arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۰۹ دی ۱۳۹۷

تظاهرات روباتیک برای دریافت حقوق و مزایا / نگاهی به تعامل انسان و روبات در محل کار

آمارهای مرتبط با هوش مصنوعی و دنیای روباتیک حکایت از آن دارند که تا سال 2025، روباتها و ماشینهای مرتبط با هوش مصنوعی نیمی از همه کارهای تولیدی را در محل کارهای مختلف انجام می دهند. بنابراین می توانیم روبات ها را از همین حالا به عنوان همکاران جدید خود در نظر بگیریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

آمارهای مرتبط با هوش مصنوعی و دنیای روباتیک حکایت از آن دارند که تا سال 2025، روباتها و ماشینهای مرتبط با هوش مصنوعی نیمی از همه کارهای تولیدی را در محل کارهای مختلف انجام می دهند. بنابراین می توانیم روبات ها را از همین حالا به عنوان همکاران جدید خود در نظر بگیریم.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، شاید تعجب کنید اگر بدانید بسیاری از فعالان حوزه هوش مصنوعی معقدند باید برای روبات ها هم مثل کارگران عادی حقوقی در نظر بگیریم. هنوز روشن نیست که آیا روباتها حقوقی مشابه کارگران عادی خواهند داشت یا خیر اما با توجه به این که در حال حاضر اقداماتی خشونت آمیز علیه برخی از روبات ها انجام می شود، بعید نیست این اتفاق به زودی رخ دهد.

درذ حال حاضر، شرکت های بسیاری از روبات ها به عنوان نیروی کار خود استفاده می کنند. بسیاری از این روبات ها خودران هستند و اموری مثل انبارداری را انجام می دهند. تویوتا، گوگل و پاناسونیک از جمله شرکت هایی هستند که در حال توسعه تکنولوژیهای روباتیک هستند.

حوادث خشونت آمیز علیه روباتها چیز جدیدی نیستند. انسان طی چندین دهه اخیر بارها با روبات ها مشکل پیدا کرده و سیستم های خودکار را ناتوان خوانده. حتی وقتی در حال استفاده از پرینتر خانه خود باشید و در صورت درست چاپ نشده متن یا تصویر دلخواهتان روی دستگاه پرینتر ضربه بزنید، درواقع در حال اعمال خشونت علیه این وسیله هستید.

 با این وجود اگر ما عنوان شبه شهروند و حقوق شهروندی را به  روبات ها اعطا کنیم، آیا می توانیم بازهم با خشونت با این ابزارها رفتار کنیم و یا اصلا روبات ها می توانند علیه ما اقامه دعوی کنند؟ دادگاه بین ما و روبات ها چگونه برگزار می شود و مثلا یک برنامه نویس در نقش قاضی ظاهر می شود؟

مطالعات متعدد نشان می دهد که ما وقت زیادی را صرف نگرانی در مورد آنچه که روبات ها انجام می دهند، می کنیم. طبق بررسی انجمن آینده شغلی و  اقتصاد جهانی، اگر پتانسیل های روبات ها به طور عاقلانه مدیریت شود، می تواند منجر به عصر جدیدی از شغل های خوب و کیفیت زندگی بهتر برای همه شود، اما اگر به درستی مدیریت نشود، خطر شکاف های مهارت، نابرابری بیشتر بین انسان و روبات و قطبی شدن مشاغل به وجود می آید.

تظاهرات روباتیک برای دریافت حقوق و مزایا / نگاهی به تعامل انسان و روبات در محل کار

شاید برایتان جالب باشد که هم اکنون تعداد زیادی از فعالان عرصه فناوری و روباتیک به دنبال یافتن پاسخ پرسشهایی هستند که شاید برای بسیاری از ما نیز مهم باشند. برای مثال؛ آیا یک روبات می تواند برنامه ریزی شود که نژادپرست باشد؟ آیا یک روبات می تواند یک همکار، انسان یا غیر انسانی را آزار دهد ؟ آیا انسان ها علیه ماشین ها تبعیض می کنند؟ آیا روبات ها در برخی نقاط قادر به احساس درد، استرس، اضطراب، عدم پذیرش یا تبعیض آشکار هستند؟ چگونه ممکن است روبات ها بر میزان بهره وری تأثیر بگذارند؟ چگونه ممکن است روبات ها بر فرهنگ شرکت تأثیر بگذارند؟ آیا روبات ها واجد شرایط برای تعطیلات یا مزایای پزشکی هستند؟ اگر یک روبات باعث آسیب به یک همکار یا مشتری شود، چه؟ چه کسی مسئول است؟ آیا روباتها توسط اتحادیه ها محافظت می شوند؟

احتمالا شما هم پس از خواندن این پرسش ها گیج شده اید اما جالب است بدانید اینها تنها تعدادی از سوالاتی است که می تواند برای شما ایجاد شود.

خرده فروشی سرشناس آمازون یکی از شرکتهایی است که به طور گسترده از روباتها برای فعالیتهای مختلف استفاده می کند و در حال توسعه یک موتور هوشمند استخدام برای کمک به شرکت در یافتن استعدادهای برتر است که فرآیند استخدام را کارآمد تر می کند. اما اخیرا مشخص شد که  نتیجه ای به جز تبعیض علیه نامزدهای زن به دست نیامده، درواقع سیستم هوش مصنوعی با تبعیض نسبت به استخدام زنان کار می کرد.این تجربه نشان می دهد هوش مصنوعی همیشه موفق نیست و گاهی اشتباهاتی بزرگ دارد.

اما با این همه کارفرمایان و کارکنان باید آماده همزیستی مسالمت آمیز با روبات ها طی  پنج تا ده سال آینده باشند. بر این اساس ما نیازمند یک مجموعه کاملا جدید از قوانین کار و اشتغال هستیم که در خصوص حقوق اتحادیه ها، خشونت در محل کار، مالکیت معنوی و ... تاکید داشته باشد، چرا که اصلا بعید نیست به زودی شاهد تظاهرات روباتیک برای دریافت حقوق و مزایا از سوی روبات ها باشیم.

*رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان