arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۹۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۷

چند پیشنهاد متفاوت برای غلبه بر استرس امتحانات

گاهی در یک سری بازه های زمانی آن قدر کلافه می شویم که در طول روز مدام با خود می گوییم که کاش هرچه زودتر از شر این درس ها خلاص بشم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دوباره فصل امتحانات رسید و اگر دانش آموز یا دانشجو باشیم، هر قدر هم خواستار تلنبار نکردن درس ها روی هم و انجام دادن به موقع شان باشیم اما باز هم جان به جان مان کنند، آدم های دقیقه نودی هستیم! باید دقیقه نود که ضرب الاجل ها داده شد و گهگاهی تهدید به اخراج یا مردودی شدیم، کارهایمان را پیش ببریم.

 به نقل از روزنامه خراسان همین می شود که گاهی در یک سری بازه های زمانی آن قدر کلافه می شویم که در طول روز مدام با خود می گوییم که کاش هرچه زودتر از شر این درس ها خلاص بشم.

همچنین هزار بار به خودمان قول می دهیم که بعد از امتحانات، دیگر درس خواندن مان را به شب امتحان موکول نکنیم اما انگار نمی شود که نمی شود.

در این شرایط به یقین همه مان معتقدیم که وقت سر خاراندن نداریم و نباید یک دقیقه را از دست بدهیم اما این طور نیست.دقیقا در همین شرایط کلافگی از ایام امتحانات یا فشار زیاد کاری و درسی، نیاز به انجام یک سری کارهای حاشیه ای داریم که بعد از انجام شان با انرژی بیشتری به کارهایمان رسیدگی کنیم.

در ادامه چند پیشنهاد درست و حسابی برای گرفتن انرژی و انگیزه برای ایام امتحانات نوشته شده است. بخوانید و به کار ببرید تا عذاب وجدان شب امتحانی بودن را تا حدودی برایتان کم رنگ کند.‎

 

خودتان را به دنیای رنگ ها گره بزنید
به طور کلی دیدن رنگ ها به انسان حس شادابی و سرزندگی می دهد. خیلی اوقات دیدن اشیای ساده ای که آمیخته به رنگ است، می تواند حالمان را خوب کند. یکی از راه های تقویت حافظه و تمرکز، رنگ‎ ‎آمیزی است. همچنین سال هاست از رنگ آمیزی به عنوان درمان استرس نیز استفاده می شود. امروزه کتاب های رنگ آمیزی برای گروه سنی بزرگ سال وارد بازار شده که به راحتی قابل دسترسی است.

با رنگ آمیزی می توانید فشارهای هیجانی و روانی خود را در قالب رنگ تخلیه کنید و میان درس خواندن، مخصوصا درس هایی که نیاز به تمرکز دارد و مستلزم یک ذهن تحلیل گر است، می توانید از رنگ به عنوان یک ورزش برای ذهن تان استفاده کنید‎.

 

خودتان را تحویل بگیرید‎
برای خودتان شرط بگذارید و برای انجام این شرط و شروط یک جایزه تعیین کنید. مثلا به خودتان بگویید: «اگر تا ساعت 3 عصر تا سر فلان صفحه درس خواندم، بعد اجازه دارم یک قسمت از سریال مورد علاقه ام را ببینم» یا می توانید زنگ زدن به یک دوست، گشتن در فضای مجازی، آشپزی کردن، رفتن به کافه و هر چیزی را که باعث خوشحالی تان می شود در قبال مدت مشخصی درس خواندن به خود جایزه دهید.

حتما نباید جایزه ای که به خودتان می دهید، بزرگ یا خاص باشد. ببینید با داشتن و انجام چه کاری حالتان خوب می شود و انرژی پیدا می کنید. همان کار را به خودتان هدیه دهید. گاهی با خرید یک جوراب و گاهی با رفتن به استخر، خستگی یک روز کاری و درسی از روح و بدن مان در می رود‎.

 

تک بعدی عمل نکنید‎
همیشه هم نباید به درس، امتحان و کتاب ها و جزوه ها چسبید و خود را درگیر یک چیز کرد. اگر این طور عمل کنید، جایی از زندگی تان احساس می کنید هیچ چیزی نمی دانید و در این سال های درس و دانشگاه عملا وقت تان را تلف کرده اید و دچار یاس و پوچی می شوید. در کنار تمام کارهای درسی و علمی می توانید یک هنر یا ورزش مورد علاقه تان را دنبال کنید.

می توانید فهرست کتاب ها و فیلم هایی را که باید قبل از مرگ خواند و دید، تهیه و برای خواندن و دیدن شان برنامه ریزی کنید. اگر این طور پیش بروید حتی در موقع امتحانات هم می توانید به عنوان راه فرار به این علایق یا سرگرمی هایتان گریزی بزنید و برای رفع خستگی به آن ها پناه ببرید‎.

 

ورزش کردن را تبدیل به یک عادت کنید‎
هر زمان که احساس کسل بودن و خستگی کردید، کافی است یک جفت کفش راحت بپوشید و به حیاط خانه یا کوچه سری بزنید. همین! قدم زدن در هوای آزاد باعث می شود خون در مغز جریان یابد. اگر برای راه رفتن آلودگی هوا را بهانه می کنید، به استخر بروید. آب تنی کردن باعث نشاط می شود. حتی آدم با استخر و ورزش خوش اخلاق می شود. ورزش را از زندگی تان حذف نکنید.

مخصوصا در ایام امتحانات و زمانی که مشغله کاری تان زیاد می شود. ممکن است با ورزش کردن خسته شوید اما این خستگی کاذب نیست و حتی در تنظیم خواب به شما کمک می کند. ورزش کردن نشاطی به شما می دهد که تا حدی دگم بودن امتحانات را برای شما آسان می کند‎.

 

درها را به روی خودتان نبندید
ممکن است برای خودمان پیش آمده باشد که وقتی درگیر امتحانات و کارهای زیاد درسی هستیم، اول از همه تلفن همراه مان را خاموش می کنیم، از تمام گروه های مجازی خارج می شویم و به طور کلی دور خودمان یک حصار بلند و سخت می کشیم. شاید این حرکت به تسریع کارها کمک کند اما همیشه هم این طور نیست. جدا کردن خودمان از دنیای بیرون باعث می شود زودتر خسته شویم و حتی افسردگی سراغ مان بیاید.

چه عیبی دارد میان کارها و مشغله هایمان به یک دوست قدیمی زنگ بزنیم یا به اینترنت وصل شویم و چند وبلاگ خوب را بخوانیم؟ شاید از همین کارها انرژی بگیریم و بهتر بتوانیم کارهایمان را پیش ببریم. اصلا در برهه امتحانات گوشی خود را خاموش نکنید. شاید یکی از امتحان هایتان کنسل شود و از این خبر شاد شوید‎!

 

به اندازه کافی بخوابید‎
خواب را دست کم نگیرید. هرقدر هم کسی شب امتحانی نباشد، باز هم انگار عادت دارد که در دوره امتحانات تا دیر وقت بیدار بماند و صبح ها با زحمت و تقلا خود را از رختخواب جدا کند تا باز درس خواندن را از سر بگیرد. دکتر استفانیک می گوید: «شما باید ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید، مخصوصا شب قبل از امتحان. ضمنا اگر تمام شب را بیدار بمانید، صبح روز بعد خسته و کسل خواهید بود و احتمال این که سراغ قهوه یا نوشابه های پرکالری بروید بیشتر است. مراقب باشید و برای غلبه بر استرس امتحان، از چنین نوشیدنی هایی پرهیز کنید چون نوشابه های کافئین دار، اضطراب تان را بیشتر می کند‎.»

 

 

نظرات بینندگان