arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷

هانت: برگزیت تأثیری بر همکاری‌های انگلیس و اروپا ندارد

وزیر امور خارجه انگلیس از اقدام اتحادیه اروپا برای تحریم 9 مقام روسی و سوری ازجمله رئیس سازمان اطلاعات ارتش روسیه (GRU) استقبال کرد و خاطرنشان ساخت که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همکاری‌های دیپلماتیک دو طرف ادامه خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هانت: برگزیت تأثیری بر همکاری‌های انگلیس و اروپا نداردجرمی هانت پس از پایان نشست وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل به خبرنگاران گفت: همکاری‌های دیپلماتیک انگلیس و اتحادیه اروپا بسیار قوی است و ما ارزش‌های مشترک زیادی داریم.
وی با اشاره به حادثه سالزبری و مسمومیت جاسوس اسبق روس در این شهر یادآور شد: 'این برای اولین بار است که یک سلاح شیمیایی در خاک انگلیس مورد استفاده قرار گرفت و دوستان ما در اروپا اعلام کردند که اجازه چنین رفتاری را نمی‌دهند'.
وزیر امور خارجه انگلیس تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا را نمونه ای از عمق همکاری های دو طرف برای دفاع از ارزش‌های مشترک توصیف کرد.
براساس بیانیه اتحادیه اروپا، دو مامور و رئیس و معاون رئیس سازمان اطلاعات ارتش روسیه به دلیل مالکیت گاز اعصاب مورداستفاده در حمله سالزبری و همچنین حمل این گاز و استفاده از آن، تحریم شده‌اند.
این بیانیه می‌افزاید که اتحادیه اروپا علاوه بر مسدود کردن دارایی مقام‌های روس و ممنوع السفر کردن آن‌ها، همچنین آژانس تسلیحات شیمیایی سوریه و پنج شهروند سوری را مشمول تحریم‌های خود قرار داده است.
براساس بیانیه یادشده، 'این تصمیم بر تلاش‌های اتحادیه اروپا برای مقابله با تکثیر سلاح شیمیایی و استفاده از آن‌که تهدیدی جدی را برای امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند، تأثیرگذار است.'
مقام‌های روس به دلیل مسمومیت سرگئی اسکریپال در شهر سالزبری با استفاده از گاز اعصاب نوویچوک، مسئول شناخته‌ شده‌اند. 
حمله سالزبری که گفته می‌شود در جریان آن، برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم از سلاح شیمیایی در اروپا استفاده شد، خشم بین‌المللی را برانگیخت و باعث شد تا کشورهای غربی، دیپلمات‌های روس را اخراج کنند. 
اسکریپال از آن حمله جان سالم به دربرد و مسکو دست داشتن در ماجرای مسمومیت آن‌ها را رد کرد.
روس‌ها گفته‌اند ازآنجاکه پس از گذشت چند ماه از ماجرای مسمومیت اسکریپال ، لندن هنوز مدرکی دال بر دخالت مسکو ارائه نداده، ازاین‌ رو این حادثه جعلی است. وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته است که انگلیس برای خروج از انزوای ناشی از برگزیت به پرونده اسکریپال پرداخته است.
اسکریپال یک سرهنگ سابق سازمان اطلاعات ارتش روسیه که به جرم خیانت به این کشور و تحویل فهرستی از عوامل اطلاعاتی روسیه به غرب به 13 سال زندان محکوم‌شده بود، در سال 2010میلادی در جریان مبادله جاسوس‌ها به آمریکا تحویل داده شد و در انگلیس زندگی می‌کرد.
اسکریپال و دخترش چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری روسیه، در سالزبری انگلیس مسموم شدند و دولت انگلیس در کمتر از 24 ساعت، مسکو را به دخالت در این حادثه متهم کرد.
انگلیس بعداً دو نفر را که گفته می‌شود از اعضاء سازمان اطلاعات ارتش روسیه هستند به‌عنوان مسئولین این حادثه معرفی کرد.
وزیر امور خارجه انگلیس امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ما به دنبال عناصر سازمان ارتش اطلاعات روسیه می‌رویم تا جلوی ادامه فعالیت‌های مخرب آن‌ها را بگیریم.
روابط دیپلماتیک انگلیس و روسیه پس از حادثه سالزبری به پایین‌ترین حد رسیده است.

نظرات بینندگان