arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۷

آیا اسباب بازی های مبتنی بر هوش مصنوعی قابل اعتمادند؟

این روزها اسباب بازی های مبتنی بر هوش مصنوعی در همه جا یافت می شوند، اگرچه بزرگسالان سالهاست به واسطه انواع گوشی هوشمند، گجت، لوازم خانوگی و مواردی مشابه با هوش مصنوعی در ارتباطند، اما اخیرا کودکان نیز اسباب بازی هایی استفاده می کنند که متاثر از هوش مصنوعی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها اسباب بازی های مبتنی بر هوش مصنوعی در همه جا یافت می شوند، اگرچه بزرگسالان سالهاست به واسطه انواع گوشی هوشمند، گجت، لوازم خانوگی و مواردی مشابه با هوش مصنوعی در ارتباطند، اما اخیرا کودکان نیز اسباب بازی هایی استفاده می کنند که متاثر از هوش مصنوعی است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، برخی کارشناسان بازار اسباب بازی انتظار دارند تا سال 2024 درامد اسباب بازی های مبتنی بر هوش مصنوعی به 54 میلیارد دلار برسد و بر همین اساس نیز تولیدکنندگان به طور فزاینده ای اسباب بازی هایی را که می توانند به اینترنت متصل شده و با کودکان ارتباط برقرار کنند، تولید می کنند.

اما همانطور که در حال حاضر هیچ علامت کیفیتی برای دستگاههای مبتنی بر هوش مصنوعی وجود ندارد، جای تعجب نیست که مردم در مورد ایمنی و اخلاق گرایی یا بی اخلاقی روبات ها نگران باشند. افزون بر این والدین نگرانند که  آیا می توان اسباب بازی ها  را به واسطه شبکه Wi-Fi نا امن هک کرد؟ آیا می توان کودکان را تحت تاثیر اثررات منفی روباتها قرار داد؟ و بسیاری از سوالات مشابه دیگر.

 

اسباب بازی هوشمند چیست؟

اسباب بازی هوشمند نوعی از  اسباب بازی است که دارای درجه ای از هوش مصنوعی است، به این معنی که می تواند یاد بگیرد، نحوه ارتباط برقرار کردن با کاربر را تمرین کند و واکنشهایی به محرک های خارجی  داشته باشد. افزون بر این ها این نوع اسباب بازی ها معمولا رفتارهایی با الگوهای از پیش برنامه ریزی شده نیز دارند. سطح هوش این اسباب بازی ها به طور گسترده ای متفاوت است، برخی از آنها قادر به استفاده از تکنولوژی تشخیص صدا، سنسورهای لمسی و برنامه های مبتنی بر گوشی های هوشمند برای برقراری ارتباط با کاربران هستند.

آیا اسباب بازی های مبتنی بر هوش مصنوعی اخلاقی هستند؟

مزایای اسباب بازی های مبتنی بر هوش مصنوعی چیست؟

انواع مختلفی از اسباب بازی های هوشمند و ابزارهای کودکانه  مبتنی بر هوش مصنوعی در بازار وجود دارد که حتی انتخاب را برای کودکان هم سخت می کند.

بخشی از محبوبیت آنها این واقعیت است که بازی کردن با آنها واقعا می تواند برای توسعه مهارت های ارتباطی  کودکان مفید باشد، به خصوص از لحاظ معرفی این محصول به عنوان یک دوست باهوش و تعاملی. درواقع این اسباب بازی ها مسیر تعامل کودک با کامپیوترها را تسهیل می کند.

به غیر از این، برخی از اسباب بازی های هوشمند، آموزش برنامه نویسی می دهند، چالش های آموزشی دارند و حتی آداب معاشرت کودک را ارتقا می دهند. اما این همه ماجرا نیست و برخی وادلدین در مورد امنیت این محصولات نگرانند.

 

مسائل امنیتی

نگرانی همیشه در مورد به اسباب بازی هایی که از اتصالات بلوتوث یا WiFi استفاده می کنند، وجود دارد. شاید بسیاری از افراد فکر کنند اصلا چرا باید یک فرد جاسوسی کودکان را انجام دهد. اما مسئله این است که هک کردن یک اسباب بازی و شنود صداهای محیط خانه کودک می تواند فواید بسیاری برای سارقان داشته باشد. مثلا کمک می کند رمزهای عبور کارتهای بانکی افشا شود یا حتی مسائل مهمتری مثل اسرار شرکت پدر خانواده برملا شود.

*رویا پاک سرشت
نظرات بینندگان