arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۹۰۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۷
با تداوم مدیریت بانک مرکزی؛

جوسازی دلالان خنثی شد؛ ثبات به بازار ارز بازگشت / دلار دوباره در کانال ۱۰ هزار تومانی

با افزایش قیمت دلار به دلیل همزمانی با روزهای پایانی سال نوی میلادی، دلالان بازار ارز تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند تا سوار بر موج این گرانی، با ‏شایعه سازی، مردم را به خرید دلار ترغیب کنند تا از این طریق ارز‌های خود را به قیمت بالاتر به فروش برسانند. تلاش دلالان باعث شد تا قیمت دلار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز بالا برود، اما مطابق پیش بینی ها، با مدیریت بانک مرکزی در پایان هفته، این موج موقتی از بین رفت و دلار به کانال ۱۰ هزار تومان و ثبات پیشین خود بازگشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جوسازی دلالان خنثی شد؛ ثبات به بازار ارز بازگشت / دلار دوباره در کانال ۱۰ هزار تومانی

قیمت دلار که در چند روز گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود، با سیاست‌های بانک مرکزی و دولت بار دیگر به کانال ۱۰ هزار تومانی بازگشت.

به گزارش «انتخاب»، قیمت دلار در بازار آزاد امروز تا ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان پایین آمد. این در حالی است که در چند روز گذشته تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز افزایش یافته بود.

قیمت دلار که پس از ۱۳ آبان همزمان با تحریم‌های نفتی آمریکا، به دلیل از بین رفتن عامل روانی منفی، و نیز برخی تدابیر اعمال شده از سوی بانک مرکزی، با کاهش تدریجی مواجه شد و ‏به یک ثبات نسبی هم رسیده. بود، از روز دوشنبه همین هفته با افزایش مواجه شد. این افزایش قیمت، صرفا به خاطر همزمانی با روز‌های ‏آخر سال میلادی و تعطیلات سال نو بود. علت آن نیز افزایش تقاضاست. ‏ این افزایش تقاضا نیز دو دلیل دارد. اول اینکه تقاضا برای مسافرت به خارج از کشور افزایش می‌یابد و در نتیجه تقاضای ‏خرید ‏ارز بیشتر می‌شود. دوم اینکه در این مقطع از سال، تقاضای ارزی شرکت‌های تجاری که به دنبال تسویه‌های ارزی ‏انت‌های سال ‏جاری خود هستند، افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه با افزایش تقاضای خرید، به صورت طبیعی، قیمت بالاتر می ‏رود. ‏

چنین موضوعی را رضا ترکاشوند، دبیرکل کانون صرافان هم تایید کرده بود. به گفته ترکاشوند، پس از ‏اتمام تعطیلات سال نو میلادی و با فروکش نمودن تقاضای یاد شده و افزایش عرضه ارز صادر ‏کنندگان غیر نفتی، عرضه ارز به ‏سمت اقتصاد کشور بطور چشمگیری تقویت می‌شود و اثرات مثبت خود را بر نرخ ارز وارد ‏می کند‎. ‎

همزمان بانک مرکزی نیز با صدور اطلاعیه ای، به تشریح همین موضوع پرداخته و اعلام کرده بود که امکان خرید ارز توسط صرافی ‏های مجاز از بانک‌های عامل تسویه تجاری و مالی فعالان رسمی و غیررسمی در پایان سال مالی میلادی موجب افزایش مقطعی ‏تقاضا می‌شود‎. ‎‏ بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بازار ارز روند با ثبات خود را متناسب با عرضه و تقاضای بازار ادامه خواهد داد، ‏هشدار داده است که مردم عزیز، به تاکتیک‌های دلالان و واسطه‌های نوسانگیر در بازارتوجه داشته باشند و در صورت نیاز به ‏اسکناس، مورد نیاز برای تقاضای واقعی خود به صرافی‌ها و بانک‌های عامل مراجعه کنند‎. ‎

با وجود این موضوع روشن، دلالان بازار ارز تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند تا سوار بر موج این گرانی، با ‏شایعه سازی، مردم را به خرید دلار ترغیب کنند تا از این طریق ارز‌های خود را به قیمت بالاتر به فروش برسانند. تلاش دلالان باعث شد تا قیمت دلار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز بالا برود، اما مطابق پیش بینی ها، در پایان هفته، این موج موقتی از بین رفت و دلار به کانال ۱۰ هزار تومان و ثبات پیشین خود بازگشت.

روز گذشته نیز کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌ها بازهم در روز‌های آینده افزایش خواهد یافت؟ گفت: فکر نمی‌کنم این افزایش ادامه دار باشد؛ البته پیش بینی می‌شد که در روز‌های پایانی سال میلادی نوساناتی داشته باشیم، ولی در چند روز آینده قیمت جهانی طلا به یک ثبات می‌رسد و در بازار داخلی نیز اقدامات بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز ادامه خواهد داشت و قیمت‌ها به ثبات می‌رسد.

اکنون به نظر می‌رسد با اقدامات بانک مرکزی تلاش دلالان نیز خنثی شده و انتظار می‌رود قیمت دلار باز هم به ثبات یک ماهه اخیر خود بازگردد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
0
کدوم جو سازی
همه این جوسازیها کار خود دولته برای جمع کردن دلار زیر قیمت واقعی
نظرات بینندگان