arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۷

سفر پمپئو با هواپیمای نظامی به عراق موجب اعتراض شد

سفر 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا به عراق با یک فروند هواپیمای نظامی و به همراه تعدادی از مستشاران و افسران ارتش آمریکا، همچون سفر مخفیانه دونالد ترامپ واکنش اعتراض آمیز عراقی ها را برانگیخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفر پمپئو با هواپیمای نظامی به عراق موجب اعتراض شدوزیر امور خارجه آمریکا صبح چهارشنبه در بغداد جداگانه با 'محمد الحلبوسی'، 'برهم صالح' و 'عادل عبدالمهدی' رئیس پارلمان، رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد و سپس به اربیل رفت. 
پمپئو سپس به اربیل رفت و با 'مسعود بارزانی' رئیس حزب دموکرات کردستان عراق، 'نیچروان بارزانی' نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و 'مسرور بارزانی' مشاور امنیت ملی و فرزند ارشد مسعود بارزانی دیدار و گفتگو کرد. 
بسیاری از کاربران فضای مجازی، سفر پمپئو به عراق با یک هواپیمای نظامی را با تعابیر مختلف توصیف کرده و مورد انتقاد قرار داده اند. 
برخی کاربران آن را همچون سفر مخفیانه ترامپ از سر ترس مقامات آمریکایی و برخی نیز آن را نشانه بی توجهی واشنگتن به حاکمیت ملی عراق و اهانت به ملت و دولت این کشور دانسته اند. 
درهمین خصوص یک نماینده کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز سفر پمپئو با هواپیمای نظامی را به مثابه تهدید علیه حاکمیت ملی عراق و اهانت به این کشور دانست.
'کریم المحمداوی' گفت که این سفر با شکلی که انجام شده، تهدیدی علیه دولت عبدالمهدی است تا زیربار تحریم های ضد ایرانی واشنگتن برود. 
عبدالمهدی بارها در مصاحبه های مطبوعاتی خود تاکید کرده است که عراق جزیی از نظام تحریمی علیه ایران نیست و سیاستی همچون اتحادیه اروپا، چین و روسیه دارد و در این خصوص در حال مذاکره با طرف آمریکایی است. 
المحمداوی گفت که سفر پمپئو به بغداد با هواپیمای نظامی همچنین با هدف تحمیل و ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق و استفاده از خاک عراق بعنوان پایگاهی برای حمله یا تهدید علیه کشورهای همسایه صورت گرفته است. 
المحمداوی، استفاده از هواپیمایی نظامی را حامل یک پیام روشن دانست و آن این که آمریکایی همچنان عراق را به دیده یک کشور اشغال شده می دانند که می توانند اراده شان را بر او تحمیل کنند. 
وی این نوع تعامل را اهانت به حاکمیت ملی و استقلال عراق دانست.
سفر پمپئو دو هفته پس از سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار عراق و اظهارات مداخله جویانه او صورت می گیرد که همزمان با انتشار گزارش هایی از تحرکات نظامی جدید آمریکا در چند نقطه خاک عراق، بار دیگر موجی از مخالفت ها و درخواست خروج نیروهای نظامی آمریکا را موجب شد. 
'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح، عصر دیروز سه شنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در پاسخ به سوالی در خصوص تحرکات اخیر نظامیان آمریکا، بدون تکذیب صریح آن درعین حال از روند کاهشی نیروهای خارجی در عراق خبر داد و گفت که طی ماه گذشته میلادی این رقم از 11 هزار نفر به هشت هزار نفر رسیده است. 
نیروهای آمریکایی که در سال 2011 به علت شکست و ناکامی های مکرر در برابر نیروهای مقاومت عراق، مجبور به ترک خاک عراق و پایان اشغال هشت ساله این کشور شده بودند در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش در صدر یک ائتلاف به اصطلاح بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان