arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۲۶۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

CNN: سرکوب‌های «بن سلمان»، علت افزایش مهاجرت از عربستان

سی‌ان‌ان در یک گزارش با استناد به آمارهای نهادهای بین‌المللی از قبیل کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، از افزایش شدید شمار مهاجرت و پناهندگی شهروندان عربستان سعودی از زمان قدرت گرفتن «محمد بن سلمان» در این کشور خبر داده است.این رسانه آمریکایی، گزارش خود را با وضعیت «رهف محمد القنون» دختر پناهجوی عربستان سعودی آغاز کرده، دختری که از ترس خانواده خود به تایلند گریخت و سرانجام به کانادا پناهنده شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

طبق گزارش رسانه آمریکایی، مواضع «محمدبن سلمان» و سرکوب‌گری‌های او سبب افزایش شدید میزان مهاجرت و پناهندگی اتباع عربستان سعودی شده است.

به گزارش فارس، شبکه «سی‌ان‌ان» در یک گزارش با استناد به آمارهای نهادهای بین‌المللی از قبیل کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، از افزایش شدید شمار مهاجرت و پناهندگی شهروندان عربستان سعودی از زمان قدرت گرفتن «محمد بن سلمان» در این کشور خبر داده است.

این رسانه آمریکایی، گزارش خود را با وضعیت «رهف محمد القنون» دختر پناهجوی عربستان سعودی آغاز کرده، دختری که از ترس خانواده خود به تایلند گریخت و سرانجام به کانادا پناهنده شد.

این دختر ۱۸ ساله دو روز پس از رسیدنش به کانادا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی استرالیایی، در مورد وضعیت زندگی زنان در عربستان سعودی گفت: «با ما زنان، مانند برده رفتار می‌شود».

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش با اشاره به پناهندگی این دختر عربستان سعودی نوشت: «فعالان حقوق بشر و تحلیلگران می‌گویند که کارزار محمد بن سلمان ولی‌عهد برای سرکوب مخالفان و منتقدان در پادشاهی (عربستان سعودی)، سبب افزایش میزان پناهندگی شده است. او در سال‌های اخیر دستور بازداشت شخصیت‌های مهمی از روحانیون، تحلیلگران، بازرگانان، شاهزاده‌ها و مدافعان حقوق زنان را صادر کرده است، افرادی که حکومت سعودی به آنها اتهام داشتن "تماس‌های مشکوک" با نهادهای خارجی را مطرح کرده است».

«یحیی الاسیری» یک تبعه منتقد عربستان سعودی که در لندن ساکن است، در مصاحبه با سی‌ان‌‌ان درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول و نگرانی‌اش از حضور در سفارت عربستان سعودی سخن گفته است.

او گفت: «غیرممکن است که من به سفارت سعودی (در لندن یا جای دیگری) بروم، قبلا هم نمی‌پذیرفتم که به (سفارت) بروم و وضعیت موجود در رابطه با (قتل جمال) خاشقچی تصمیم قبلی مرا قطعی‌تر کرد».

الاسیری که عضو سابق نیروی هوایی عربستان سعودی بوده، سال ۲۰۱۳ برای تحصیل در حقوق بشر به انگلیس سفر کرد و یک سال بعد، برای دریافت پناهندگی اقدام کرد.

طبق گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، طی سال‌های اخیر تعداد پناهجویان سعودی در سراسر جهان افزایش یافته است. در سال ۱۹۹۳ که برای اولین بار تعداد پناهجویان سعودی ثبت شده است، تعداد هفت تبعه عربستان سعودی برای پناهندگی اقدام کرده بودند و در اردن، یونان و سوئد اقامت گزیدند.

بنا بر گزارش این نهاد بین‌المللی، در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۲۳۹۲ نفر از عربستان سعودی برای مهاجرت و پناهندگی اقدام کردند و بیشتر آنها در پنج کشور آمریکا (۱۱۴۳)، کانادا (۴۵۳)، استرالیا (۱۹۱)، انگلیس (۱۸۴) و آلمان(۱۴۷) حضور یافتند.

نگاهی به آمار کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان نشان می‌دهد که میزان مهاجرت و پناهندگی در سال ۲۰۰۶ افزایش یافت اما بعد از آن دوباره روند کاهشی گرفت تا اینکه بعد از تحولات موسوم به «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ باز دیگر روند افزایشی گرفت.

سی‌ان‌ان گزارش داد: «بیشترین میزان افزایش تعداد مهاجرت و پناهندگی در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، سالی که محمد بن سلمان شاهزاده‌ ۲۹ ساله سعودی در صحنه سیاسی پادشاهی (عربستان سعودی) سر برآورد».

«آدام کوگل» پژوهشگر بخش خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر به این شبکه آمریکایی گفت: «مردم (عربستان سعودی) از سرکوبگری سیاسی فرار کرده‌اند و این موضوع به روشنی به محمد بن سلمان و کارهایی که او انجام داه، مرتبط است و به نظرم، آمارهای (تعداد مهاجران و پناهجویان) تاییدکننده این موضوع است».

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ تعداد مهاجران و پناهجویان عربستان سعودی با افزایش ۵۲ درصدی به رقم ۱۹۳۶ رسیده و در سال ۲۰۱۷ این تعداد به ۲۳۹۲ تن افزایش یافته است.

نظرات بینندگان