arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۸۲۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
مدیرعامل برکنارشده سایپا:

افزایش قیمت خودرو خواسته شخصِ وزیر صنعت است / در بازی‌های سیاسی دنبال «کی بود کی بود من نبودم» هستند / از رحمانی یک سوال می‌پرسم؛ آیا قرار است پراید را به قیمت‌های قبل برگردانید؟ یقین داشته باشید چنین نخواهند کرد

محمدرضا سروش می گوید: مساله افزایش قیمت‌ها که مصوبه‌ای است که خود جناب رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته است بهانه کار شد؛ بعد بحث اولتیماتوم و بقیه را هم که می‌دانید. موضوعی؛ افزایش قیمت خودرو؛ که خواسته خود وزیر است را در بازی‌های سیاسی پیچیده و دنبال کی بود کی بود من نبودم هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدرضا سروش مدیرعامل برکنار شده شرکت خودروسازی سایپا در گفتگو با تسنیم ضمن تاکید بر امکان اصلاح وضعیت خودرو، از سیاسی‌کاری حاکم بر وزارت صمت انتقاد کرد.

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، کمتر کسی گمان می‌کرد که در یک طرح کلان برای اصلاح صنعت خودرو؛ اگر اساسا چنین طرحی وجود داشته باشد؛ مدیرعاملی که تنها 3 ماه پیش معارفه شده است برکنار شود! البته اگر استعفا کرده‌اید گفته بنده را تصحیح کنید. ماجرا چیست و چرا به این سرعت از سایپا رفتید؟

بنده هم از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم که به‌دنبال کمک به صنعت کشور، افزایش اشتغال یا حداقل حفظ اشتغال موجود در صنعت خودرو؛ همراه با حفظ حقوق مصرف‌کننده باشیم. و همچنین؛ لازم به ذکر است که آمد و شد مدیران طبیعی است و مساله بنده و دیگران مطرح نیست و اشخاص اصالت ندارند، و برای آقای سلیمانی هم آرزوی موفقیت می‌کنم.

پس رفتن شما از سایپا استعفا نبوده؟

خیر، بنده برکنار شدم و تصمیم را هم در وزارتخانه گرفتند و ارجاع مساله به هیات مدیره سایپا فرافکنی و با هدف فرار از مسئولیت طرح شد. متاسفانه آقای رحمانی مردی نیست که به دنبال تصمیمات بزرگ باشد و توان آنرا ندارد که تصمیمات ریشه‌ای بگیرد، و متاسفانه در حال مدیریت سیاسی و روانی صنعت کشور است. درحالیکه صنعت جایی است که باید به‌طور تخصصی مدیریت شود و جای سیاسی‌کاری نیست. اگر وزیر؛ بنده یا هر شخصی در زیرمجموعه را بخواهد و بگوید برنامه‌های بنده X است و شما به روش Y اعتقاد دارید؛ پس بهتر است نباشید، هیچ مساله‌ای نیست و امری طبیعی اتفاق افتاده و باید به وزیر برای پیشبرد برنامه‌هایش اختیارات و فرصت داد. اما با مانورهای سیاسی و پوپولیستی وضعیت صنعت از این هم بدتر خواهد شد و دود آن به چشم همه مردم می‌رود.

در مساله برکناری شما چنین بحثی نشده؟ یعنی از تضاد برنامه‌ها و ... صحبت نشد؟

متاسفانه خیر. مساله افزایش قیمت‌ها که مصوبه‌ای است که خود جناب رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته است بهانه کار شد؛ بعد بحث اولتیماتوم و بقیه را هم که می‌دانید. موضوعی؛ افزایش قیمت خودرو؛ که خواسته خود وزیر است را در بازی‌های سیاسی پیچیده و دنبال کی بود کی بود من نبودم هستند. به این شکل مهندسی سیاسی و روانی شد که گویی محمدرضا سروش سرخود قیمت پراید را افزایش داده و حالا با ورود وزیر و برکناری مدیرعامل سایپا مساله حل شده است. بنده از شما و جناب رحمانی یک سوال ساده می‌پرسم؛ آیا قیمت پراید را قرار است به قیمت‌های قبل برگردانید؟ یقین داشته باشید چنین نخواهند کرد و شخص وزیر طرفدار افزایش قیمت خودروهای داخلی است. پس به راحتی نتیجه می‌گیریم که یک بازی سیاسی با مساله‌ای ذاتا کارشناسی و فنی اتفاق افتاده است. گله بنده از این وجه ماجرا است که از آن بوی حسن نیت به مشام نمی‌رسد.

داستان پراید و این قیمت‌های نجومی که خودروها؛ چه تولید داخلی و چه وارداتی و مونتاژی؛ پیدا کرده را چگونه باید فهم کرد؟ آیا واقعا باید 30 سال پراید و پژو 405 تولید کرد و اساسا در کجای دنیا 30 سال یک محصول را تولید می‌کنند؟

اصل مساله‌ای که اشاره کردید را قبول دارم. البته بنده با 3 ماه حضور در سایپا مسئول وضعیت خودروسازی ایران نیستم و باید کسانی که 40 سال در این صنعت حضور داشته‌ و برای ان برنامه‌ریزی کرده‌اند جواب دهند که البته وزیر صمت حتی به آنها نزدیک هم نمی‌شود؛ چون حمایت سیاسی قوی دارند. تولید یک محصول برای 30 سال قطعا غیرکارشناسی است و باید محصولات روز را با منطق هزینه-فایده اقتصادی تولید کرد. چیزی که در همه کشورهای خودروساز جهان وجود دارد. بنده که به این مساله اعتقاد دارم باید برکنار شوم و کسانی که این وضعیت را ایجاد کرده اند باید در آرامش باقی بمانند. آیا این دو گزاره نشان از این دارد که "اصلاحگری" در صنعت خودرو به راه افتاده است؟ تاکید بنده این است که مردم را نمی شود فریب داد و آنها تحولات را زیر نظر دارند و می‌فهمند که چه کسی به دنبال خدمت است و چه کسی در حال بازی‌های سیاسی است. ضمن اینکه مساله گرانی پراید به گونه ای که فکر می‌کنید نیست.

یعنی پراید گران نیست؟

خیر. قیمت پراید اگر بر فرض مثال 40 میلیون تومان هم باشد، معادل 3700 دلار است. آیا کسی می‌تواند خودرویی در هر کجای جهان به بنده نشان دهد که بتوان با 3700 دلار خرید؟ قطعا خیر. ببینید؛ اینکه جامعه ما به دلیل رکود اقتصادی شدید کنونی فقیر شده و توان خرید بالا ندارد تقصیر خودروساز نیست. این مساله به کلان اقتصاد کشور باز می‌گردد و باید کلیت اقتصاد به گونه ای بازخوانی شود تا مردم ثروتمندتر شوند و بتوانند پرداخت بیشتری برای خرید خودرو انجام دهند. نمی‌شود در بازارهای سکه، ارز و ... جهش قیمتی تا 4 برابر داشته باشی و همزمان قیمت خودرو را سرکب کنی. این کار نشدنی است و خودروساز را نابود می‌کند. به هر حال این سیل نقدینگی ایجاد شده به بازار خودرو هم کشیده می‌شود و حتما قبول دارید که اقتصاد یکپارچه است و آنرا نمی‌توان به بخش‌های مجزا از هم تقسیم کرد.

البته حداقل 12 درصد هزینه زائد؛ در قیمتگذاری پراید، یعنی حدود 4.5 میلیون تومان؛ فقط از ناحیه خرید سهام شرکت به خریدار تحمیل شده است که به دوره‌های قبل باز می‌گردد، و قیمت پراید را می‌توان با استفاده از مزیت‌های اقتصادی کشور کاهش داد، اما نمی‌توان پایین‌تر از نقطه سر به سر فروخت.

جناب آقای سروش؛ انتقاد اصلی به خودروسازی کشور به دیوار مرتفع تعرفه‌ها باز می‌گردد که با انحصار سنگین باعث ایجاد حاشیه امن برای خوردوسازن شده و آنها را لوس و ننر بار آورده است. بسیاری معتقدند که لابی خودروسازان باعث حفظ دیوار رفیع تعرفه‌ها؛ برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی مثل نساجی و کالاهای ساده که تعرفه واقعی آنها به 10 درصد هم نمی‌رسد؛ شده است. لطفا صریح و بی‌تعارف پاسخ دهید؛ آیا به‌عنوان یک مدیر خودرویی، موافق رقابتی کردن بازار و کاهش تعرفه‌ بر واردات خودرو هستید؟

اول اینکه؛ بنده از لابی خودروسازان برای حفظ دیوار تعرفه‌ها اطلاعی ندارم، اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید از مدیران 40 ساله خودرو سوال کرد که با 1.3 دوره کار(40 سال) در صنعت خودرو به دنبال مقصر معرفی کردن دیگران هستند. اما در مورد رقابت؛ بنده کاملا موافقم. با قیمت‌های کنونی ارز، به راحتی؛ البته با نگاه تخصصی و نه سیاسی؛ می‌توان با خودروسازان دنیا رقابتی برخورد کرد. یعنی دیوار تعرفه‌ها را کنار گذاشت و البته قیمتگذاری را هم به بازار سپرد.

یعنی قیمتگذاری خودرو توسط دولت هم باید کنار گذاشته شود؟

کاملا. و معنی رقابت هم همین است. تعرفه‌ها کاهش یابد و قیمتگذاری دولتی هم نباشد، فرض بفرمایید مانند بازار موبایل. این سبک مدیریت که نیم قرن سابقه دارد نه باعث ایجاد خودروسازی قدرتمندی شده و نه منافع مصرف کننده را حفظ کرده است. بنده که مخالف وضع موجود هستم را به‌عنوان بانی وضع موجود معرفی می‌کنند. همین نشان می‌دهد که مقصر اصلی را باید در جای دیگری جستجو کرد. با سرکوب قیمتی؛ سایپا ماهانه 1000 میلیارد تومان زیان می دهد و در 10 ماه اخیر 10 هزار میلیارد تومان از جیب ایران خودرو و سایپا؛ به نام مردم؛ به جیب دلالان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به جیب 650 هزار نفر رفته است. کدام عقل سلیمی از این وضعیت دفاع می کند.

در پایان، فکر می‌کنید وصعیت خودروسازان قابل اصلاح است؟

در صورت حاکم شدن نگاه فنی و کارشناسی، قطعا بله. اما با نگاه سیاسی فعلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت که اصل موضوع را کنار گذاشته و به دنبال مقصرتراشی و فرافکنی هستند، خیر.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۷
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
2
37
چرا مدیران بعد از برکناری بلبل زبان میشوند و حامی مردم!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
17
امام علی فرمود حق را بگویید حتی اگر به زیان شما باشد. چه کسی می تواند ادعا کند به راه علی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
اگر پیدا کردید اطلاع رسانی کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
3
9
قصه نخورید. یک طیفی در این دولت است که هنرش تعویض دائم مدیران است. وقتی گفته می شود هر یک سال باید مدیران برخی حوزه ها عوض شوند همین می شود. در یک بازه 5 ساله در برخی حوزه های مدیریتی 8 مدیر عوض شده است. این یعنی چه؟ متاسفانه مدیران ارشد ضعیف و بی انگیزه برای ÷وشش ضعفهای خود، در مواقع خاص سریع مدیر زیر دست عوض را می کنند. خدا را را شکر یکی از این افراد به اصطلاح مدیر اخیرا با معجزه بازنشستگی از سیستم مدیریتی خروج داده شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
ايشالله در شركت ملي صنايع مس ايران هم همين اتفاق بيفتد. اين حضرات مادرزاد مدير بودند و بعد از بازنشستگي هم به مدد شركتهاي تابعه كه حياط خلوت ايشان و اهل بيت شريفشان مي باشد كماكان مديرهستند. متاسفانه هيچ نسبتي هم با نظام و انقلاب و جبهه و جنگ نداشته و زبان درازي هم دارند بر عليه اين نظام مقدس.
mo
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
1
22
پس از برکناری گفتن این صحبت ها هیچ تأثیری روی مردم ندارد.
مردم بدبخت باید 3 سال هیچ نخورند تا یک ارابه مرگ بخرن بدون زه
اگه کمی شعور داشتید و مردم رو مردم میدیدید نه عابر بانک باید همتون الان از غصه میمردین که تو دیوار برای خرید مرغ آگهی میذارن که بچم مرغ میخواد نمیتونم بخرم
با تموم وجود شرم بر شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
4
2
چرا بند کردید به خودرو. مگر فولاد مواد پلاستیکی وپتروشیمی مس ارز وهرمواد اولیه گران نشده پس چرا نباید خودرو گران بشه حتی اگر اینها را در زمان گذشته وبه قیمت پایین تولید کرده باشند البته به غیر از کسانی که قبلا پول دادند ومتضرر شدهاند مگر این بنزین است که مفت بفروشید اصلا جلوی قیمتها را نگیرید درعوض بهترین فرصت برای واردات و کاهش تعرفه ورودی خودرو است اینها که داد می زنند ارزان بدهید به خاطر خودشون که می خواهند این فاصله قیمتی بره توجیبشون . ازان طرف هم به جای چهار صفر از پول ملی یک صفربنداید
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
5
کارخانه ای که محصول اون پراید 405 سمند و آشغال های دیگه س باید درش را تخته کرد. بنز و فولکس این ادا اطوارا را ندارند
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
1
8
آقای سروش عزیز ماشین هوندا سیویک ۲۰۱۲ قیمتش در کانادا زیر چهار هزار دلار کاناداست یعنی حدود سه هزار دلار امریکا حالا شما این دوتا ماشین را باهم مقایسه کن پراید با تکنولوژی سی سال پیش وهوندا با تکنولوژی ۲۰۱۲ ضمنا شما به کارگراتون چقدر حقوق می دین حقوق یک کارگر خودروسازی در اروپا وامریکا برای هر ساعت کار حدود ۲۵ دلارهستش شما برای یکماه کار به کارگرتان حداقل ۱۰۰ تا دویست دلار می دید کارگر اونجا روزی دویست دلار می گیره اکثر ماشینهای اونجا از دم قسطی هستش شما پیش می گیرید یک کارگر در اونجا با صد روز کارکرد می تونه به قول شما سه تا پراید بخره کارگر ما باید سه سال کار کنه تا یه دونه پراید شما رو بخره یه خرده فکر کنید حرف بزنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
2
مافیا مملکتو به گند کشیده باید یه کار اساسی بشه
نظرات بینندگان