arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۷

«پارلمان اصلاحات» یا «مجمع اصلاح طلبان»؟ / محمود صادقی: اصلاح‌طلبان هنوز در مورد نام نهاد جدید به توافق نرسیده‌اند / قرار است در این نهاد نقش احزاب از افراد پررنگ‌تر باشد

چندی پیش محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از تغییر نام «پارلمان اصلاح طلبان» به «مجمع اصلاح طلبان» خبر داد. صادقی عضو دیگر این شورا و نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که اصلاح طلبان هنوز در مورد نام جدید این سازمان به توافق نرسیده اند. این نماینده مجلس افزود: بعضی معتقدند که نام پارلمان ممکن است اشتباه بر انگیز باشد پارلمان معنای خاص خود را دارد و در عرف دنیا به جایی گفته می شود که محلی برای قانون گذاری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمود صادقی فعال اصلاح طلب ، عنوان 'پارلمان ' را برای اصلاحات ، ' اشتباه برانگیز' می داند و معتقد است سازمان جدید اصلاحات قرار است مجمعی فراگیر بر پایه احزاب باشد که بتواند اشخاص موثر اصلاح طلب را هم پوشش دهد.

چندی پیش محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از تغییر نام «پارلمان اصلاح طلبان» به «مجمع اصلاح طلبان» خبر داد. صادقی عضو دیگر این شورا و نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که اصلاح طلبان هنوز در مورد نام جدید این سازمان به توافق نرسیده اند.

صادقی در مورد ابهام در نام این نهاد به ایرنا گفت: اسم نهادی که قرار است تشکیل شود هنوز نهایی نشده است، اینکه ' مجمع اصلاح طلبان' باشد یا ' پارلمان اصلاح طلبان' مشخص نیست . کلیات این طرح در شورای هماهنگی فعلا با نام پارلمان تصویب شده اما هنوز جمع بندی نهایی نشده است . کمیته سیاسی شورای هماهنگی روی این طرح و نام آن کار می کند.

او در مورد اینکه چرا اعضای شورای هماهنگی اصلاح طلبان اسامی متفاوتی به کار می برند ، گفت: به نظرم این موضوع طبیعی است نام این نهاد هنوز تصویب نهایی نشده است به عقیده من محتوای این نهاد از نام آن مهم تر است.

این نماینده مجلس افزود: بعضی معتقدند که نام پارلمان ممکن است اشتباه بر انگیز باشد پارلمان معنای خاص خود را دارد، در واقع در عرف دنیا پارلمان به جایی گفته می شود که محلی برای قانون گذاری است، این سازمان قرار است مجمعی فراگیر بر پایه احزاب باشد که بتواند اشخاص موثر اصلاح طلب را هم پوشش دهد.

صادقی تصریح کرد: به دلیل فراگیری این سازمان می توان آن را به پارلمان تشبیه کرد، اما از این جهت که تشکیلات و اهداف آن با پارلمان به معنای عرف متفاوت است اعضای شورای عالی اصلاح طلبان معتقدند که اسم دیگری بر آن بگذارند. اسم هایی مانند 'مجمع' یا 'مجمع عالی' مطرح شده است. به هر حال با توجه به اینکه هنوز رسما نام این نهاد نهایی نشده تفاوت تعابیر امری طبیعی است.

صادقی در پاسخ به اینکه ساختار این نهاد چگونه خواهد بود ، گفت: روی این طرح در جلسات دائما کار می شود اما بر اساس اطلاعات من احزاب در جای خود هستند. این جمع در واقع تشکیلاتی خواهد بود که به نوعی با حفظ وجود احزاب ، این امکان را به احزاب می دهد که در آن حضور داشته باشند.

او افزود: هر حزبی تعدادی سهمیه دارد و می تواند نمایندگانی برای این تشکیلات انتخاب کند. بنا نیست که احزاب منحل شوند یا این تشکیلات جای احزاب را بگیرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که این تشکیلات جدید چه فرقی با شورای عالی اصلاح طلبان دارد؟ گفت: شورای عالی اصلاح طلبان یک نمونه اولیه از پارلمان اصلاح طلبان است، فقط با گسترگی بیشتر، در واقع تفاوت در فراگیر بودن این تشکیلات است و اینکه در پارلمان اصلاح طلبان بر خلاف شورای عالی سیاست گذاری نقش احزاب از افراد پررنگ تر است. اما پایه گذار اصلی آن شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان است.

نظرات بینندگان