arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۰۷۰۸
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۱۴ دی ۱۳۹۷

بهزاد نبوی: برجام مهم‌ترین توافق چهل سال انقلاب است / برخی فکر می‌کردند مذاکره، کلاس درس است؛ برجام چطور می‌توانست توسط آن‌ها امضا شود؟ / به دلیل تندروی‌ها و ماجراجویی‌ها، نتوانستیم از امکانات برجام استفاده کنیم / یکی از کسانی که قدیم‌ها تندرو نبود، بعد از خروج ترامپ از برجام سجده شکر برگزار کرد؛ نمی‌دانم چرا اینکار را کرد / انتقاد از دولت الان کار شجاعانه‌ای نیست؛ جایزه هم دارد

بهزاد نبوی گفت: می گویند اروپا برای برجام کاری نمی کند، اما من می گویم اروپا تلاش می کند؛ نمی تواند. چون اقتصادش دست حوزه خصوصی است و آن ها هم به منافعشان می اندیشند. نبوی تصریح کرد: علی‌رغم تندروی ها، ایران باید موقعیت جهانی که بعد از چهل سال به دست آوردیم را حفظ کند. چین را که قبول داریم، بیایید مثل چین با دنیا رفتار کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نبوی: حالا که ترامپ اسلحه روی شقیقه ما گذاشته وقت مذاکره نیست

یک فعال سیاسی گفت: حالا که ترامپ اسلحه روی شقیقه ما گذاشته وقت مذاکره نیست، باید روابطمان را با کشورهای دیگر حفظ کنیم.

 بهزاد نبوی در بیست و ششمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران اظهار کرد: بعد از برجام هیئت های اروپایی به ایران آمدند. آن‌ها این طور نیستند که مثل زمان ما چندین و چند نفره به یک سفر خارجی بروند، تعدادشان کم بود. اما اقدامات ماجراجویانه ایجاد شد که احساس کردند شرایط سرمایه گذاری را ندارند. سرمایه ترسو است. جایی نمی رود که خطر و ریسکش بالا باشد. بنابراین نتوانستیم از برجام استفاده کنیم.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: معنایش این نیست که برجام چیز بدی است. به نظر من برجام مهم ترین توافقی است که جمهوری اسلامی طی چهل سال انقلاب توانست به انجام برساند. دولت توانست.

وی با اشاره به نامه ‌ای که از زندان برای حسن روحانی در ابتدای پیروزی دولت یازدهم نوشت، گفت: انتظار من از دولت همانی است که در روزهای اول برای آقای روحانی نوشتم.

نبوی گفت: عده ای می گویند اگر روحانی و این دولت نبودند باز برجام امضا می‌شد. چطور؟ برجام توسط کسانی امضا می شد که به قولی فکر می کردند مذاکره کلاس درس است.

وی افزود: به دلیل تندروی ها و ماجراجویی های داخلی نتوانستیم از امکانات برجام استفاده کنیم. بعد ترامپ رئیس جمهور شد و تیر خلاص را رها کرد و تحریم ها را شروع کرد. من شنیدم یکی از کسانی که قدیم ها تندرو نبود، بعد از خروج ترامپ از برجام سجده شکر برگزار کرد. چرا اینکار را کرد، نمی دانم.

این فعال سیاسی همچنین گفت: حتی تعداد محدودی از سرمایه گذارانی مثل توتال هم مجبور شدند عملا حضور خود در ایران را منتفی کنند.

وی تاکید کرد: ما چاره ای جز تشویق سرمایه گذاری خارجی نداریم.

نبوی ابراز عقیده کرد: توده مردم هنوز به همان شعار "افزایش یارانه نقدی" رای می دهد. باید به این موضوع فکر کرد.

وی همچنین گفت: ما در مهم ترین نقطه روابط خارجی خود قرار داریم. علی‌رغم تندروی ها و ماجراجویانه ای که می کنیم مواضعمان در نقطه قابل قبولی است و تاکنون آمریکا این چنین در انزوا نبود.

این فعال سیاسی ادامه داد: علی‌رغم برخوردهای دولت فعلی آمریکا وضعیت امروز ایران در عرصه سیاست خارجی خیلی قابل قبول بوده است.

نبوی خاطرنشان کرد: من به یادم نمی آید انگلیس متحد همیشگی آمریکا در شورای عالی امنیت سخنی مقابل سخنان آمریکا بگوید. این جدایی بین آمریکا و اروپا از بعد جنگ جهانی دوم بی سابقه است.

نبوی همچنین گفت: می گویند اروپا برای برجام کاری نمی کند، اما من می گویم اروپا تلاش می کند؛ نمی تواند. چون اقتصادش دست حوزه خصوصی است و آن ها هم به منافعشان می اندیشند.

نبوی تصریح کرد: علی‌رغم تندروی ها، ایران باید موقعیت جهانی که بعد از چهل سال به دست آوردیم را به حفظ کند.
چین را که قبول داریم، بیایید مثل چین با دنیا رفتار کنیم.

وی در همین راستا گفت: آن عواملی که نمی گذارد روابط خارجی داشته باشیم را افشا کنیم. دولت نمی تواند. ما که می توانیم. الان انتقاد از دولت جایزه هم دارد، کار شجاعانه ای نیست.

این فعال سیاسی گفت: ما بعد از تحریم دوم ترامپ دچار مشکل شدیم. باید حواسمان به معیشت مردم باشد. من معتقد نیستم الان که ترامپ اسلحه روی شقیقه ما گذاشته باید با او مذاکره کنیم. عده ای می گویند اکر این کار را نکنیم وضع بدتر می شود اما الان شرایط مذاکره نیست. الان باید با ژاپن، کره، چین و روسیه روابط خود را حفظ کنیم. اروپا را از دست ندهیم.

وی ابراز عقیده کرد: من به کسانی که می گویند باب المندب را می بندیم می گویم ضرر آن به ترامپ نیست، به اروپا است.

نبوی در پایان گفت: فکر نکنید اروپا فقط به خاطر ما تلاش می کند. احساس اروپا این است که به طور کامل و دربست نباید برای آمریکا تصمیم بگیرد. برای همین مقابل اقدام یک جانبه آمریکا می ایستد. من فکر می کنم، در میان مدت اگر ما عاقلانه برخورد کنیم، آمریکا مجبور می ‌شود عقب نشینی کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
9
14
حرفهای بی‌ارزش
با این حرفهای پوچ رای گرفتید و ما را بیچاره کردید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
16
13
جناب بهزاد دیگه کسی نیست از ننگ نامه برجام تعریف کند جز تو و یک نفر دیگر بوی گندش برای دوستداران تو هم درآمده حتی ظریف هم پشیمان شده با فحاشی نمی توان منتقدان را از فکر و سیاست درستشان از راه خارج کرد برجام شد ترکمنچای پس چرا حمایت؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
15
9
لابد از نبوی معتبر تر پیدا نکردید؟!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
10
6
اقای نبوی دیگه دیر شده...
هوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
5
8
مذاکرات کلاس درس انشا خواندن نیست، کلاس درس دیکته نوشتن هم نیست!
برجام به قول رئیس جمهور باید به دو واحد درسی در مدارس تبدیل شود.
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
9
5
ايشان اشتباه مي فرمايند؛ مهمترين و بي نظيرترين مذاكرات دوران ٤٠ ساله پس از انقلاب مذاكرات ايشان با آمريكايي ها براي آزادسازي گروگان هاي آنها پس از ٤٤٤ روز بود كه از آثار وسيع آن عدم مداخله آمريكا در امور داخلي ايران و عدم خروج و تعهدشان به برجام بود! برجام صدقه سر مذاكرات ايشان با آمريكايي ها اينهمه ثمره ببار آمورده است!
ناشناس
|
Canada
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
10
8
بعد از این همه سال سابقه فعالیت سیاسی، آقای نبوی هنوز قادر به درک صحیح ماهیت قدرت نیستند و فکر می کنند میتوان با قدرت نرم و شعار ها با قدرت سخت مقابله کرد.
امیر
|
United Kingdom
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
8
3
خب الحمد الله ایشان هم از وضعیت رضایت دارد " مشکل این است که مردم ایران قدر فهمیده هایشان را نمیدانند " همش گله دارند که چرا فقر و گرسنگی و بیعدالتی و زور و تبعیض و فحشا و رانت و غارت و زندان بیخود و بیجهت و ........ و از این قبیل وجود دارد " نمیدانند که انگلیس برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم به امریکا پشت کرده ! نمیفهمند که اروپا میخواهد به برجام کمک کند اما چون همه چیز خصوصیست نمیتوانند ! مردمی که این چیزها را نمیفهمند و درک درستی ندارند باید هم که جر و واجر شوند" سر ! و همچنین سر زندانی دو رزیم و مغز متفکر جریان اصلاحات اقای نبوی سلامت !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
10
6
افکار امثال بهزاد نبوی برای نوشتن در کتاب و در حد یک نظریه خوبه.
این افکار اجرا شدن و نتیجه هم نداشت و باید فعلا برن مرخصی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
7
6
یاشاسین خداوندازعمربعضی مفتخوربکاهدوبه عمرانسانهای عاقل وطن دوست بیفزایدولی نمی دانم چرابرعکس میشوددرجایی که بعضی ها بمیرند میاییدسیاستمداری مثل هاشمی میمیرد.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
1
موافقم درست می گوید.
شاکر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
1
دوستانی که مخالف برجام هستند ، بنده نفهمیدم اگر که برچام به ضرر ما بود و به نفع آمریکا ( آنچنان که شریعتنداری گفته بود آمریک هرگز از برجام بیرون نمیاید ) پس آمریکا باید در جام میماند و
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
1
ایه ۵۱ سوره مائده ترجمه از قران بیان(ای کسانی که ایمان اورده اید یهود و نصاری را ولی (و دوست و تکیه گاه خود قرار ندهید) انها اولیای یکدیگرند و کسانی از شما که با انها دوستی کنند از انها هستند خداوند جمعیت ستمکار را هدایت نمیکند) و ۵۲ (کسانی که در دلهایشان بیماری وجود دارد و در دوستی با انان از هم سبقت میگیرند و میگویند می ترسیم حادثه ای برایمان اتفاق بیوفتد (و نیاز به کمک انها داشته باشیم )شاید خداوند پیروزی و اتفاق دیگری برای (مومنین) رقم زند و انها از انچه در دل داشته اند پشیمان گردند.)
علی
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
2
2
جناب چریک پیر! رفتید یک توافق نامه دوزاری امضا کردید که حتی مکانیزم شکایت از طرف نقص کننده آنقدر مضحک است که جرات نکردید از آن استفاده کنید این هم تقصیر تندروها بود؟!
نظرات بینندگان