arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

سخنگوی وزارت خارجه: کانال مالی اروپا صرفا برای دارو و غذا طراحی نشده است

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره کانال مالی اروپا برای حفظ برجام گفت که این کانال صرفا برای دارو و غذا طراحی نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه: کانال مالی اروپا صرفا برای دارو و غذا طراحی نشده است

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره کانال مالی اروپا برای حفظ برجام گفت که این کانال صرفا برای دارو و غذا طراحی نشده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه به مسائل مهم بین‌الملل و منطقه‌ای پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای سخنان خود درباره سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به قطر گفت: سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران کماکان سیاست‌های قبلی است. در مجموعه سیاست‌های کلان نظام تعریف شده و مبتنی بر همکاری همزیستی و رایزنی با همه کشورهای همسایه و پیرامونی است. واقعیت‌های منطقه و تحولات آن فرصت‌هایی را برای استمرار سیاست و نگاه ما فراهم می‌کند تا از این نشست‌ها بتوانیم مجددا مواضع خودمان را با حضار مطرح و دیدگاه‌های آنها را بشنویم، تحولات منطقه را مرور و نگاهی به آینده داشته و ببینیم برای دستیابی به منطقه‌ای با ثبات چه می‌توانیم انجام دهیم. این سیاست و نگاه مثبت ایران در کشورهای منطقه بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد.

ظریف با مقامات قطر دیدارهای خوبی داشت

بهرام قاسمی در ادامه افزود: نشست دوحه نشست جدیدی نبود اما با توجه به نقشی که در این برهه می‌توان داشت و با توجه به طیف متنوع حضار از مقامات سیاسی و فکری و با توجه به دعوت از ظریف یک سفر یک روزه انجام شد و در حاشیه نشست فرصت خوبی برای صحبت با مقامات منطقه و خارج از منطقه وجود داشت، خصوصا با مقامات قطر یک تبادل و رایزنی عالی وجود داشت و گام‌های خوبی برداشتیم.

کانال مالی اروپا صرفا برای دارو و غذا طراحی نشده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره کانال مالی اروپا برای حفظ برجام نیز گفت: این سازوکار مدتی است درباره آن کار می‌شود، سازوکاری برای تسهیل مبادلات ایران با کشورهای اتحادیه اروپا است و شامل اقلام بسیاری خواهد بود و بدون شک در این سبد کالایی دارو و سایر نیازمندی‌های وارداتی ایران از مجموعه این کشورها و احتمالا در شکل نوین خودش حالت اجرایی پیدا کند. این مکانیزم می‌تواند در خصوص مبادلات با سایر کشورها یاری‌رسان باشد، و صرفا برای دارو و غذا طراحی نشده است.

استفاده از ارزهای ملی در مبادلات با کشورهای دیگر

وی درباره مبادلات ایران با ارزهای ملی با کشورهای دیگر هم افزود: این صرفا خواست ما نیست. خیلی از‌ کشورهای جهان و برخی در منطقه با توجه به سیاست‌های آمریکا ‌نقش دلار و‌ مشکلات ناشی از آن در بازارهای مالی و ارزی، یک تفکر جدید وجود دارد که کشورها چگونه می‌توانند بدون دلار و دیگر ارزها، با استفاده از ارزهای ملی تجارت‌های‌خود را انجام دهند. کشورهایی مانند ترکیه، چین و روسیه و حتی اروپا در این زمینه بررسی‌های‌ زیادی انجام داده‌اند. این ایده بیش از گذشته در حال مطرح شدن است، برخی کشورها با جدیت بیشتری وارد شده و ما با آنها مذاکرات و نشست‌های مشترکی داشته‌ایم، و هنگامی که به مرحله اجرا برسد بیشتر می‌توانیم درباره آنها صحبت کنیم. در شرایطی که آمریکا به دنبال تداوم و تشدید کارشکنی خود بر ر‌وابط تجاری ایران است نمی‌توانیم جزئیات بیشتری در این باره بگوییم.

واکنش وزارت خارجه به کناره‌گیری شرکت‌های دولتی چین و روسیه از طرح‌های نفتی ایران

بهرام قاسمی درباره واکنش وزارت خارجه به کناره‌گیری شرکت‌های دولتی چین و روسیه از طرح‌های نفتی ایران گفت: وزارت خارجه و بخش دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به طور روزمره و‌ جدی با توجه به تهدیدات و تحریم‌ها در کنار سایر دستگاه‌های ذیربط این مسائل را دنبال می‌کند و فکر می‌کنم با توان خوبی در حال فعالیت است. در خصوص برخی اخبار و‌ گزارشها درباره انصراف، تا زمانی که به صورت رسمی از سوی دولت‌ها چیزی دریافت نکنیم، این اخبار به سان جنگ روانی است. ملاک ما گفتگوها و تماس‌های رسمی است. آمریکا قطعا به دنبال فشار بر شرکت‌های بزرگ غرب و شرق و کشورهای پیرامونی است تا مانع از تداوم همکاری‌ها با ایران شود، لذا قضاوت نهایی درباره این اخبار ‌ را باید با تامل با آن برخورد کرد، آخرین اخبار را وزارت نفت متعاقبا اعلام خواهد کرد.

با وجود تلاش‌های آمریکا شاهد افزایش همکاری‌های اقتصادی با عراق خواهیم بود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره پایان مهلت معافیت عراق برای قطع همکاری با ایران گفت: عراق به عنوان یک همسایه خوب و با یک مرز طولانی 1200 کیلومتری با نوع ارتباطات فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و تمدنی یکی از شرکای خوب ما است و خواهد بود، همکاری‌ها مثل گذشته با همان دقت و شدت ادامه خواهد داشت. علائم مثبتی دریافت کرده‌ایم و همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و تلاش‌های مذبوحانه آمریکا برای تخریب و ایجاد موانع و تنش بین دو کشور و عدم همکاری اقتصادی بیهوده است. فکر می‌کنم ما با عراق شاهد افزایش همکاری‌های اقتصادی در آینده خواهیم بود.

هرگونه اقدامی در خاک سوریه باید با همکاری و‌ خواست دولت باشد

وی درباره اقدامات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه هم اظهار داشت: هنوز اقدام نظامی صورت نگرفته، مدتی است چنین اخبار ی منتشر می‌شود اما واقعیت در سوریه و‌ مواضع ما همان مواضع قبلی است، هیچ کشوری نمی‌تواند بدون اجازه دولت مرکزی اقدامی را درون خاک سوریه انجام دهد. هرگونه اقدامی باید با همکاری و‌ خواست دولت سوریه باشد. اگر چنین چیزی رعایت نشود، می‌تواند وضعیت سوریه را که طی چند سال همکاری مستمر ایران، ترکیه و روسیه در روند آستانه شکل گرفته، دچار مشکل کند. ما امیدواریم این روند مثبت همکاری‌ها ادامه یابد، فکر می‌کنم دوستان ترکیه از واقعیت‌های منطقه آگاه هستند و ما در تماس هستیم، اگر اتفاقاتی بیافتد بعدا می‌توان درباره آن صحبت کرد.

برگزیت تاثیری بر گفتگوهای برجامی با 1+4 نخواهد داشت

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحث خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت و اثر آن بر برجام گفت: این مباحث که روابط دوجانبه با اتحادیه باشد (با توجه به خروج انگلیس) بحثی قدیمی است. در خصوص برگزیت یا نبود انگلیس در گروه 3 (سه کشور اروپایی)، اگر لندن در این گروه نباشد مثل چین و‌ روسیه می‌شود. هر آنچه مربوط به برگزیت است مسئله داخلی انگلیس و اتحادیه اروپا است و فکر نمی‌کنم نهایتا در نقشی که 1+4 باید داشته باشد، خللی ایجاد نخواهد کرد، لذا کماکان دولت انگلیس به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره با ایران‌ در برجام متعهد به حفظ آن و مساعدت برای انجام تعهداتی هستند که بر اساس برجام به انجام آن موظفند.

واکنش به سفر احتمالی ظریف به سوریه

بهرام قاسمی درباره سفر احتمالی ظریف به سوریه نیز گفت: سیاست ایران نسبت به تروریسم کاملا مشخص است، نه در کلام که در عمل مشخص است. درباره سیاست ایران در سوریه، فکر می‌کنم جهان و دولت سوریه از اقدام ما به‌ خوبی آگاه هستند، رایزنی‌ها و سفر مقامات ما به سوریه هر موقع که لازم باشد ادامه خواهد داشت. فعلا فرستاده ویژه ایران در دمشق بود و مذاکرات خود را انجام داد و باید منتظر نشست آستانه و گزارش نماینده دبیرکل در ژنو و نتایج این نشست باشیم. بر اساس نتایج این نشست، خط سیر خودمان را در نشست آستانه و‌ مسائل سوریه دنبال خواهیم کرد. روند آستانه علیرغم‌ کارشکنی مخالفان آن، تا به این لحظه کار و وظایف خود را به خوبی انجام‌ داده و امیدوارم در این نشست باز‌ هم‌ گام‌هایی به‌جلو برداشته شود و نقش خود را در تثبیت و حفظ تمامیت ارضی سوریه نشان دهد. امیدوارم مذاکراتی که در جریان است نتایج خوبی داشته باشد.

نظرات بینندگان