arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۷

واکنش عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر به اظهارات کمال تبریزی

عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره تأثیر اظهارنظرهای "کمال تبریزی"، گفت: اینکه برخی فرم پرنکردند و ترجیح دادند در زمانی غیر از جشنواره اکران بشوند نظر خودشان بوده است، البته واقعاً هم به درد جشنواره نمی‌خورند و فقط باید اکران بشوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره تأثیر اظهارنظرهای "کمال تبریزی"، گفت: اینکه برخی فرم پرنکردند و ترجیح دادند در زمانی غیر از جشنواره اکران بشوند نظر خودشان بوده است، البته واقعاً هم به درد جشنواره نمی‌خورند و فقط باید اکران بشوند.


بعد از اعلام اسامی فیلم‌های "سودای سیمرغ" سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر یک نکته‌ای شاید سوال بسیاری باشد و آن اینکه چقدر نیامدن یا نرسیدن یکسری آثار تحت‌الشعاع صحبت‌های کمال تبریزی کارگردان سینما بود که در جریان اکران فیلم "مارموز" مطرح کرد. روزی که خودش فیلمش را روی پرده برد گفت توصیه‌ای دارم فیلم‌هایتان را فارغ از جشنواره،‌ اکران کنید. یکسری از هجمه‌ها و انصراف‌ها شاید یکی از دلایل عمده‌اش به همین اظهارنظر برگردد.

 

احمد امینی کارگردان سینما و تلویزیون یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم،‌ اینگونه پاسخ داد: "من فکر می‌کنم فیلم‌های امسال جشنواره هم مخاطب عام یعنی مردم و هم مخاطب خاص یعنی منتقدین و رسانه‌ای‌ها را راضی می‌کند. در دو بخش حداقل ۱۵ فیلم شاخص وجود دارد."

 

او در پاسخ به این سوال که آیا جایزه‌های عجیب و غریبی را شاهد خواهیم بود، گفت: فکر می‌کنم جایزه‌های خوبی داده شود و همه جامعه سینما و رسانه‌های ما شاهد جایزه‌هایی باشند که بگویند به حق این جایزه‌ها داده شد. به نظرمن امسال نمی‌توانند هیچ اتهامی بزنند که سفارشی جایزه داده شده،‌ چرا که فیلم‌ها خود بیانگر خوبی، ضعف و قوت‌شان هستند؛ جایزه با انصاف توزیع خواهد شد.

 

وی درباره فرم پرنکردن، انصراف دادن برخی از آثار و اظهارنظر "کمال تبریزی"، گفت: اینکه برخی فرم پرنکردند و ترجیح دادند در زمانی غیر از جشنواره اکران بشوند نظر خودشان بوده است، ولی اعتقاد دارم واقعاً هم به درد جشنواره نمی‌خورند و فقط باید اکران بشوند.

 

احمد امینی که خود یکی از کارگردانان تلویزیون در سال‌های قبل بوده و او را مخاطبین با سریال «اولین شب آرامش» هم می‌شناسند،‌ درباره کم‌فروغ بودن سریال‌های امروز تلویزیون، گفت: به نظرمن درباره ضعف امروز سریال‌ها، باید مدیران و سیاستگذاران تلویزیون صحبت کنند. من خودم به عنوان کسی که در تلویزیون به گفته بسیاری کارهای موفقی داشته‌ام مشتاق هستم در تلویزیون کار کنم. ولی در این سال‌های اخیر شرایط مناسب برای من نبوده است.

 

وی افزود: من خیلی مخاطب سریال‌های تلویزیون نبوده‌ام اما جسته و گریخته دیده‌ام یا از دوستان شنیده‌ام مثلاً این روزها بحث «بانوی عمارت» مطرح است که بیننده دارد. ولی من آخرین چیزی که دیدم اعلام شده، «بانوی عمارت» ۴۷ درصد بیننده دارد با ۹۳ درصد رضایت مخاطب. اما سال‌های گذشته سریال‌های تلویزیون ۹۰ درصد بیننده داشت. مثلاً همین «اولین شب آرامش» خودم حتی در بازپخش هم بیننده بالاتری داشت. این کمرنگ شدن حسّ نوستالژی برنامه‌ای و سریالی نشان می‌دهد که باید هرچه زودتر مدیران و سیاستگذاران فکر و تمهیدی ویژه بیندیشند.

 

او با اشاره به اینکه "زهر مار" جواد رضویان شاید درس خوبی برای طنزسازان ما باشد، گفت: امروز اگر در سینما و تلویزیون کمتر طنز خوبی می‌بینیم پیشنهاد می‌کنم بیننده "زهر مار" جواد رضویان بشوند که به عنوان یک کارگردان فیلم‌اولی در سینمای ایران، بسیار کمدی خوبی ساخته است. واقعاً سریال‌سازی به مراتب سخت‌تر از کار سینمایی است. گواه آن حضور یکسری از کارگردانان سینمایی در تلویزیون بوده که نتوانسته‌اند کار درخوری را ارائه بدهند و موفق باشند. البته به این معنا نیست که اگر کسی سریال‌ساز خوبی است بتواند فیلم‌های سینمایی خوبی هم بسازد. ما هر دو جهت آن را دیده‌ایم و کارگردان سینمایی‌ساز خوب‌آمده و سریال‌سازی موفقی نداشته و یک سریال‌ساز خوب رفته فیلم سینمایی ساخته و موفق نبوده است. باید اذعان کرد که سریال‌سازی در سال‌های اخیر افت خیلی زیادی داشته است.

 

وی درباره چهل‌سالگی انقلاب اسلامی گفت: چهل سال از کار فرهنگ و هنر ما می‌گذرد اما هنوز نتوانسته‌ایم به موفقیت‌هایمان وجه توسعه و گسترش را اضافه کنیم. امیدوارم کارگردانان برجسته و خوب ما که پشتوانه هنرمان هستند فارغ از توجه به بخش‌های خصوصی، سینما و تلویزیون ما را دریابند و کارهای خوب‌شان را در معرض مخاطب عام بگذارند.

 

همان‌طور که خودم هم دوست دارم در تلویزیون کار کنم، چون مخاطب همیشه برایم اهمیت داشته است. اما به فیلمنامه‌های خوبی برخورد نکرده‌ام که ترغیب شوم در تلویزیون کار کنم. من خیلی ترجیحم نیست در سینمای صرف یا تلویزیون صرف باشم. دوست دارم درباره مسائل اجتماعی روز کار کنم و حرف برای مخاطب داشته باشم. حالا این مجال در مدیوم تلویزیون به من داده شود چه بهتر که بتوانم با مخاطب بیشتری صحبت کنم.

 تسنیم

نظرات بینندگان