arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه: کل بودجه حوزه در کشور کمتر از بودجه دانشگاه تهران است/ ۳۰۰ درس خارج فقه در ایران وجود دارد

میرمعزی معاون پژوهش‌ حوزه‌های علمیه با اشاره به فعالیت‌های علمی حوزویان گفت: دو هزار تربیت یافته حوزوی در زمینه علوم انسانی اسلامی در مقطع دکترا و ارشد داریم، بودجه حوزه با 600 مدرسه در سراسر کشور و 70 مرکز تخصصی کمتر از بودجه دانشگاه تهران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون پژوهش‌ حوزه‌های علمیه گفت: بودجه حوزه با 600 مدرسه در سراسر کشور و 70 مرکز تخصصی کمتر از بودجه دانشگاه تهران است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به سیاست معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه اظهار کرد: این معاونت به دنبال توسعه و ارتقای پژوهش‌های اسلامی در راستای نیازها و مسائل و مشکلات جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

معاون پژوهش‌ حوزه‌های علمیه ادامه داد: باید روحیه تفکر و خلاقیت و نوآوری در حوزویان تقویت شود و شاهد ارتقای مهارت‌های پژوهشی در بین حوزویان باشیم، همچنین دانش‌هایی که حوزویان فرامی‌گیرند، باید در راستای فرهنگ دینی باشد.

وی افزود: ایجاد یک نظام آموزشی پژوهش محور یک مساله مهم است که آن را در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در دستور کار قرار دادیم و به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم.

میرمعزی تدوین مقالات علمی توسط اساتید حوزه را جزء برنامه‌های اصلی حوزه دانست و تصریح کرد: در این راستا مهارت‌های پژوهشی این اساتید را ارتقا می‌دهیم، اکنون 300 درس خارج فقه در کشور داریم که تعداد قابل توجهی از طلاب فاضل در این درس‌ها شرکت می‌کنند، به دنبال این هستیم که محصول درس‌های خارج حوزه، کتاب و مقالات باشد.

وی ادامه داد: برنامه فقه معاصر را در حوزه شروع کردیم تا از تأسیس درس‌های خارج با موضوع مسائل مستحدثه حمایت کنیم.

معاون پژوهش‌ حوزه‌های علمیه افزود: کتاب سال حوزه از جمله برنامه‌های مهم این معاونت است که به پژوهشگران بالفعلی که کتاب و مقاله می‌نویسند، می‌پردازد تا شاهد توسعه پژوهش‌های خوب در حوزه‌های علمیه باشیم.

میرمعزی با اشاره به ویژگی‌های جشنواره کتاب سال حوزه اظهار کرد: امسال این جشنواره برای بیستمین دوره برگزار می‌شود که با دومین همایش مقالات علمی حوزه همزمان است.

وی ادامه داد: مدیریت حوزه از اساتیدی که می‌خواهند به مسائل مستحدثه بپردازند، حمایت می‌کند و هزینه‌های کارگروه‌های پژوهشی را برای این اساتید تأمین خواهد کرد، همچنین مسائل جدید مورد نیاز حوزه و نظام اسلامی پس از احصاء در اختیار اساتید حوزه قرار می‌گیرند.

معاون پژوهش‌ حوزه‌های علمیه افزود: برگزیدگان کتاب سال حوزه دارای امتیاز ویژه در مرکز نخبگان حوزه است، همچنین برای آثار برتر این برگزیدگان نشست‌های نقد توسط انجمن‌های علمی حوزه برگزار می‌شود.

میرمعزی با اشاره به فعالیت‌های علمی حوزویان اظهار کرد: دو هزار تربیت یافته حوزوی در زمینه علوم انسانی اسلامی در مقطع دکترا و ارشد داریم، بودجه حوزه با 600 مدرسه در سراسر کشور و 70 مرکز تخصصی کمتر از بودجه دانشگاه تهران است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه کمترین بودجه را دارد ولی بیشترین کار را در زمینه علوم انسانی اسلامی داشته باشد، نمایشگاهی را در دانشگاه تهران از آثار برگزیده حوزویان در زمینه علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود که آثار 12 موسسه در طول چهار دهه اخیر عرضه خواهد شد، چهار هزار اثر در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان