arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۱۴ دی ۱۳۹۷

چگونه بچه هایی قد بلند داشته باشیم؟

قدبلند بودن جزو خصیصه هایی است که بسیاری از افراد در حسرت آن هستند. گرچه همه قدبلندها لزوما موفق و خوشتیپ نیستند اما برخی افراد والدین خود و شیوه و تحرک در دوران کودکی را مقصر کوتاهی قد خود می دانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قدبلند بودن جزو خصیصه هایی است که بسیاری از افراد در حسرت آن هستند. گرچه همه قدبلندها لزوما موفق و خوشتیپ نیستند اما برخی افراد والدین خود و شیوه و تحرک در دوران کودکی را مقصر کوتاهی قد خود می دانند.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، نمی توان از این نکته غافل شد که مسائل ژنتیکی در شکل دهی ظاهر افراد تا حد زیادی موثر هستند. درواقع فردی که پدر و مادری بلند قد دارد بیشتر می تواند امیدوار باشد که قد بلند می شود اما اگر مسائل ژنتیکی را کنار بگذاریم دیگر عوامل موثر در رشد قد چه هستند؟

تغذیه

بدون مقدمه باید بدانید که هر اندازه در کودکی اهل هله هوله، خوراکی های پرکالری، غذاهای فست فودی و مواد کارخانه ای بوده اید، امروز قد بلندی نخواهید داشت. کودکانی که از سن پایین عادت می کنند به جای نوشابه دوغ بخورند و به جای چای و شیر کاکائو، شیر خالص، قد بلند تر می شوند، خوراکی های کارخانه ای نه تنها موجب چاقی بچه ها می شوند، بلکه حتی با به هم ریختن هورمونهای کودکان باعث اختلالات رشد هم می شوند. تغذیه سالم می تواند نقشی به شدت مفید در افزایش قد بچه ها داشته باشد، مصرف منظم لبنیات، سبزیجات، خوراکی های حاوی روی یا مکمل های روی تحت نظر پزشک متخصص می تواند به رشد قد کودکان کمک کند.

ورزش

یکی از بدترین عوارض کم تحرکی کودکان چاقی است اما عارضه ثانویه کم تحرکی، کوتاه ماندن قد کودک است. کودکانی که از سنین پایین ورزشهای مختلف را امتحان می کنند معمولا اندامی ورزیده تر و قدری بلند تر دارند. گرچه برخی ورزش های خاص مثل ژیمناستیک می تواند موجب کوتاهی قد شود، اما والیبال، بسکتبال، شنا و حتی یک دویدن ساده روزانه می تواند در قدبلندی کودکان نقشی پررنگ ایفا کند.

خواب کافی

جالب است بدانید هورمونهای رشد کودکان در هنگام خواب قوی تر عمل می کنند، بنابراین کودکانی که کم خوابی دارند اغلب ضعیف تر هستند و نه وزن مناسبی می گیرند نه قد بلند می شوند. البته این مضوعات در مورد کودکانی صادق است که از لحاظ فاکتورهای ژنتیکی نرمال هستند و ژن قدبلندی آنها قوی نیست.

چگونه بچه هایی قد بلند داشته باشیم؟

 

مصرف ویتامین ها و مکمل ها

اگر احساس می کنید فرزندتان نسبت به همسالانش و حتی نسبت به خواهر و برادر خودش قد کوتاه است، نگران نباشید و به جای اضطراب به پزشک متخصص تغذیه یا پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید و تحت نظر او مکمل و ویتامین برای کودکتان دریافت کنید. گاهی کوتاه قدی کودکان هیچ دلیل موجهی ندارد و ناگهان در سن نوجوانی و بلوغ قد می کشند. بهتر است صبور باشید و این را بدانید پروسه های درمان کوتاهی قد زمان بر هستند.

توصیه نهایی ما به شما این است که اگر صفحات رشدتان بسته شده و در سنین بالا هستید، به جای نگرانی برای قد کوتاه خود به فکر تناسب اندام، سلامتی و شادی خود باشید، فریب تبلیغات ماهواره ای را نخورید و این را بدانید بهترین مشاور شما پزشکان متخصص هستند که حضوری شما را ویزیت می کنند.

نظرات بینندگان