arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۷

ورزش به تنهایی لاغرتان نمی‌کند

محققان دریافته‌اند زنانی که به مدت 4 یا 8 هفته و سه بار در هفته در کلاس‌های ورزشی شرکت می‌کردند اما تغییری در رژیم غذایی‌شان نداده بودند موفق به کاهش وزن نشدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگر فکر می‌کنید دو جلسه باشگاه رفتن در هفته کمکتان می‌کند از شر چند کیلو اضافه وزنتان خلاص شوید سخت در اشتباهید. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد وقتی پای کاهش وزن به میان می‌آید، ورزش به تنهایی نمی‌تواند کاری برایتان انجام دهد.

 

 به نقل از تبیان، محققان دریافته‌اند زنانی که به مدت 4 یا 8 هفته و سه بار در هفته در کلاس‌های ورزشی شرکت می‌کردند اما تغییری در رژیم غذایی‌شان نداده بودند موفق به کاهش وزن نشدند.


این مطالعه شامل دو آزمایش می‌شد. در اولین آزمایش، 34 زن 18 تا 32 ساله به مدت چهار هفته و سه جلسه در هفته، در تمرینات ورزشی گردشی شرکت داشتند. آزمایش دوم شامل 36 زن در همان گروه سنی می‌شد و همه‌ی آن‌ها در همان جلسات ورزشی اما به مدت 8 هفته شرکت کرده بودند. در شروع و پایان آزمایش، وزن، عضله و بافت چربی هر زن اندازه‌گیری شده بود.


نمونه خون این افراد نیز گرفته شد تا تیم تحقیقاتی بتواند میزان هورمون اشتها شامل انسولین، لپتین، آمیلین و پپتید YY را اندازه بگیرد. این هورمون‌ها می‌توانند بر احساس گرسنگی و مصرف غذا اثر بگذارند.

هدف از این مطالعه مشخص کردن این مسئله بود که آیا ورزش کردن به تنهایی می‌تواند منجر به کاهش وزن در زنان شود.


افراد شرکت کننده در این آزمایش از این موضوع مطلع نبودند و در عوض به آن‌ها گفته شد که قرار است تأثیرات ورزش بر فیتنس قلبی و تنفسی‌شان بررسی شود.


سرپرست این مطالعه توضیح می‌دهد که وقتی افراد ورزش می‌کنند، معمولاً خودآگاه یا ناخودآگاه، رژیم غذایی خود را محدود می‌کنند و این می‌تواند تأثیرات ورزش را پوشش دهد.


در پایان این مطالعه‌ی 4 و 8 هفته‌ای، محققان دریافتند هیچ‌کدام از زنان وزن کم نکرده‌اند، چه آن‌هایی که لاغر بوده‌اند و چه آن‌هایی که اضافه وزن داشته‌اند.


اما زنان لاغر بعد از دوره‌ی تمرینات، توده‌ی عضلانی‌شان افزایش یافته بود. پژوهشگران این را نیز دریافتند زنانی که چاق بودند یا اضافه وزن داشتند، تغییراتی در هورمون اشتهایشان که مرتبط با گرسنگی‌اند ایجاد شده بود. به گفته‌ی دانشمندان، این اتفاق می‌تواند تا حدودی توجیه کننده‌ی این باشد که چرا ورزش به تنهایی باعث کاهش وزن نمی‌شود.


سیستم بدن ما به خوبی برنامه ریزی شده است و همیشه راهی برای جبران کمبود انرژی بعد از ورزش پیدا می‌کند. کسی که فعالیت بدنی بیشتری انجام می‌دهد، چه بداند و چه نداند، ممکن است اشتهایش بیشتر شود و این مسئله، رسیدن به هدف را دشوار می‌کند.

این تیم تحقیقاتی تأکید کرد که یافته‌های ما به این معنی نیستند که ورزش اثری ندارد. بلکه منظور ما این است که اگر هدف شما کاهش وزن است، فقط با ورزش کردن نمی‌توانید به آن برسید. برای اینکه ورزش و تمرینات شما در کاهش وزنتان مؤثر باشد باید در قالب یک سبک زنگی درست قرار بگیرد که شامل ورزش همراه با تغذیه‌ی مناسب می‌شود.


وقتی صحبت از فواید ورزش می‌شود نباید صرفاً روی کاهش وزن تمرکز کنید. اینکه بدانید چقدر چربی و عضله در بدن خود دارید بسیار مهم‌تر از این است که بدانید وزنتان چقدر است. وقتی فقط روی وزن متمرکز می‌شوید، سایر امتیازات ورزش را نادیده می‌گیرید. بیشتر افراد وقتی می‌بینند عددی که ترازو نشان می‌دهد تغییری نکرده، از ورزش کردن ناامید می‌شوند و آن را رها می‌کنند و این را نمی‌دانند که در واقع با به دست آوردن توده‌ی عضلانی، بدنشان را بهبود داده‌اند.

نظرات بینندگان