arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۹ - ۱۶ دی ۱۳۹۷

ترکیه اصرار آمریکا برای خرید پاتریوت به جای «اس.400» روسی را مجددا رد کرد

دولت ترکیه بار دیگر اصرار آمریکا برای صرف‌نظر کردن از خرید سامانه دفاع موشکی «اس.400» روسیه را رد کرد و در عین حال خرید سامانه پاتریوت آمریکا را هم نپذیرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترکیه اصرار آمریکا برای خرید پاتریوت به جای «اس.400» روسی را مجددا رد کرد

دولت ترکیه بار دیگر اصرار آمریکا برای صرف‌نظر کردن از خرید سامانه دفاع موشکی «اس.400» روسیه را رد کرد و در عین حال خرید سامانه پاتریوت آمریکا را هم نپذیرفت.

آنکارا دوباره پیشنهاد مُصرانه آمریکا برای صرف‌نظر کردن از خرید سامانه دفاع هوایی «اس.۴۰۰» روسیه را در مقابل خرید «پاتریوت» آمریکا رد کرد.

روزنامه «ینی شفق» امروز یکشنبه به نقل از منابعی که هویت آنان را فاش نکرد، ضمن بیان این خبر یادآوری کرد که جدیدترین تلاش آمریکا برای متقاعد کردن آنکارا به چشم‌پوشی از خرید سامانه اس.۴۰۰ روسیه، در خلال سفر اخیر هیئت آمریکایی به آنکارا در هفته جاری بود.

ترکیه پیشتر و در ماه جولای ۲۰۱۸ نیز همین درخواست آمریکا را رد کرده اما اعلام کرده بود که حاضر است نگرانی‌های آمریکا درباره خطر این سامانه برای هواپیماهای (سازمان) ناتو را مراعات بکند.

جولای ۲۰۱۸ روزنامه حُریّت به نقل از دیپلمات‌های ترکیه گزارش کرده بود که مسئولان آمریکایی در گفت‌وگوهای خود با مسئولان ترک، از آنان خواسته‌اند قرارداد خرید اس.۴۰۰ از روسیه را لغو کنند زیرا در غیر این صورت ممکن است ترکیه تحت تحریم آمریکا قرار بگیرد. در مقابل آنکارا اعلام کرد که این اقدام احتمالی آمریکا بدون پاسخ نخواهد ماند.

ینی‌شفق امروز همچنین گزارش کرد که «مقامات ترکیه پیشنهاد واشنگتن را رد کرده‌اند چرا که نه کاهش قیمتی [تخفیفی] در مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار خرید پاتریوت اعمال می‌کنند نه حاضرند فناوری ساخت این سامانه را به ترکیه منتقل کنند.

ینی شفق یادآوری کرد که خرید سامانه اس.۴۰۰ روسیه سه برابر ارزانتر از خرید سامانه پاتریوت آمریکا است.

پیشتر خبرگزاری آناتولی گزارش کرده بود که هیئت آمریکایی پیشنهاد داده که در کنار فروش سامانه پاتریوت، تجهیزات دیگری از جمله چهار ایستگاه راداری «AN/MPQ-۶۵» دریافت کند.

جولای ۲۰۱۸ «یوری بوریسف» معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرده بود که برخلاف فشارهای مکرر طرف آمریکایی، ترکیه در سال ۲۰۱۹ سامانه دفاع هوایی اس.۴۰۰ را دریافت خواهد کرد.

بوریسف تاکید کرده بود که ترکیه صرف‌نظر از تهدیدهایی که آمریکا متوجه آن می‌کند، از قرارداد خرید اس.۴۰۰ چشم‌پوشی نمی‌کند و طبق توافق امضا شده، سامانه را دریافت خواهد کرد.

روسیه و ترکیه دسامبر سال ۲۰۱۷ قرارداد اس.۴۰۰ را امضا کردند. طرفین برای همکاری فناوری برای توسعه تولید اس.۴۰۰ در ترکیه نیز توافق کرده‌اند.

اما واشنگتن و متحدان آن در سازمان ناتو با این اقدام ترکیه که او نیز عضوی از ناتو است، مخالفند زیرا روسیه رقیب ناتو قلمداد می‌شود. آمریکا پیشتر تهدید کرده بود که قرارداد فروش جنگنده‌های پیشرفته اف-35 به ترکیه را لغو خواهد کرد.

همچنین مجلس نمایندگان آمریکا در ماه می 2018 لایحه بودجه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای سال 2019 را تصویب کرد که یکی از مواد مندرج در آن اتخاذ تدابیر برای منع ترکیه از خرید سلاح‌های آمریکایی است مگر در صورتی که گزارشی ویژه از توافق خرید سامانه موشکی اس.400 ارائه شود.

آنکارا نیز بارها اعلام کرده است که از این قرارداد صرف‌نظر نمی‌کند. نوامبر گذشته (2018) مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پس از جلسه با مایک پامپئو همتای آمریکایی خود در آنکارا، اعلام کرد که «قرارداد کنونی، قراردادی نهایی است و نمی‌توانیم آن را لغو کنیم... اما بیشتر هم لازم داریم... و ترجیح می‌دهیم که از متحدان خود بخریم».

حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز در تأکید بر موضع کشورش برای خرید اس.400 گفته است که راه‌اندازی این سامانه در اکتبر 2019 (مهرماه 1398) خواهد بود.

سامانه موشکی زمین به هوای اس.۴۰۰، نسل جدید سامانه پدافند هوایی روسی است که قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به‌طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به‌طور هم‌زمان از محدوده ۴۰۰ کیلومتری را دارد. این هدف‌ها شامل انواع پرنده‌های نظامی، هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک می‌شود.

این سامانه قابلیت‌های بیشتری در مقایسه با سامانه نسل قبل خود یعنی اس-۳۰۰ دارد و بُرد آن حداقل دو بار بیشتر از برد ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت (MIM-104 Patriot) است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان