arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۸ - ۰۹ دی ۱۳۹۷

رئیس مستعفی کارکنان کاخ سفید: ترامپ می‌خواست نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج کند

«جان کلی» رئیس مستعفی کارکنان کاخ سفید در اولین مصاحبه‌اش پس از ترک دولت آمریکا گفت که عملکرد او را باید بر اساس کارهایی که او اجازه نداده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا انجام دهد، سنجید، نه کارهایی که ترامپ انجام داده است.ترامپ از وضعیت افغانستان کلافه بوده است و قصد داشته این «تصمیم بزرگ» را بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«جان کلی» رئیس دفتر سابق کاخ سفید می‌گوید هنگامی که این سمت را در دولت ترامپ بر عهده گرفته، رئیس‌جمهور آمریکا قصد داشته دستور خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را صادر کند.

به گزارش فارس، «جان کلی» رئیس مستعفی کارکنان کاخ سفید در اولین مصاحبه‌اش پس از ترک دولت آمریکا گفته است که عملکرد او را باید بر اساس کارهایی که او اجازه نداده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا انجام دهد، سنجید، نه کارهایی که ترامپ انجام داده است.

وی در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه در روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» منتشر شده، در مورد وضعیت کاخ سفید هنگام انتصابش به عنوان رئیس دفتر ترامپ، گفته است: «آن ابتدا که کار را تحویل گرفتم، او تمایل داشت که از افغانستان خارج شویم.»

به گفته کلی، ترامپ از وضعیت افغانستان کلافه بوده است و قصد داشته این «تصمیم بزرگ» را بگیرد.

هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که رئیس‌جمهور آمریکا دستور خروج نیمی از ۱۴۰۰۰ نظامی آمریکایی مستقر در افغانستان را صادر کرده، هرچند هنوز چنین دستوری رسما اعلام نشده است.

کلی در بخش دیگری از مصاحبه گفت با وجود آنکه گفته می‌شود ترامپ بی‌توجه به گزارش‌های اطلاعاتی و صرفا بر اساس تمایلات شخصی‌اش تصمیم می‌گیرد، درست نیست و دستکم او تلاش کرده تا پیش از تصمیم‌گیری‌های ترامپ، اطلاعاتی کامل در اختیار وی قرار دهد.

به گفته رئیس دفتر مستعفی ترامپ، هرچند رئیس‌جمهور آمریکا معمولا هنگام مواجهه با محدودیت‌های قانونی، این سوال را می‌پرسیده که «چرا ما نمی‌توانیم این کار را اینطور انجام دهیم؟»، اما هیچ‌وقت از او نخواسته که کاری بر خلاف قانون انجام دهد، چراکه «ما چنین کاری نمی‌کردیم.»

این در حالی است که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق دولت ترامپ ماه گذشته در تشریح دلایل اختلافش با رئیس‌جمهور آمریکا، گفت وی مقام‌های دولت را برای انجام اقدامات غیرقانونی تحت فشار قرار می‌داد.

کلی در این مصاحبه تایید کرده که با ترامپ اختلاف نظر داشته، اما می‌گوید با حضور در دولت توانسته از اتخاذ تصمیماتی که نادرست بوده‌اند، جلوگیری کند. وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اختلافاتش با ترامپ، زودتر دولت را ترک نکرده، می‌گوید: «وظیفه. آدم‌های نظامی فرار نمی‌کنند.»

کلی بیش از سه دهه در ارتش آمریکا فعالیت کرده و پیش از بازنشستگی و حضور در دولت ترامپ به عنوان وزیر امنیت داخلی و سپس رئیس کارکنان کاخ سفید، ژنرال چهار ستاره ارتش آمریکا بود.

نظرات بینندگان