arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۱۵۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷

وزیر ارتباطات : کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد / فیلترینگ اینستاگرام مشکلات را حل نمی‌کند

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: معتقدیم راهکار فیلترینگ اینستاگرام راهکار موفقی برای از بین بردن این تهدیدات نیست و شاید آن را تشدید کند.برخی مواقع بجای ایجاد مانع برای فعالیت های غیر مجاز، فعالیت های مجاز دستخوش فیلتر می شوند که برای رفع مشکلات اینچنینی کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد.اکنون روند فیلتر شدن فین تک ها کند شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برخی مواقع بجای ایجاد مانع برای فعالیت های غیر مجاز، فعالیت های مجاز دستخوش فیلتر می شوند که برای رفع مشکلات اینچنینی کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری‌ها؛ محمد جواد آذری جهرمی امروز (سه شنبه) در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک افزود: کمیته ضد فیلتر با هدف رفع موانع فعالیت فین تک ها (فناوری های ارایه خدمات مالی) تشکیل شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: اکنون روند فیلتر شدن فین تک ها کند شده است.

وی از راه اندازی سامانه «شاهکار» خبر داد و گفت: این سامانه برای احراز هویت افراد در فضای مجازی است و اکنون در اختیار بانک مرکزی قرار دارد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان ساخت: با استفاده از این سامانه، فعالیت های بانکی با اطمینان بیشتری انجام خواهد شد.

آذری جهرمی افزود: سامانه شاهکار می تواند به بهتر شدن فعالیت فین تک ها کمک کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که فیلترینگ باید در جایی که لازم است، استفاده شود، گفت: دیدگاه ما درباره اینستاگرام همین است و فکر می‌کنیم در حال حاضر یک اقدام یک‌جانبه و فیلتر کردن، به تنهایی مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد چالش‌های دیگر در سایر حوزه‌ها می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی درباره‌ی احتمال لغو فیلتر تلگرام گفت: درباره‌ی این موضوع، باید دستگاه قضائی باید بررسی کند اما آخرین صحبتی که ما شنیدیم، همان بود که دادستانی اظهار نظر کرد که علل فیلترینگ هنوز برطرف نشده که بخواهیم رفع فیلتر کنیم و هنوز هم چیزی به ما ابلاغ نشده است.

وی درباره‌ی مباحث مطرح‌شده درباره فیلتر اینستاگرام نیز بیان کرد: درباره اینستاگرام، ملاحظاتی از دیدگاه‌های مختلف مطرح می‌شود؛ برخی مطرح می‌کنند که استفاده از اینستاگرام تبعاتی دارد و تهدیداتی در این فضا وجود دارد، البته بسیاری هم معتقدند این فضا کاربردهای زیادی دارد و کسب‌وکارهای زیادی در آن هست و ابزار مهمی در زندگی روزانه‌شان به شمار می‌رود؛ هر دو گروه اعلام نظر می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: مرجع تصمیم‌گیری در این‌باره، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است که تاکنون تشکیل نشده است؛ در شورای عالی فضای مجازی هم به این مساله پرداخته نشده و دادستانی هم حکمی درباره این مساله صادر نکرده است. فیلتر شدن یا نشدن اینستاگرام هم ماجرای امروز و دیروز نیست و از سال ۱۳۹۲ درباره‌ی آن بحث می‌شود.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: ما به عنوان وزارت ارتباطات اگر بخواهیم نظر کارشناسی بدهیم، باید اشاره کرد که تهدیدات هم وجود دارد و نباید فضا را به سمت دوقطبی ببریم؛ استفاده بی‌رویه آسیب‌هایی به جامعه وارد می‌کند، به خصوص در کودکان که می‌تواند اثرات بدی بگذارد و ما این تهدیدات را می‌دانیم، اما معتقدیم راهکار فیلترینگ اینستاگرام راهکار موفقی برای از بین بردن این تهدیدات نیست و شاید آن را تشدید کند. باید هم‌افزایی کرده و راهکاری ارائه دهیم که تهدیدات را حذف کنیم. برای مثال یکی از اهداف رویکردی که در رابطه با اکوسیستم کودک داشتیم که کودکان را از این فضا جدا کنیم، کاهش تهدیدات بود.

وی با بیان این‌که ما تجربه داریم از ابتدای اینترنت و از رویکرد فیلترینگ استفاده کردیم و فیلتر باید در جایی که لازم است، استفاده شود، افزود: اما وقتی ابزاری به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر بخواهیم با رویکرد فیلترینگ به آن نگاه کنیم، طبیعی است یک سری اثرات جانبی دارد که می‌تواند موفقیت‌های هدف شما را زیر سوال ببرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: درباره اینستاگرام هم دیدگاه ما همین است و فکر می‌کنیم در حال حاضر یک اقدام یک‌جانبه و فیلتر کردن به تنهایی مشکلات را رفع نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد چالش‌های دیگر در سایر حوزه‌ها می‌شود. این نظر آشکار و پنهان ماست و نظری جز این نداریم و در جلسات هم گفتیم و حرفی هم جز این نداریم. اما اگر نظام قانونی کشور، دستگاه قضائی و شورای عالی فضای مجازی به این جمع‌بندی برسند، چارچوب دیگری دارد.

آذری‌جهرمی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که رمرز ارزها کی رونمایی می‌شوند؟ گفت: این را باید از بانک مرکزی پرسید که برنامه‌شان برای رمز ارزها چیست اما به لحاظ تکنولوژی در حال حاضر پنج مدل پایلوت و پیاده‌سازی‌شده موفق از رمز ارز است که تصمیم‌گیری درباره‌ی آن‌ها برعهده بانک مرکزی است که البته رویکرد اولیه خود را به اشتراک گذاشته و از فعالان صنعت کسب نظر می‌کند تا درنهایت رویکرد نهایی بانک با رمز ارزها مشخص شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
12
همانطوریکه یکی از مسئولین ارشد هفته قبل اعلام کرد مسئله ضد فیلتر فقط یک مسئله برای سر کار گذاشتن مردم است هر کس که می خواهد باور کند نوش جان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
7
ضد فیلتر یعنی چی؟ یعنی قیلترو فیلتر میکنه؟
توپانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
5
5
آقای وزیرشبکه ی ملی اطلاعات واینترنت چه شدچرا سنگ فیلترینگ سایتهای معاندبارابه سینه می زنید؟؟؟؟!!!!!!
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
1
12
گوشت کیلویی 100 هزار تومان!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
4
6
کمیته ضد تهاجم فرهنگی غرب باید راه بندازید نه ضد فیلتر
آقای وزیر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
8
7
خواهش میکنم فضای مجازی روکنترول کنید.بدجوری به خانوادهااسیب میزنه
نظرات بینندگان