arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۷

فروچاله‌های دشت قزوین در حوالی جاده اصلی

در بوئین‌زهرا سالانه 24 سانتی‌متر فرونشست اتفاق می‌افتد، دو هفته پیش طی بازدید در جنگل‌های فتح‌آباد، شکاف‌هایی به عمق بیش از 10 متر و به طول یک کیلومتر مشاهده شد که به نزدیکی جاده اصلی رسیده و زنگ خطری برای وقوع مخاطرات طبیعی و تخریب و نابودی زیرساخت‌ها به شمار می‌رود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل مدیرت بحران استانداری قزوین با اشاره به فرونشست خاک در دشت قزوین گفت: در بوئین‌زهرا سالانه 24 سانتی‌متر فرونشست اتفاق می‌افتد، دو هفته پیش طی بازدید در جنگل‌های فتح‌آباد، شکاف‌هایی به عمق بیش از 10 متر و به طول یک کیلومتر مشاهده شد که به نزدیکی جاده اصلی رسیده و زنگ خطری برای وقوع مخاطرات طبیعی و تخریب و نابودی زیرساخت‌ها به شمار می‌رود.

 قدرت‌الله مهدیخانی اظهار کرد: معتقدم همه در حوزه بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی کوتاهی کرده‌اند و اگر امروز به نقطه بحرانی رسیدیم، نتیجه غفلت و نبود برنامه‌ریزی مناسب در گذشته است.

وی افزود: خیلی از مشکلاتی که امروزه دارندگان چاه‌های غیرمجاز با آن روبرو هستند، به خود ما برمی‌گردد چراکه ما قبلاً به این افراد سهمیه سوخت اعطا کردیم و مدام کشاورزان را تشویق کردیم که بیشتر و بیشتر بکارید.

مدیرکل مدیرت بحران استانداری قزوین ابراز کرد: غفلت از فرونشست‌ها و فروچاله‌های دشت قزوین آینده کبودرآهنگ در استان همدان را برای ما رقم می‌زند.

این مسئول در خصوص چاه‌های غیرمجاز نیز عنوان کرد: باید برای ساماندهی چاه‌های دشت قزوین زودتر اقدام می‌کردیم و متأسفانه به علت برخی مصلحت‌اندیشی‌ها و سفارش از سوی برخی نمایندگان، اقدامات ما در قبال برخی چاه‌های غیرمجاز به تأخیر افتاد و خسارت‌های زیادی را از این بابت متحمل شدیم.

برخی دستگاه‌ها درک درستی از بحران آب ندارند

 

مهدیخانی به دستورالعمل‌های دولت برای مقابله با بحران کم‌آبی اشاره و تصریح کرد: بخشنامه‌های متعددی از سوی دولت صادرشده مبنی بر اینکه باید میزان سرانه مصرف آب در فضای سبز را 30 در صد کاهش دهد و دستگاه‌های دولتی نیز باید در مصارف خودشان 20 درصد کاهش آب داشته باشند اما در این رابطه نیز با کم‌توجهی برخی شهرداری‌ها و دستگاه‌ها مواجه هستیم که هنوز درک درستی از بحران آب ندارند.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه اهرم اجرایی و قانونی تا مادامی‌که مشارکت مردمی به همراه نداشته باشد، میسر و مفید نخواهد بود و ما باید همواره مردم را در کنار خود داشته باشیم تا از بحران کم‌آبی عبور کنیم.

مدیرکل مدیرت بحران استانداری قزوین عامل بی‌توجهی به کمبود منابع آبی را اولویت دادن منافع شخصی بر منافع جمعی دانست و تأکید کرد: باید تلاش کنیم همواره از آب موجود درست استفاده کنیم و در این خصوص به مسائل به‌طور ریشه‌ای و عمقی و نه مقطعی و کوتاه‌مدت نگاه کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان