و تقریبا ضعیف است، به همین دلیل از یکدیگر اطلاعات درستی نداریم.

وی ادامه داد: اصلا چیزی به اسم دفتر کمک درسی نداریم، ما دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی داریم و هیچکدام از مولفان حق این کار را ندارند که هم زمان هم کتاب درسی و هم کتب آموزشی تالیف کنند، زیرا ما این را ممنوع کرده‌ایم، اما نمی‌توانیم جلوی اقدامات افرادِ اهل اندیشه و قلم را در ساعات غیراداری‌ و بیرون از محل کار بگیریم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش در خصوص مخالفت خود با نشر کتب کمک آموزشی گفت: ما با هر گونه کار کمک درسی به معنی اینکه پخته‌خواری را به بچه‌ها تحمیل کند و به ذهن و خلاقیت‌شان آسیب وارد کند، مخالفیم، حال چه از طرف مولف باشد چه غیرمولف، به هر حال ما مولفانمان را مدیریت می‌کنیم.

تورانی افزود: استفاده از کتب کمک آموزشی را ممنوع کردیم و حتی امسال در جشنواره کتاب رشدکتب کمک درسی در ابتدایی را داوری نکردیم و اصلا به جشنواره راه ندادیم.

وی در پاسخ به این سوال که پس چگونه کتب کمک آموزشی پایه دوازدهم وارد بازار شد، در حالی که کتب درسی هنوز منتشر نشده بود؟ گفت: برای اینکه فرآیند تالیف و کیفیت کتاب‌های ما بالا برود و معلمان بتوانند در فرآیند تالیف نظر بدهند ما محتوای کتاب‌ها را در سامانه‌هایمان بارگزاری می‌کنیم. خیلی از افراد هم از همین سامانه‌ها مطالب را بر می‌دارند و کپی می‌کنند، اما اینطور نیست که اطلاعات درز پیدا کند.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: از این که کتابمان را در سامانه قرار داده‌ایم خلاف نکردیم، بلکه باید با آن کسی که از محتواهای ما رونویسی می‌کند، برخورد کرد.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
0
کتابهای کمک آموزشی بیشتر از آنچه برای دانش آموزان مفید باشد بطور مستقیم برای جیب ناشران و مولفان آن و بطر غیر مستقیم برای فروشندگان و بعضی معلمان که توصیه به خریدن آن حتی از یک کتابفروشی مورد نظر و شفارشی خود!!!!! مفید میباشد. اگر غرض یادگیری دانش آموزان است تهیه یک جلد از همین کتابها برای معلمان توسط مدارس و استفاده از آن در آموزش دادن کافی است چرا باید هر دانش یک جلد از این کتابها تهیه کند! کتاب کمک آموزشی حسابان پایه یازدهم ریاضیامسال 56000 هزار تومان! خیلی ساده بچه تهیه کنند! معلمی که در تدریس کتاب اصلی مونده چطور از پس این یکی هم میخواهد بربیاید؟؟؟؟
شهبازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
1
سلام
انتخاب عزیز خواهشمندم این نظر را تایید بفرمایید که وقتی کتاب های درسی موضوعات زیادی را خیلی سریع مطرح می کنند و بدون توضیح و شرح و تمرین کافی موضوع دیگری را مطرح می کند نمونه آن کتاب علوم پایه هفتم دوره اول متوسطه جدید که مطالب بسیاری از کتاب های فیزیک شیمی زیست ... اول دبیرستان نظام قدیم را شامل می شود . پس دانش آموز چگونه باید مطالب را یاد بگیرد. یا باید معلم خصوصی بگیرد که در توان همه نیست یا باید کتاب کمک درسی بگیرد و مطالعه کند پس بهتر نیست کتاب های درسی سبکتر شوند الان در اکثر مدارس همزمان با تدریس کتاب های درسی کتاب های کمک درسی نیز کار می شود چرا که همانگونه که خدمتتان عرض کردم نمی توان کتاب های درسی را بدون توضیح و شرح کامل و تمرین تدریس کرد.
با تشکر
نظرات بینندگان