arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۵۷۴
تعداد نظرات: ۱۲۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷

حمله مدیرمسئول کیهان به سخنان روحانی درباره تحمیلی نبودن دین: دیدگاه او از نسخه واتیکانیسم هم خطرناک‌تر است / همه نظام‌ها «امر به معروف و نهی از منکر» دارند

کیهان در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری به سخنان دیروز رئیس جمهور در باره تحمیلی نبون دین واکنش نشان داد. او نوشت: باید از جناب روحانی پرسید چه تضمینی هست که یک جوان یا نوجوان با مشاهده بخش‌های پلشت و مفسده‌انگیز فضای مجازی که این روزها به فراوانی در این عرصه وجود دارد در گرداب هلاک‌کننده آن غرق نشود؟!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حمله شریعتمداری به سخنان روحانی درباره تحمیلی نبودن دین: دیدگاه او از نسخه واتیکانیسم نیز به مراتب خطرناک‌تر است / همه نظام‌ها و دولت‌ها «امر به معروف و نهی از منکر» دارند و تفاوت فقط در معروف‌ها و منکرهاست

کیهان در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری به سخنان دیروز رئیس جمهور در باره تحمیلی نبون دین واکنش نشان داد.

به گزارش «انتخاب»، شریعتمداری توشت:۱- « انگار ما اختیاری از آسمان داریم که می‌توانیم بر زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم، نه اینطور نیست، چنین چیزی وجود ندارد. اینطور نیست که ما اختیار داشته باشیم. خداوند به پیغمبرش می‌گوید: «وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ، تو وکیل مردم نیستی، تو چکار به کار مردم داری؟ «و َمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ»؛ تو باید پیام برسانی، حالا مردم یا گوش می‌کنند و هدایت می‌شوند یا گوش نمی‌دهند... مردم باید انتخاب کنند، اگر انتخاب نکنند که دین نمی‌شود، با تحمیل که نمی‌شود دین درست کرد. «لا اکراه فی‌الدین». اساس دین باید با فهم و درک و پذیرش باشد. بقیه مسائل هم همینطور است».
این، بخشی از سخنان دیروز رئیس‌جمهور محترم در جمع مدیران وزارت ارتباطات است که سخن حق و بایسته‌ای است چرا که دین یک باور قلبی است و باور قلبی افراد را نمی‌توان با توسل به زور تغییر داد. اما این نکته که بدیهی نیز هست از مسئولیت مسئولان در قبال دین مردم نمی‌کاهد چرا که ابلاغ دین در آیه شریفه «وَمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ» تنها ابلاغ زبانی و بیان مبانی دینی نیست بلکه مقابله با موانعی که از فهم دین و رسیدن پیام اسلام به مردم جلوگیری می‌کند نیز بخشی از همان ابلاغ دین است. جناب رئیس‌جمهور یک شخصیت روحانی است و به یقین می‌دانند که آیات قرآن را باید در ضرب با آیات دیگر تفسیر کرد. مثلا در آیه شریفه «یدالله فوق ایدیهم... دست خدا بالای دست آنهاست» نمی‌توان «ید» را به معنای «دست» گرفت! زیرا خداوند تبارک و تعالی منزه از جسم و ماده است. «ید» هم به معنای دست است و هم به معنای «قدرت» و در آیه مورد ‌اشاره معنای قدرت مورد نظر بوده است چرا که در آیه دیگری می‌فرماید «لیس کمثله شیء... هیچ چیز مانند او-خدا- نیست».
حال اگر مفهوم آیه شریفه «وما علینا الا البلاغ» و یا «وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ» رها کردن امور به حال خود باشد! ضمن آنکه با سیره رسول خدا(ص) و ائمه هدی(ع) در تناقض آشکار است، با آیات فراوان دیگر قرآن نیز مغایرت و تضاد جدی دارد و این در حالی است که به مصداق «‫وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً... ‬اگر(قرآن) از جانب غیر خدا بود در آن اختلافی بسیار می‌یافتند».‫ در قرآن اختلاف و تناقضی نیست بنابراین، چنانچه منظور جناب روحانی از استناد به آیات یاد شده، رفع مسئولیت از دولت و مسئولان باشد، با عرض پوزش باید گفت برداشت و تفسیر نا‌صواب و خطایی داشته‌اند! به عنوان مثال:‬‬‬
در آیه‌ای که زینت‌بخش آرم سپاه پاسداران نیز هست، آمده است؛ «‬وَأَعِدّوا لَهُم مَا‌استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم... هر چه نیرو در توان دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان]، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌های ورزیده
(برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید». بدیهی است که این آیه شریفه با آیه «و َمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ» مغایرتی ندارد بلکه به وضوح نشان می‌دهد که تهیه ساز و برگ جنگی برای مقابله با دشمنان نیز بخشی از همان ابلاغ است.
۲- استاد شهید آیت‌الله مطهری در این خصوص تعبیر حکیمانه‌ای دارند؛
«مثلًا عده‏ای در کشور کفری که حکومتی ضد دین در آنجاست زندگی می‏کنند و چون آن حکومت وسیله‏ای است برای به زنجیر کشیدن مردم و جلوی هر ایدئولوژی را می‏گیرد، چنین وضعی اجبارپذیر است که با شمشیر موانع را بردارند تا زمینه‏ای برای تبلیغ آزاد دین وجود پیدا کند. این است که در عین اینکه برای قبول دین داریم: «لا اکْراهَ فِی‌الدِّینِ»، یعنی دین اجباربردار نیست، ولی در عین حال بایستی خرطوم ابوجهل‏ها و ولید‌بن مغیره‏ها را زد. تا بعد از رفع موانع، از راه تبلیغ، مردم محاسن دین را بفهمند، و مسئله جهاد همین است».
۳- اساسا اگر مسئولان نظام اسلامی در قبال مردم وظیفه‌ای جز ابلاغ مبانی اسلام نداشتند و قرار بود ملت را در مقابل پلیدی‌ها و پلشتی‌هایی که از سوی دشمنان اسلام به جامعه تزریق می‌شود، تنها بگذارند، اینهمه تاکید بر وظیفه امر به معروف و نهی از منکر معنا و مفهومی نداشت. توضیح آنکه امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر آنکه یک فریضه دینی است یک ضرورت عقلی نیز هست و هیچ نظام حکومتی-‌تاکید می‌شود، هیچ نظام حکومتی- را نمی‌توان یافت که از این قاعده مستثنا باشد. همه نظام‌ها و دولت‌ها
«امر به معروف و نهی از منکر» دارند و تفاوت فقط در معروف‌ها و منکرهاست. مثلا امروزه در فرانسه حجاب خانم‌ها در مراکز علمی و دانشگاهی را «منکر»! می‌دانند و با همه توان با آن به عنوان یک منکر! مقابله می‌کنند تا آنجا که فرانسه کاپیتالیست چند دوره ریاست جمهوری میتران سوسیالیست را می‌پذیرد ولی حجاب یک زن مسلمان را تحمل نمی‌کند! و یا در آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی اعتقاد به «هولوکاست» را- که یک افسانه ساخت صهیونیست‌هاست- معروف می‌دانند و با هرکه هولوکاست را باور نداشته باشد به شدت برخورد می‌کنند تا آنجا که نفی هولوکاست در آلمان رسما جرم تلقی شده و نفی‌کنندگان به تحمل زندان محکوم می‌شوند!
۴- اگر دولت اسلامی در قبال مردم، غیر از بیان مبانی دینی و نهایتا تبلیغ شفاهی آن مسئولیت دیگری نداشته باشد، اساسا تشکیل حکومت معنی و مفهومی نخواهد داشت. این قاعده در سایر نظام‌های حکومتی نیز ساری و جاری است. ژان-ژاک روسو متفکر سوئیسی قرن ۱۸ میلادی در کتاب معروف خود «قراردادهای اجتماعی» وظیفه حکومت‌ها را ایجاد هماهنگی میان آزادی‌های فردی و مسئولیت‌های جمعی می‌داند و بر این باور است که حکومت‌ها نمی‌توانند و نباید مردم جامعه را به حال خود رها کنند و از تنبیه مجرمان چشم بپوشند. این قاعده صرفنظر از نوع حکومت‌ها و ایدئولوژی آنها در تمامی نظام‌های حکومتی به عنوان یک اصل ضروری شناخته می‌شود و بدیهی است که در اسلام عزیز که برداشتن غل و زنجیرهای وابستگی- يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ- را شعار خود می‌داند، ضرورتی به مراتب بیشتر و برتر دارد و دولت اسلامی نمی‌تواند و نباید از این مسئولیت شانه خالی کند.
۵- آقای روحانی پیش از این هم گفته بودند نمی‌توان مردم را با زور شلاق به بهشت برد! که باید پرسید؛ مگر کسی یا کسانی درپی آن بوده‌اند مردم را با زور شلاق به بهشت ببرند که حضرت ایشان نگران شده و قصد پیشگیری داشته‌اند؟! بله به زور نمی‌توان مردم را به بهشت برد ولی وظیفه دولت اسلامی است که با آنچه باعث گمراهی مردم و مانع خیر و صلاح و نهایتا بهشتی شدن آنان می‌شود به جد مقابله کند و از آنجا که رستگاری در جهان آخرت، هدف نهایی همه انسان‌ها و مخصوصا امت اسلامی است، مسئولیت یاد شده بیش از هر مسئولیت و وظیفه دیگری روی شانه همه مسئولان به ویژه دولتمردان است.
۶- بخش نخستین سخنان رئیس‌جمهور محترم این تصور و تلقی را به ذهن می‌رساند که ایشان فقط در پی بیان ضرورت تبلیغ مبانی اسلامی بوده‌اند که از ایشان به عنوان رئیس‌جمهور یک کشور اسلامی و مخصوصا یک شخصیت روحانی جز این نیز انتظاری نمی‌رود اما، با کمال تاسف باید گفت که بخش‌های بعدی اظهارات آقای روحانی این برداشت را تائید نمی‌کند و نشان‌دهنده آن است که جناب ایشان برای ایران اسلامی نسخه‌ای شبیه واتیکان را توصیه می‌کنند و بر این باورند -‌و انشاءالله نباشند- که حکومت در قبال خیر و صلاح مردم و سعادت و شوربختی آنان غیر از ابلاغ شفاهی و یا کتبی مبانی دینی وظیفه و مسئولیت دیگری ندارد!
به این بخش از سخنان ایشان توجه کنید؛
«لا اکراه فی‌الدین». اساس دین باید با فهم و درک و پذیرش باشد. بقیه مسائل هم همینطور است. طرف باید تفهیم شود و ارزش کار را بداند تا خودش دنبال کند. نیاز نیست ما به مردم فشار بیاوریم. بله؛ مردم وقتی می‌بینند که ماشین خطراتی دارد، خودشان هم به بچه‌شان نصیحت می‌کنند و می‌گویند از قسمت عابر پیاده باید عبور کنی و صبر کن تا چراغ سبز شود، درواقع شروع می‌کنند به یاد دادن فرهنگ به او. در همه فناوری‌های روز هم همینطور است... مقاومت در برابر فناوری‌ها و تحولات نوین، رویکردی قدیمی است... فناوری‌های نوین منافع زیاد و خطرات محدودی دارد. شناخت درست و فرهنگ‌سازی، تنها راه مدیریت و پیشگیری از مشکلات فناوری است. نمی‌توانیم زندگی مردم را از تحولات فناوری و ارتباطی جدا کنیم. مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست... در جهان شبکه‌ای، درخت ممنوعه نسازیم، فرهنگ‌سازی کنیم. جوانان و نوجوانان بیش از همه از اثرات منفی فیلترینگ آسیب می‌بینند. نه مسدود کردن و نه رها کردن ما را به مقصد نمی‌رساند، سواد رسانه‌ای جامعه را باید افزایش دهیم. انحصار در هیچ پدیده‌ای جواب نمی‌دهد، چه در رسانه و چه در فناوری»!!
یک بار دیگر این بخش از سخنان ایشان را بخوانید. ظاهر زیبایی دارد! و از آزادی انتخاب حکایت می‌کند! و اینکه دخالت دولت در فضای مجازی چه مفهومی دارد؟! باید همگان بتوانند بدون کمترین مانع و بی‌آنکه فیلترینگی در میان باشد وارد فضای مجازی شوند! و انتخاب خوب و بد و مطالب مفسده‌انگیز و سودمند بر عهده خودشان باشد! این دیدگاه از نسخه واتیکانیسم نیز به مراتب خطرناک‌تر است و مفهوم آن، دقیقا این است که جوانان و نوجوانان و همه مردم را در وادی پر مخاطره فضای مجازی به حال خود رها کنیم و فقط خوب و بد را به آنان معرفی کنیم! بی‌آنکه برای پیشگیری از آسیب‌های جدی و خطرناک این فضا کمترین مسئولیتی داشته باشیم! باید از جناب روحانی پرسید چه تضمینی هست که یک جوان یا نوجوان با مشاهده بخش‌های پلشت و مفسده‌انگیز فضای مجازی که این روزها به فراوانی در این عرصه وجود دارد در گرداب هلاک‌کننده آن غرق نشود؟! در کجای دنیا و با کدام عقل سلیم گرداب‌های خطرناک را که ظاهری فریبنده دارند، پیش پای مردم قرار می‌دهند و مسئولیت مقابله با آن را از دوش خود برمی‌دارند! بر اساس این دیدگاه می‌توان دزدان و قاتلان را به حال خود رها کرده و مانعی برای آنان ایجاد نکرد و فقط مشخصات آنها را برای مردم برشمرده و مقابله با آنها را بر عهده خود مردم گذاشت؟! آیا این دیدگاه حضرتعالی -‌البته بی‌آنکه بدانید- ترویج همان حکومت عرفی -نرمالیسم- نیست که مقامات و ‌اندیشکده‌های آمریکایی بی‌وقفه از تلاش خود برای حاکمیت آن در ایران اسلامی و نهایتا نه فقط وابستگی بلکه بردگی ملت در قبال آمریکا دَم می‌زنند؟!
کوتاه سخن و جان کلام آنکه جناب روحانی! بر فرض که از مسئولیت خود به عنوان رئیس‌ قوه مجریه با خبر نباشید آیا به عنوان یک شخصیت روحانی از سفارش‌های اکید اسلام بر ضرورت مقابله با گسترش‌دهندگان و مروجان فساد و فحشا و دروغ‌پراکنان نیز با خبر نیستید؟! نظر جنابعالی درباره مثلا ممنوعیت کتب ضاله و حفاظت از سلامت روحی و اخلاقی مردمان چیست؟!
در خاتمه، این گلایه دوستانه از عالمان دینی در میان است که چرا در مقابل این نظرات و دیدگاه‌های انحرافی تلاش چندانی نمی‌کنند تا ورود افرادی نظیر نگارنده به این وادی ضرورتی نداشته باشد؟!

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲۷
در انتظار بررسی: ۲۷
غیر قابل انتشار: ۶۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
21
107
فکر کنم آقای روحانی به چند آیه قرآن هم استناد کردند. ولی شما نکنه حرف قرآن رو هم قبول ندارید. آقای شریعتمداری خیلی در گذشته ماندی. این برای کسی که با نوشتن سر و کار داره خیلی قشنگ نیست. نتیجه محدودیتهای دوستان شما رو هم اکنون در حوزه های مختلف رسانه ای و فیلترینگ در جامعه میبینیم. قدری به خود بیایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
آیه ای که روحانی با زرنگی نصفه خواند کامل بخوان ، برای مقاصد خود به تحریف قرآن هم رحم نمیکنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
ثابت کردی که اصلا متن شریعتمداری رو نخوندی و فقط وظیفه داشتی کورکورانه توهین کنی ، در جواب استدلال و منطق بی منطقی اوج ماندن در گذشته است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
مگر شما اتاق آقای شریعتمداری ندیدید کلی کتاب داره که لاشون را هم باز نکرده فقط بخاطر در کنار کتاب بودن احساس عالم بودن بهش دست داده و سخنان از این دست از خودش در میکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
19
127
تا زمانی که شریعتمداری ها در کشور قدرتمندندکشورمان روز خوش نخواهد دید
پاسخ ها
ناامید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
حاج حسین هم اظهار نظر کردند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
11
107
امر به معروف و نهی از منکر این نیست که به ضرب و زور شخص رو به دین هدایت کنی !
پاسخ ها
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
خداوند انشان ها را با قوه درک و شعور و یادگیری افریده تا بتوانند راه سعادت و خوشبختی را با تفکر وتعقل انتخاب کنند و پیامبران وادیان و حکومتها نیز از طریق آموزش می بایست افراد و جامعه را به سوی سعادت و سلامت اجتماع هدایت نماید .. اقای شریعتمداری تفاوت کره شمالی و کره جنوبی در همین برداشتهاست کره شمالی بودجه نظامی و کره جنوبی بودجه آموزش و این ماحصله یهعمر حکومت است -- آقای شریعتمداری متاسفانه شما متعصب هستید و هیج راهی برای نجات نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
12
75
برو احمدی نژاد بچسب
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
14
99
یکی از وسایل مبارزه با استکبار استفاده از کامپیوترهای مرغوب امریکاییه که شما کاملا مجهزی دمت گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
چه ایرادی داره از تواناییهای دشمن بر ضد خودش استفاده کنید؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
کامپیوترهاشون جون میده برای چنین مبارزه ای.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
8
62
مردم نون ندارن بخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
اگه اینو گفتی برادر حسن ای مک خودشو بفروشه 25 میلیون نون برای گرسنگان خیرات کنه زهی خیال باطل ...
پناهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
6
77
امر به معروف و نهی از منکر با تحمیل دین تفاوت دارد/دین و اعتقاد یک امر قلبی و درونی است و اگر با رضایت و اقناع اندیشه نباشد همانی می شود که در کشور ما شده است و افراد به ظاهر مسلمان و در باطن شمر و سنان و ریاکاران حرفه ای/ضمنا حضرتعالی دین اجباری را از کجای اسلام استنباط می کنی و دلیلت چیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
10
84
آقای شریعتمداری همه اینها رو با همون کامپوتر اپل روی میزش نوشته ؟‌
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
جواب منطقى بده يا ما هم إقناع شيم.لطفا حاشيه نرو
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
5
61
بله یک زمانی هم کاتولیک های مسیحی ، گالیله را بخاطر اینکه گفت زمین گرد است و به دور خورشید میگردد و مرکز جهان نیست را خواستند زنده زنده بخاطر کفر بودن مقاله علمی اش در آتش بسوزانند تا که او از گفته خود توبه کرد برائت جست و گفت غلط کرده .
آیا کلیسا آنزمان اشتباه نمی کرد ؟
آیا نباید طبق دستورات دین مبین اسلام علما طبق شرایط زمان و مکان و احوال نسبت به روز آمد کردن دستوران و احکام اقدام کنند ؟
چرا فقط با تشدید سختگیری های احکام انهم تنها در مورد مردم عادی و نه مسولینی که اکثرا در حوزه کاری و دینی دارند اشتباهات فاحش میکنند ، سعی در نشان دادن چهره خشن و ناموزون و نامتعادل از دین خدا که روز به روز باعث دوری جوانان شده است دارید ؟
آیا تا بحال سعی کرده اید تا چهره رحمانی و عارفانه و عاشقانه دین اسلام را هم به مردم و مخصوصا جوانان نشان بدهید ؟
چرا با سخنان منطقی و مساعد و ترمیم کننده جناب روحانی و امثالهم که هر چند دیر و کم بیان میشوند مخالفت می کنید و سنگ اندازی میکنید ؟
آیا از اوضاع نارضایتی های عمومی گسترده مردم نسبت به بی اعتمادی حاد به بزرگان دین و کشور اطلاع دارید؟
آیا اصلا علاقه ای دارید تا دین خدا در قلوب جوانان هر روز روشن تر و گرمتر بدرخشد ؟
آیا واقعا شما از جناب روحانی که مجتهد و ۴۰ سال عهده دار حساس ترین مشاغل و مسئولیتهای امنیتی اطلاعاتی بوده بیشتر میدانید و بیشتر دل میسوزاند ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
5
47
استاد شریعتمداری چه اسراری هست مردم مثل جنابعالی فکر کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
اصرار
آجرلو
| - |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
حرفهايت اصلا منصفانه نيست. خود گفته را نقد کرده‌اي.
در ضمن اگر فکر اسلام هستيد سري به زندگي مردم بزنيد، ببنيد، دولت رحماني شما چه بلايي به سر مردم آورده است. نه تنها هسته‌اي بر باد رفته‌، اقتصاد هم به ورشکستگي انجاميده است. تورم سر به آسمان کشيده، ازدواج و خانه‌دار شدن تبديل به رويا شده . اگر فکر دين مردم هستيد، به اين مسائل بپردازيدة روحاني صدايش از جاي گرم بر مي‌خيزد، نه مشکل اقتصادي دارد، نه مشکل مسکن نه... خواسته مردم اينها نيست که روحاني مي‌گويد. اينها همه فرا فکني است.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
3
30
گشنه ایم میفهمی؟؟؟؟
رسول
|
United States
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
4
35
جناب شریعتمداری کاملا سفسطه میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
4
34
از دست افرادی چون شریعتمداری فقط بخدا پناه میبریم. مردم در فلاکت و بدبختی زندگی میکنند. مردم نان نداشته باشند دینشان بکارشان نمی آید.آقای شریعتمداری دست از سر این مردم رنج دیده بردارید...........................
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
7
51
آقاي شريعتمداري كه اينقدر به اين مسايل حساسيت دارد، چرا خانوادش در خارج از ايران و در كشورهايي كه اين مسايل رعايت نميشه زندگي مي كنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
با دروغ جواب منطق را نمي دهند
البته راهكار هميشگي برخي براي خاموش كردن حق همينه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
جناب ناشناس ۱۱/۵۵: دروغ نیست. داماد جناب شریعتمداری درغرب یا همون بلاد کفری که شما مخالفش هستین زندگی میکنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
کدوم فرد از خوانوادش ؟
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
4
49
خدایش بیمرزاد ! مرحوم منوچهر نوذری را عرض میکنم . توی برنامه ی صبحهای جمعه نقشی داشت بنام """ اقای مخالف """ . با هر حرفی و هر تصمیمی بیدرنگ و درجا مخالفت میکرد . حالا حکایت , حکایت روزنامه کیهان است ؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
5
55
این شریعتنداری خودش مطالبشو یبار بخوه ببینه متوجه میشه وجدانا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
نه بابا. نمی فهمه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
خب اینارو که معمولا خودشون نمی نویسند. دوستان همفکر می نویسند و به نام ایشون چاپ میشه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
اتفاقا در عالم روزنامه نگاری اینطور نیست. هر کسی خودش مطالبشو مینویسه.
ناشناس
|
Turkey
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
4
48
این متن را توی آی مک نوشته؟
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
22
قوم یهود بعد از قضیه جنگ جهانی دوم ببعد ببین چطور اقتصاد دنیا را تسخیر کردن کشورهای مسلمان را بجان هم انداختن و کم کم بر همه کشورها مسلط میشن اونوقت ما ببین معطل چی هستیم
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
2
30
لااکراه فی الدین : دردین هیچ اجباری نیست . این داعشی هاوتندروهای نادان و متحجرهستند که دین رااجباری میدانند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
همچنین انا هدیناه السبیل، اما شاکرا و اما کفورا.
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
21
1- تناقض گویی در مطالب نوشته زده موج می زند. از ریسمان و آسمان به هم می بافد با استناد به آیات الهی می خواهد نمدی برای خود تدارک ببیند
2- اگر روحانی و شریعتمداری را بخواهیم به عنوان متخصص دینی در نظر بگیریم واقعا کدامیک برای استناد مورد تاییدترند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
22
سراسر تاریخ را اگر نگاه کنیم. می بینیم که متحجران در تمام ادیان چه بر سر ملتها اورده اند. از متحجران بودائی تا کشیش ها و تا اعراب و تا متحجرین این دوران مانند پیوری تن های اروپا و داعش و منافقین. متحجر چون اگاهی و درک زمان خود را ندارد. فکر می کند هر چه متحجر می داند نهایت علم ودانش و نزدیکی او بخدا است. فرض کنیم شما بزور شمشیر چادر هم سر بانوان کردی و بزور مردم را وادار به روزه گرفتن نمودی و0000. ایا دین زوری دین است؟
sadra
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
2
27
همین که نیم ساعتی نشسته و سخن رییس جمهور را نقد کرده نفس کار ارزشمند است چون فهمیده آن سخن با این نگاهی که خودش دارد متفاوت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
عزیزم خودشون که وقت این کارا رو ندارن. دوستان براشون می نویسن . بعد به نام ایشون چاپ میشه. دوستان هم پولشو ن رو میگیرن...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
6
36
حسین جان لا اکراه فی الدین یعنی چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
یک سرچ ساده بکن تا کل آیه و معنای آن را ببینی
مختار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
3
31
امر به معروف و نهی از منکر فاسله بسیاری با عملکرد امثال شما دارد. کی می خواهید بفهمید : لا اکراه فی الدین: را. تاثیری که اختلاسهای نور چشمی ها روی جوانان ، که شما چشم بر آن بسته اید و بسیار هم فراگیر است ، بسیار مهلک تر از فضای مجازی مورد ادعای شمکاست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
4
42
شریعتمداری اونهمه پول می گیره که این چیزها رو بنویسه .اگر اینها رو ننویسه که دیگه اون پول گیرش نمی آد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
بفرمان انگلیسیها. و در راستای سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
!!! اینهمه پول میگیره ؟! از ایران کامنت میگذاری یا از خارج ایران که نمیدونی ایشون روزنامه نگاره و نظر خودش رو تو روزنامه اش منتشر میکنه
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
25
با کامپیوتر ای مک روی میزش فهمیده که بدون داشتن دین هم می توان امر به معروف و نهی از منکر کرد...
آقا کامپیوترتان صهونیستی هست! اطلاعات غلط بهتون می ده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
بدون دین رو خوب اومدی.
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
3
30
مردم ازشما متنفرند واين باعث فرار مردم از دين شده اگر واقعاً بهدين دار شدن مردم علاقه داريد بريد كنار ودست از سر ملت برداريد جوانان ومردم ما هم دين داشتن هم اخلاق وهم پايبند به ارزشهاي دين وعرف جامعه اگر الان دين ندارن مقصر اونا نيستند مقصر شمائيد ببينين اين ملت رو به كجا رسوندين ضربه اي كه شما به دين زديد يزيد ومعاويه نزدن زود يا دير در پيشگاه خداوند پاسخگو خواهيد بود اگر اعتقادي داريد وترسي از خدا داريد بكشيد كنار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
20
3
سخنان آقای شریعت مداری رو باید بدمون حب وبقض مطالعه کرد .بله در پذیرش دین اجباری نیست ولی جامعه ای که ایلام رو پذیرفته یه سری ساز وکار داره برا اجرای شریعت .حتی وقتی حکومت به اما معصومی مثل امام (علی ع)رسید ایشون بر مبنای احکام (کتاب خدا .سنت پیامبر واستنباط خودشون کشور داری کردن نه طبق کشورداری قیصر روم ویا شاهان ساسانی.بحث زیاده ولی امر به معروف ونهی از منکر دورکن اساسی هر جامعه ای هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
اگه ایشون بدون حب و بغض بنویسه دیگران هم بدون حب و بغض مطالعه میکنن. اما حب و بغض از نوشته های ایشون می باره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
16
5
باید دید از چه چیزی باید حواس ملت پرت شود که مجددا بحث حجاب و عدم اجباری بودن احکام دین ،یعنی احکام خداوند و استفاده ابزاری از حجاب پیش آمده .
اسلامی که سرتاسر مبارزه با مظاهر فساد است . با سخنان روحانی همخوانی ندارد
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
3
24
جناب مدیر مسئول محترم کیهان
امثال شما ما را به ورطه فلاکت و بدبختی انداخته است که چنین وضعیت معیشتی و اقتصادی نابسامان و خرابی داریم و به فردای خودمان هم امید نداریم.
داریوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
3
27
نوشته ها و استدلاهای شریعتمداری بسیار سطحی و ساده لوحانه هستند. برای رسیدن به منظور نظر خودش از مسایل دینی به صورت بسیار ناشیانه و بچه گانه استفاده می کند. یعنی با این روش هر چیزی را که بخواهد می تواند توجیه کند و به راحتی از دین ساخته و پرداخته ذهن خودش برای نوشته هایش سود می برد. صحبت هایش ارزش نقد ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
اتفاقا استدلالهایش کاملا درست است ، چرا ! چون در مقابل استدلالهایش یک استدلال برای نفی حرفهایش در کامنت های خودجوش! نیست و فقط توهین است و تمسخر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
خب طبیعتا هر کسی متناسب با سطح درک خودش می سنجه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
5
3
واکنش شدید #روحانی به گرانی‌های اخیر

ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
35
5
درود بر شریعتمداری
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
4
36
خدايا ما از شر شريعتمتداري ها نجات بخش
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
17
الان همه فهمیدن که فیلترینگ دیگه جواب نمیده ولی بدبختی اینه که این ها فقط با فضای مجازی مخالفت میکنن ولی راه حلی ارائه نمیدن.
مثل مخالفتشون با برجام!
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
3
2
هيچ كس به اصل داستان شك نمي كند....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
21
نگران نباش جوش نزن مردم به جايي رسيدن كه ديگه به حرف هيچكس گوش نميدن كي ميخواي سرتو از برف بيرون بياري
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
14
9
خدا وکیلی یه نفر تا به حال یه جواب به شریعت مداری نداده همه تخریب وتوهین وجالب انکه همه ادعای ازاد اندیشی و زنده باد مخالف من را دارند .بد نیست یکی از دست اندر کاران سایت یه جواب منطقی به شریعتمداری بده نه بد وبیراه منتظر هستیم!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
7
5
خدای متعال در سوره حجر از کسانی که قائل به ایمان به بخشی از دین و انکار بخشی دیگر هستند، به «مقتسمین» یاد کرده و به آنان وعده عذاب داده است. در ص 136 از جلد 11 تفسیر نمونه ذیل آیات 89 تا 91 سوره مبارکه حجر آمده است: ‌«مقتسمین بیمار دلانی هستند که می‌خواهند دین و حکم خدا را به خدمت منافع خویش گیرند، تنها آن قسمتی را می‌پذیرند که به سود آن‌هاست و بقیه را پشت سر می‌افکنند، آنان آیات قرآن و حتی گاهی یک آیه را تجزیه می‌کنند، بخشی را که در مسیر تمایل خود می‌بینند قبول کرده یا بازگو می‌کنند و بخش دیگر را کنار می‌گذارند».
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
اما نگفته که باید اونها رو بزور براه راست هدایت کرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
نگفته بزور هدایت کن ولی گفته که در خانه هر غلطی خواستن بکنند ، ولی در جامعه حق تظاهر به فساد و خلاف شرع ندارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
کجا چنین حرفی زده شده؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
13
به کار بردن عبارت «اسلام رحمانی» لزوما به داشتن معنی قرائت لیبرالی از اسلام نیست. اسلام ابعاد و وجوه گوناگونی دارد و همانگونه که برای نشان دادن بعد سیاسی اسلام از مفهوم «اسلام سیاسی» استفاده می شود، برای تبیین رحمانیت اسلام، می توان از «اسلام رحمانی»‌ نیز بهره برد. اما انحصار اسلام در رحمانیت آن و حذف دیگر وجوه دین است که فاصله گرفتن از واقعیت اسلام است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
21
بخشی از نظرات روحانی و شریعتمداری درست است
اما عملکرد طیف شریعتمداری جوانان و مردم را دین گریز کرده یا روحانی؟
نیازی به واتیکان نیست حسین آقا شماها کافی هستید!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
3
با نظر آقای روحانی و آقای شریعتمداری قضاوت کنید همین میشه. گرایش به روحانی یا کیهان باعث شده یکی از اینا رو حق بدونین. خدا کمک کنه گرایشمون به خودش باشه. منصفانه که به خودم و آدمای دیگه نگاه میکنم میبینم بیشتر وقتا با گرایش کار میکنیم و تصمیم میگیریم. یا علممون کمه یا عقلمونو زیاد به کار نمیندازیم. حرفهای این دو عزیز رو هم باید با قرآن بسنجیم نه با گرایش و احساسمون. هر کدوم به قرآن نزدیکتر بود اون قبوله.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
مردم کارشناس قران نیستند
ولی تجربه کردند و دیدند که با رفتار امثال شریعتمداری باعث شده تا هم در حکومت داری ورشکسته باشیم و هم در دینداری
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
3
23
واجب بود عکس نحس شریعتمداری را در اندازه بزرگ برای خبر می گذاشتید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
واقعا حال آدم بد میشه.
hossein
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
22
جناب اقای شریعتمداری

طی این سالها هزاران جوان در گرداب مشکلات اقتصادی که جنابتان میدانید حاصل عملکرد چه کسانی است غرق شده اند .نسلی به فنا رفته و جناب عالی و هم تیمی هایتان ککتان هم نگزیده.ایا بهتر نیست دست از تزویر و ریا بردارید؟درد شما جوانان نیستند.بلکه بفرمائید از اگاه شدن مردم نگرانید نه به گرداب افتادنشان.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
18
با عرض معذرت از جناب حافظ و جناب سعدی علیه الرحمه
میگویند ؛ خواجه در شیراز دار نان مفت
پس تواند شعرهای مفت گفت
گر دو روزی همچو من در شهر حمالی کند
اردک از . . . . در آید جفت ،جفت
هیچ دل خوشی از روحانی و حتی از رؤسای جمهور قبلی نداریم ولی درد آقای شریعتمداری هم درد بی دردیست ،در روزگاری که مردم به نان شب محتاجند این جناب مدام و با پول بیت المال دنبال بافتن دروغ و خود نمائیست. در حالی که رسانه ها و روزنامه نگاران میتوانند در بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی نقش فوق العاده مؤثری داشته باشند.اگر حاج حسین هم درد مردم را داشت طور دیگری ظاهر میشد.
حساب ما با این افراد که به قدرت آویزانند باشد تا روز قیامت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
داستان کردی تو شعر! اصل اون: سعدیا شیراز دارد نان مفت/ می توان اشعار خوب و نغز گفت/گر بیایی یزد شعر بافی کنی/ اردک از ... درآید جفت جفت.روایت غیر رسمی مشاعره شاعری یزدی است که به پارچه بافی خاص آن شهر یعنی شعر باف بودن مشغول بوده و سعدی مزاحم کار سخت او شده است!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
22
امر به معروف در شان انسانیست که صاحب امر شده باشد. چه کسی میتواند مدعی شوند که به چنین جایگاهی دست یافته. ترویج خشونت و تئوریزه کردن آن بنام دین بخشی از مسئولیت خطیر 30 روزنامه کیهان و شریعتمداریست. ولی این آقا و رسانه اش باید بدانند 99%ملت دیگر اجازه نمیدهند با سوء استفاده از گزاره های وام گرفته شده از متون مقدس، امثال ایشان پتکی بسازند برای سرکوب مطالب برحق اجتماعی و انسانی شان.
بهتر است هرچه زودتر بیدار شوند، چون وقت سحر نزدیک است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
2
17
باکیا میشیم ۸۰ میلیون! گلم لااکراه فی الدین یعنی کسی نمیتونه کسی رو مجبورکنه دین رو دوست داشته باشه یانه ،کراهت امر قلبیه . ربطی به این نداره که اعمالت در بیرون هرطور که خودت خواستی باشه هرچند مخالف با دین باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
15
حکومت به عنوان تابع یک خواست اجتماعی باید در خدمت اجتماع و خواست اجتماع باشد نه حاکم بر اجتماع و باید زمینه تامین و تسهیل زندگی مردم را فراهم کند و این خود مردم هستند که باید آزادانه الگوی رفتاری خود را انتخاب کنند . وظیفه حکومت پشتیبانی از تامین و تسهیل زندگی است
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
22
5
سلام آقای شریعتمداری تقریبا مستند حرف زده بجای انتخاب این تیتر جواب ایشان را با دلیل و مدرک بدین عصبانیت بیجا راه بجایی نمی بره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
اتفاقا شریعتمداری با عصبانیت حرف زده و جوابش هم همینطور خواهد بود.
علی ابادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
3
13
حرفهایی که ارزش جواب دادن ندارند و صرفا از طرف یک پوپولیست برای دفاع از مشکلات جامعه اسلامی امروز طراحی شده اند.
جانباز (چراغچی)
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
14
چرا وقتی صحبت از آزادی می شود عددای آن را با آزادی جنسی و فساد معنی می کنند و جنبه های ذیگر آزادی مانند آزادی سیاسی . فرهنگی .انتخابات . عقیده و....را در نظر نمی گیرند.آیا سهوی است یا عمدی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
19
ما دین اسلام رو قبول داریم ولی دینی که تو معرفی کند ریا و تهمت و مباهته و تملق در آن هست بدرد خودت میخوره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
19
از بين واتيكان و داعش ، انتخاب من واتيكان است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
11
مشکل مشکله دین نیست دینمان دین کاملی است و همه چیز را برای بشر در نظر گرفته. مشکل ما یک عده تمامیت خواهند که انشاءا.. الظاهر دیندارند ولی معتقند هرکی سرسوزنی غیر از آنها فکر کند از اسلام خارج شده است. همینطور این حضرات مصلحتشان در این است که انسانها به ظاهر دین توجه کنند تا باطن آن. همینکه نماز برپادارند حجاب را رعایت کنندو نشان دهند که روزه اند کافی است که نه کاملا تکمیل است. حالا اگه هم قرار شد به سایر وجوه اسلام توجه کنند مثلا بخواهند جلوی ظلم و ظالم وایستند، همین تمامییت خواهان هستند که به او خواهند گفت کی ظالم است و کدام کارش ظلم. اصلا همه عکس العملها را تمامیتخواه تعریف خواهد کرد و دیگران را نیازی به زحمت نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
20
بهتره شریعت مداری بره بچسبه به ذکر دیگه .بسه دیگه ولکن این میزو.نترس اگه توهم بری کنار بازم هستن کسایی که کیهان رو چاپ کنن.کار دنیا هم لنگ نمیمونه از نبودن شما توی کیهان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
کدوم مسئولی از بعد از انقلاب تا حالا بدون حضرت عزراییل میزشو ول کرده که این دومیش باشه ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
الحق که درست گفتی. حضرت عزرائیل باید فعالیتشو بیشتر کنه!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
25
5
نقد جناب اقای شریعتمداری نقد بسیار بجا و عالی بود و ما متأسفیم که اقای روحانی به عنوان رئیس جمهور که خود مجری ومسئول در کشورند چه چیزی را به اصطلاح نقد میکنند اگر حوزه کاری خودش است که باید گفت شما باید عمل کنید نه نقد و اگر بیرون از حوزه کاری ایشان است که نیست باید گفت قرار گرفتن جزء مختلف خوان‌های کشور و حکومت مایه تأسف است این تذهبون اقای روحانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
تحمل نقد چقدر سخت شده،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
19
آقای شریعتمداری خدمتی که شما و امثال شما به دشمنان دین و این ملت کردین تا بحال کسی نکرده
با دین خدا و این ملت چه کردین که جونای ما و سرمایه های این مملکت که دین و تعهد و اخلاق رو بوسیدن گذاشتن کنار
کارها و طرز فکر خطرناک شما رو کجای دین میشود جای داد که اینهمه ادعای مسلمانی و دینداری دارید
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
17
اگه آقای شریعتمداری و امثال ایشون با حقوق 1200فقط دست پا میزدن که زنده بمونن و یه جای دیگه میدیدن که طرف 30میلیون ، 20میلیون بازنشسته حقوق میگیره اون وقت یادشون میرفت دیگه از این بحث ها کنن. خودشون فکر ندارن خدارو شکر تامین هستند . برا خودشون دارن زندگی لاکچری میکنن و هروز یه بیانیه میدن . دین برا مردم فقیره، حمایت از کالای ایرانی برا مردم فقیره و......... بلاخره اینا باید یه چیزی بگن روزشون شب شه اگه تلاش نکنن و این صحبت هارا نکنن از تکنولوژی و صنعت دنیا عقب میفتن
یک بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
4
17
عجب وضعیتیه یه روزنامه نگار نه احترام سرش میشه ونه جایگاه !!!!!!مردیکه تو بخواهی بری دفتر رییس جمهور باید یکماه نوبت وایستی تا تازه آبدارچی رییس چمهور را شاید بتوانی ببینی!!!!!!!!ایشان فکر میکند اگر به مقام بالایی بی احترامی کند خودش بزرگ میشود ولی نمیداند که این برخورد مخصوص انسانهای ضعیف النفسه .جناب مکارم درست فرمودند که فضای مجازی باعث تریبون دار شدن افراد نالایق شده وبزرگان ما زودتر از مردم اشکالات را درک میکنند ومی بینند.
reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
3
23
آقاي شريعتمداري شما مردم را يك مشت بيخرد فرض كرده ايد.همين بيخردان شما را راس كار آوردند برادر.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
11
از این روزهاست که بهشت توسط کاسبان دین خرید و فروش شود و تعدادی نوچه نوحه خوان هم بعنوان دلال به دور وبر خود جمع کنند برای سر کیسه کردن مردم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
2
19
اقای شریعتمداری مصونیت آهنین دارد.ببینید در این سالهای سیاه کیهان چقدر دروغ گفته تهمت زده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
13
چه ما بگيم چه نگيم اينا الان ايران واسه خودشونه و ظلم ميكنن
sasan moradi
|
United States
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
2
19
شریعتمداری به تنهایی برای اختلاف افکنی بین یک جامعه 80 میلیونی مثل ایران کافی است، ایشون فقط حرف مفت می زند. مگر تو کارشناس دینی که حرف میزنی تو یه روزنامه نگاری، که روزنامه ات هم بدرد فقط سبزی فروشی ها میخوره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
19
3
من که کیهان اصلا نمیخوانم ولی وقتی کامنتها را خواندم پی به حقانیت و درستی صحبت های ایشان بردم ، وقتی در جواب حرفهای کیهان استدلال و منطقی نباشد روی به توهین و اراجیف می آوریم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
19
مشد حسين آقا
يه روز مفسر قرآن ميشي
يه روز مفسر ورزش
يه روز اخلاق
يه روز فلسفه
يه روز ....
ماشال الله همه فن حريفيا
چطور همه رو بفرستي خونه خودت بشيني پشت فرمون
جانبازبیکار
|
Germany
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
16
شما نماینده رهبری در موسسه کیهان هستی، چطور در سالی که رهبری نام گذاری سال جدید را "تولید ملی حمایت از کالای ایرانی " فرمودند، شما از کامپیوتر مک آمریکایی استفاده می کنید !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
ایشان همان آتش به اختیار است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
کلا مرگ واسه همسایه خوبه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
12
1
واقعا مدیریت سایت فکر میکند مردم باور میکنند نظرهای کاملا شبیه به هم با یک ادبیات ! یعنی کسی هم پیدا میشود در طرفداری از روحانی وقت بذاره و حرف هاشو تصدیق کنه !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
3
15
دوستان اصرارنکنید،برادرحسین! خودش رابه خواب زده وبنای بیدارشدن ندارد!تازمانیکه آب زیرپایش نیاید،متوجه خطرسیل نخواهدشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
18
1
حرفهای شریعتمداری کاملا درست است ، حتی اگه شریعتمداری هم چیزی نمیگفت هیچکس دیگه به حرفهای کسی که میگه ابر پایینشو نگاه میکنه ... توجه نمیکنه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
2
4
زوج خوبی هستید برای سرگرمی مردم . یکی میگه یکی انکار میکنه یکی سرکوب و منکوب . ملت هم با شکم گرسنه وقتشان میگذره همه چی آرومه
ابوالفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
13
دكتر علي مطهري چندي پيش جمله اي حكيمانه فرمودند با اين مضمون كه مطالب كيهان نيازي به تكذيب ندارد. آمار انتشار روزنامه كيهان خود به وضوح حاكي از عدم مقبوليت اين روزنامه بين مردم دارد و آراي روحاني نيز نشان از تاييد مردم نسبت به اين سنخ تفكر و قرائت از دين. قطعاً‌ حكومت قيم مردم نيست ، نبوده و نخواهد بود. بلكه اين مردم هستند كه ولي نعمت اند و مردم اند كه تعيين مي كنند اداره امور كشور به چه نحو باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
8
طبق گفته خود جناب شریعتمداری که اساس دین باید با فهم و درک و پذیرش باشد بنابراین قانون حجاب اجباری سنخیتی با این حرف نداره و نیاز هست که جناب شریعتمداری برای این قانون نیز که حرف خودش رو زیر سوال میبرد هم فتوا صادر کرده و خواستار برداشته شدن آن باشد چرا که این قانون مصداق کامل به زور شلاق بهشت بردن هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
چرا در اروپا با حجاب مبارزه میکنند؟!!!!!پس در همه جوامع بسته به قوانین و نگرششان الزاماتی دارند.
آنجا بیغیرتی اجباری است. هر کسی مخالف حجاب است ، تشریف ببرد غرب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
1
12
اصلا کی گفته کشورهای خارجی دشمنان خدا هستند من به شخصه امثال شریعتمدتری رادشمنان خدا می شناسم چون در برابر یک ملت ایستاده و می گوید شما نا آگاه هستید من وهم فکرانم می خواهیم بزور شده شما را هدایت کنیم وشما را به جنگ دشمنان خدا بفرستیم بخدا کاری کردید که اکثریت مردم حتی اعتقادشان به خدا را هم از دست داده اند می خواهید باور کنید می خواهید نکنید
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
15
من نمی دونم اگر کلمه " پلشت" رو از اقای شریعت مداری بگیرن ایشون می تونن چهار کلام حرف بزنن یا نه؟
سرمد
|
Georgia
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
12
حاج حسین پیشنهاد داده اگر مسئولین یک ماه مثل کارگران حقوق بگیرند مشکلات حل می شود که بسیار متین گفته
اما سوال آیا ایشان حاضر است خودش پیش قدم بشه یا فقط مرغ همسایه غازه
نمی شه مفسر قرآن باشی اما درآمدت اشرافی باشه ودم از کارگر بزنی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
5
اقای شریعت فراری لطفا شما پاسخ دهید در طول چهل سال همواره اینگونه محدودیتها به زور و بنام امر به معروف و نهی از منکر به مردم تحمیل شده چه نتیجه ای از ان گرفتید ؟همه داستان ممنوعیت ویدئو را میدانند. اینگونه تفکرات سبب دیگریزی و سو استفاده عدهای قلیل علیه اثریت شده است
reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
4
شيرازه كلامتون اينه بايد حكومت براي زندگي و دين مردم تصميم بگيره. ملت انقلاب كردند و تصميم گرفتند شما راس كار باشيد آيا حالا درسته شما براي خصوصي ترين مسايل مردم تصميم بگيريد تا خدايي نكرده منحرف نشند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
7
چرا زمانیکه محمود مملکت را با دروغ وفریب به تباهی کشید این آقا خفه شده بود مگر ایشان از یک مجتهد مثل حسن روحانی اسلام شناس تر است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
6
0
کاری به حمله کنندگان به ایشون ندارم. ولی نمی توان گفت متنشون غر منطقیه. اصولا اگر امر به معروف و نهی از منکر برای ائمه مهم نبود قیام عاشورا برای چه بود؟
یک معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
5
ظاهرا آقای شریعتمداری متخصص همه امور است و برای هر دردی نسخه می پیچد مردم از نسخه های شما در حال تب هستند
ناشناس
|
France
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
5
اون قسمت انتهایی مقاله آقای شریعتمداری جواب محکمی است به خود ایشان که خیلی از بزرگان وعلما نظر مخالفی در ارتباط با سخنان آقای روحانی ندادند پس معلوم می شود که سخنان ایشان مشکلی ندارد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
4
آقای شریعتمداری باید بفهمد که ایشان نماینده خداوند متعال نیست و هیچگونه جایگاه مردمی نیز ندارد.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
7
خدا ما را از شر این‌حسین شریعتمداری که میگه اگر حوزستان را ازدست بدهیم بهتر است تا سوریه را از دست بدهیم مصون بدارد و هرچه زودتر ما را از شر ایشان خلاص کند
بنده ضعيف خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
7
اگر به تاريخ يك قرن گذشته در ايران مراجعه كنيم مي بينيم متحجرين و افراطيون مذهبي و غاليون با تمام مظاهر پيشرفت و رفاه بشريت مخالف بوده اند ولي هرگز نتوانستند مانع آن شوند فقط خود و مردم را مدتي به زحمت انداخته اند.
مثل : تزريق آمپول و واكسن ، تزريق خون، حمام دوش،لامپ برق،شطرنج،ويدئو ، تلفن تصويري ، پيامك تصويري ،ماهواره،و......و حالا نوبت فضاي مجازيست!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
5
البته منظور آقای دکتر روحانی این بود که حتی شخصی هم که خودش بسیار با تقوا و درستکار و مومن و با شرف است نمیتواند با زور و خشونت و اجبار!! مردم را به هدایت و راه راست بخواند، زیرا خداوند رحمان به مردم اختیار داده در عینی که در روز قیامت، خودش برای بندگانش، مجازات جهنم یا پاداش بهشت را در نظر خواهد گرفت.
حالا چه برسه که افراد گناهکاری که خودشان روسیاه و سرافکنده درگاه الهی هستند!!!!!!!!!!! بخواهند به زور به مردم بگویند که شما بد هستید و ما خوبیم و میخواهیم شما را به بهشت راهنمایی کنیم و ................... !!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
6
طبق ایات شریفه که اقای شریعتمداری به ان استناد کرده خداوند حتی به پیامبرش گفته تو وکیل مردم نیستی فقط پیام رسانی و باید پیام برسانی این جملات بسیار واضح نشان دهنده ان است که اجباری در پذیرفتن جتی پیام خدا نیست . این پیام خداوند نزدیک به همان چیزیست که اقای روحانی گفته . این مردم هستند که پیام ویا دین خدا را بپذیرند یا نه . چون خداوند حتی به پیامبرش دستور نداده که با اجبار دین را به مردم تحمیل کند . حال اقای شریعتمداری چشمهایش را بسته و ایات شریفی که خود بعنوان دلیل اورده با تفا سیر من در اوردی خود میخواهد با گفتار اقای روحانی مخالفت کند . چرا کسی نیست به این اقای شریعتمداری بگوید مخالفت خوانی تا کی مردم ازگفتار و نوشته های شما منزجر شده اند . بس کن .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
شما که مفسر همه رشته ها میشوی چرا رئیس جمهور نمی شوی شما بازنشستگی نداری
نظرات بینندگان