arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۹۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۸ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

پاسخ تند سعودی به قطعنامه سنای آمریکا درباره جنگ یمن و خاشقجی: تعجب کردیم / این کار مداخله علنی در امور داخلی عربستان است

عربستان به قطعنامه‌های اخیر مجلس سنای آمریکا درباره جنگ یمن و پرونده جمال خاشقجی واکنش نشان داد. یک مقام وزارت خارجه عربستان موضع‌گیری مجلس سنا را مبتنی بر ادعاها و اتهاماتی بی‌اساس و به منزله مداخله علنی در امور داخلی ریاض دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پاسخ تند عربستان به مجلس سنای آمریکا

عربستان به قطعنامه‌های اخیر مجلس سنای آمریکا درباره جنگ یمن و پرونده جمال خاشقجی واکنش نشان داد. یک مقام وزارت خارجه عربستان موضع‌گیری مجلس سنا را مبتنی بر ادعاها و اتهاماتی بی‌اساس و به منزله مداخله علنی در امور داخلی ریاض دانست.

این مقام در وزارت خارجه عربستان در جوابیه کشورش تاکید کرد، ریاض بر ادامه و توسعه روابط با واشنگتن اصرار دارد و از چنین موضع‌گیری‌های اعضای نهادی معتبر در کشوری هم‌پیمان و دوست تعجب می‌کند. عربستان به رهبری ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی برای آمریکا احترام زیادی قابل است و روابط استراتژیک سیاسی، اقتصادی و امنیتی عمیقی با این کشور دارد که طی دهه‌های گذشته در جهت خدمت به منافع دو کشور و دو ملت بوده است.

این مقام سعودی در ادامه دفاعیات خود از کشورش این گونه ابراز عقیده کرد که عربستان کاملا با هر گونه مداخله در امور داخلی‌ یا زیر سوال بردن جایگاه رهبرانش که ملک سلمان و ولیعهد او هستند، مخالف بوده و هر نوع اهانت به حاکمیت کشور یا اهانت به جایگاه آن را نمی‌پذیرد.

وی این گونه ادامه داد که چنین موضع‌گیری از سوی مجلس سنا هرگز تاثیری بر نقش رهبری عربستان در منطقه و جهان عرب و اسلام و در سطح جهانی نخواهد داشت و عربستان در قلب تمام مسلمانان جهان قرار دارد و این مساله عربستان را اساس ثبات منطقه و جهان قرار می‌دهد و ریاض در تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت در سطح منطقه و جهان پیشرو است!

این مقام مدعی شد، عربستان از نقش رهبری در ثبات اقتصاد جهانی به واسطه حفظ توازن در بازار نفت برخوردار است و به گونه‌ای عمل می‌کند که به نفع منافع تولیدکننده و مصرف کننده به یک اندازه باشد.

این مقام سعودی افزود: همانطور که پیشتر تاکید کرده‌ بودیم آنچه برای شهروند ما یعنی جمال خاشقجی (روزنامه‌نگار منتقد) رخ داد جنایتی مردود است و بیانگر سیاست عربستان و رویکرد نهادهای آن نیست.

وی در عین حال مخالفت خود را با هرگونه تلاش برای منحرف کردن پرونده از مسیر عدالت در عربستان اعلام کرد.

این مقام درباره روابط کشورش با آمریکا این طور موضع گرفت که عربستان به دنبال حفظ روابطش با آمریکاست و برای توسعه آن در تمام زمینه‌ها تلاش می‌کند و قدردان موضع‌گیری "عاقلانه" دولت آمریکا و موسسات دولتی آن در قبال تحولات اخیر است. دولت آمریکا درک می‌کند که موضع‌گیری مجلس سنای این کشور پیام‌های غلطی را به کسانی که به دنبال تفرقه و ایجاد فاصله بین آمریکا و عربستان هستند، مخابره می‌کند.

وی افزود:‌ عربستان امیدوار است به منظور ممانعت از وقوع پیامدهایی در روابط دو کشور که تاثیر منفی بسیاری بر روابط استراتژیک آنها دارد پای ریاض به مناقشه سیاسی داخلی در آمریکا کشیده نشود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
1
گاوه باز وقت دوشیدنش فرا رسیده
نظرات بینندگان