arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

پاریس: ادامه مذاکرات با واشنگتن درباره خروج از سوریه ضروری است

«فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه که با «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا که محور اصلی آن گفت‌وگو درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بود، در پیامی توییتری نوشت: «شب گذشته، برای نخستین بار با همتای آمریکایی جدیدم، پاتریک شاناهان، دیدار و گفت‌وگو کردم. مذاکرات سیاسی درباره شرایط خروج نیروهای آمریکا از سوریه امری ضروری است و ما در روزها و هفته‌های آینده به این گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر دفاع فرانسه که با سرپرست وزارت دفاع آمریکا دیدار کرده گفته است ادامه مذاکرات با واشنگتن درباره شرایط خروج از سوریه ضروری است.

به گزارش فارس، «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد، پاریس بر این باور است که ادامه گفت‌وگوها با واشنگتن درباره شرایط خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ضروری است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، پارلی که با «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا که محور اصلی آن گفت‌وگو درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بود، در پیامی توییتری نوشت: «شب گذشته، برای نخستین بار با همتای آمریکایی جدیدم، پاتریک شاناهان، دیدار و گفت‌وگو کردم. مذاکرات سیاسی درباره شرایط خروج نیروهای آمریکا از سوریه امری ضروری است و ما در روزها و هفته‌های آینده به این گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم».

بعد از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در روز ۲۸ آذرماه اعلام کرد قصد خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه را دارد، «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین آمریکا از سمتش استعفا کرد و ترامپ «پاتریک شاناهان»، از مدیران سابق بوئینگ را به عنوان جانشین او معرفی کرد. خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و افغانستان یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ است.

مطرح شدن تصمیم ناگهانی ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه جنجال‌های بسیاری را به دنبال داشت، تا اینکه در نهایت، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که خروج نیروهای این کشور از سوریه به صورت تدریجی صورت می‌گیرد. مقامات ارشد روسیه تأکید کرده‌اند که به نظر نمی‌رسد واشنگتن در عمل قصد خروج از سوریه را داشته باشد و در حال حاضر هیچ شواهدی در این خصوص وجود ندارد.

کشور سوریه از سال 2011 میلادی درگیر جنگ داخلی میان نیروهای معارض مسلح و نیروهای ارتش این کشور بوده است. همین مسئله نیز زمینه ورود تروریست‌ها به بخش‌های مختلف این کشور را فراهم کرد و غرب نیز به رهبری آمریکا در سال 2014 میلادی به بهانه مبارزه با تروریسم و گروه تروریستی داعش وارد این کشور شدند، اما اسناد و شواهد مختلف از پرورش نیروهای تروریستی در مناطق تحت کنترل این نیروها حکایت داشت تا اینکه در سپتامبر سال 2015 میلادی نیروهای هوایی روسیه به درخواست دولت سوریه وارد نبرد با تروریسم بین‌المللی در سوریه شدند که همین مسئله باعث تغییر معادلات میدانی در این منطقه شد.

آمریکا و غرب در سال‌های گذشته نیز علاوه بر حمایت‌های پنهان و آشکار از گروه‌های مسلح در سوریه و تلاش علیه دولت مرکزی این کشور و نیروهای ارتش سوریه، همواره سعی کرده‌اند تا اتهاماتی بی‌اساس را به ویژه در زمینه استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه دمشق مطرح کنند. واشنگتن حتی در سال گذشته میلادی به بهانه مقابله با یک سری اتهامات که در نتیجه صحنه‌سازی‌ها علیه دمشق مطرح شد، با همراهی لندن و پاریس به سوریه حمله کرد.

دمشق تمام اتهامات غرب در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی را رد کرده و آنها را بی‌اساس خوانده است. سازمان ملل امحای تمام تسلیحات شیمیایی سوریه را در سال‌های گذشته تأیید کرده است. وزارت دفاع روسیه نیز در ماه‌های گذشته شواهدی را درباره عملیات نیروهای وابسته به غرب برای راه انداختن یک حمله شیمیایی ساختگی در سوریه و مطرح کردن اتهامات بی‌اساس در این زمینه علیه دمشق منتشر کرده است.

در ماه‌های گذشته به پیشنهاد «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه که در کنار ایران و روسیه به عنوان کشور ضامن آتش‌بس در سوریه شناخته می‌شود، مذاکراتی چهارجانبه میان روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه برای گفت‌وگو درباره شرایط تحقق صلح در سوریه برگزار شده است. پس از برگزاری این دیدار که در آبان‌ماه سال جاری انجام گرفت، پاریس نقش پررنگ‌تری در مذاکرات درباره فرایند صلح در سوریه عهده‌دار شده است، هر چند که در عمل، این مذاکرات نتایج ملموسی نداشته است.

نظرات بینندگان