arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۷۳۶
تعداد نظرات: ۳۷ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

زنگنه: ماهی ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادرات میکنیم، پولش را نمیدهند، میگویند ایران تحریم است/ هیچکس برای ما فداکاری نمی کند؛ هر کشوری فقط به فکر خودش است

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با تاکید بر اینکه هیچ کشوری برای ما فداکاری نمی کند و ما هم توقعی نداریم، گفت: عراق راه های خیلی سهل الوصولی برای کمک به ایران دارد و همه را به عراقی ها پیشنهاد دادم ولی آنها نپذیرفتند.عراق مخالف صادرات نفت از بصره، سوآپ نفت از کرکوک یا حتی انجام مطالعات است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زنگنه: ماهی ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادرات میکنیم، پولش را نمیدهند، میگویند ایران تحریم است/ ۲ میلیارد دلار از عراق بابت گاز و برق طلب داریم همان را هم نمی دهند

وزیر نفت گفت: بعد از تحریم فقط ترکیه است که از جمع کشورهای اروپایی از ما نفت می‌خرد و با اینکه ۲ کشور اروپایی عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بارها با آنها تماس گرفته‌ایم اما جواب تماس ما را نمی‌دهند.

به گزارش فارس،‌ بیژن زنگنه وزیر نفت در ادامه نشست خبری صبح امروز خود به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

* بنزین یا باید گران شود یا سهمیه بندی

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت عرضه بنزین در سال آینده، گفت: بنزین یا باید افزایش قیمت پیدا کند یا سهمیه‌بندی شود. من در هفته‌های اخیر در مورد این موضوع صحبت کرده بودم و دیدم در فضای مجازی برخوردهای بدی با صحبت‌های من شد و ظاهراً صحبت‌های من را متوجه نشده بودند. منظورم از افزایش قیمت این بود که قیمت را اگر مردم قبول دارند بالا ببریم و اگر قبول ندارند که دست به آن نخواهیم زد.

زنگنه گفت: در مورد نحوه عرضه بنزین در سال 98 تا کنون 10 سناریوی مختلف در کمیسیون تلفیق مطرح شده که هیچ کدام نیز رأی نیاورده است. دیروز هم طرح دیگری در کمیسیون انرژی مجلس رای‌گیری شد که با بیش از ۹۰ درصد مخالف رد شد.

* سال آینده واردات بنزین نخواهیم داشت

وی با تاکید بر اینکه هدف دولت از اصلاح قیمت بنزین،‌ درآمدزایی نیست ادامه داد:‌ هدف دولت از ارائه عرضه بهینه بنزین کنترل مصرف و صفر کردن قاچاق سوخت است. خوشبختانه امسال از مهر ماه واردات بنزین صفر شد و سال آینده هم قطعاً بنزین وارد نمی‌شود.

وزیر نفت افزود: در دور نخست تحریم‌ها یکی از نقاط هدفی که آمریکا بر پایه آن ملت ایران را تحریم کرد، تحریم بنزین بود و ما این تهدید جلوگیری از واردات بنزین به ایران را برداشتیم و خوشبختانه هیچ مشکلی در تامین بنزین کشور نداریم، خوشبختانه ذخایر بنزین وضع بسیار مطلوبی دارد و تولید خوبی هم داریم؛ اما باز هم تاکید می‌کنم مشکل بنزین باید در کارخانه‌های خودروسازی پیگیری شود و سرانه مصرف آن در خودروهای ما بالاست و باید در سامانه حمل و نقل آن را جست‌و‌جو کرد.

زنگنه تاکید کرد: البته قاچاق وجود دارد و قاچاق گازوئیل بیشتر از بنزین است و قیمت گازوئیل تقریبا نزدیک به بنزین است و زیادتر هم قاچاق می‌شود و اگر یکی را به تنهایی اصلاح قیمت کنیم، فاصله بیشتر شده و باز هم قاچاق و فساد بیشتر می‌شود؛ بنابراین باید با برخورد یکپارچه همه ارکان نظام، این مجموعه را به صورت هماهنگ اصلاح کرد تا به نتیجه لازم دست یابیم و نباید مسئله‌ بنزین را به عنوان وسیله‌ای برای تخریب جریان‌ها علیه یکدیگر استفاده کرد.

وی با اشاره به این که روش‌های غیرقیمتی نیز برای ساماندهی وضع بنزین وجود دارد، اما سخت و هزینه‌بر هستند، افزود: مصرف بنزین ما در کشور بالاست، اما مردم خودرویی را استفاده می‌کنند که به آن‌ها عرضه ‌می‌شود و سرانه مصرف در خودروهای ما بالاست؛‌ ما می‌توانیم مصرف گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) را در کشور بالا ببریم، اما متاسفانه هیچ کارخانه خودروسازی در کشور حاضر نیست خودروی پایه‌گازسوز تولید کند.

* ادعاهای مطرح شده در داوری بین‌المللی به نفع کرسنت خواهد بود

زنگنه در پاسخ به سوالی با اشاره به وضعیت قرارداد کرسنت گفت:‌موضوع کرسنت در رأی اعتماد اول من در مجلس مطرح شد و همان موقع هم موضوع تمام شد، اما الان مشخص نیست که چرا دوباره این موضوع را مطرح می‌کنند؛ در گذشته عده‌ای ما را به یک چاه عمیقی انداختند که من سعی می‌کنم که از این چاه در بیاییم.

وی ادامه داد:‌ در فرآیند داوری خوب عمل کردیم اما هر چه نزدیک به صدور رأی بود مشکلاتی از سوی عده‌ای ایجاد شد که منجر شد تا شرایط به نفع ایران نباشد.

وی با تاکید بر اینکه با پیگیری کرسنت، صدور رای چند ماه به تاخیر افتاده است، خاطرنشان کرد: اگر رأیی صادر شود ادعاهای مطرح شده در داخل به نفع کرسنت خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: معمولاً در موارد مختلف یک بار در مورد داوری و دادگاه کرسنت ممکن است ادعاهایی مطرح شود اما اگر این ادعاها همواره تکرار شود آنگاه باید پرسید دلیلش چیست و چرا از جریان‌های مختلف سعی می‌کنند که این ادعاها مطرح شود.

* موافقت اصولی برای پالایش ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی داده ایم

وزیر نفت همچنین با اشاره به ابهاماتی که در خصوص پالایشگاه‌‌سازی وجود دارد گفت:‌در نامه‌آی که 72 نفر از نمایندگان نوشته بودند این موضوع اشاره شده بود که من باید بگویم من دشمن پالایشگاه‌سازی نیستم اما قانون به ما اجازه ساخت پالایشگاه نمی‌دهد و فقط بخش خصوصی است که می‌تواند پالایشگاه احداث کند.

وی تصریح کرد:‌ الان ظرفیت پالایشگاه‌های کشور به 2 میلیون بشکه رسیده و ما موافقت اصولی برای پالایش روزانه دو میلیون بشکه خوراک را داریم که ۶۰۰ هزار بشکه از این مقدار مربوط به پالایشگاه‌های کوچک یعنی زیر ۶۰ هزار بشکه در روز برای پالایش نفت‌خام و میعانات گازی است و مجوز‌های لازم در این بخش را اعطا و ظرفیت‌سازی نیز کرده‌ایم و بخش خصوصی باید استقبال و سرمایه‌گذاری کند و ما آماده حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش و حتی استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی هستیم.

وی همچنین با اشاره به موضوع شیرین‌سازی میعانات گازی گفت:‌جالب است می‌گویند که وزیر نفت مخالف شیرین‌سازی میعانات گازی است برای همین اجازه سرمایه‌گذاری در آن را نمی‌دهد اما باید پرسید آیا برای آمریکا میعانات گازی شیرین و ترش فرقی می‌کند. پالایشگاه ستاره خلیج فارس همین الان میعانات را شیرین و بعد مصرف می‌کند.

*الان صادرات فرآورده های نفتی سخت تر از صادرات نفت است

زنگنه با اشاره به این که عده‌ای به سادگی می‌گویند صادرات فرآورده ساده‌تر از نفت‌خام است و معلوم نیست با چه توجیهی این مطالب را مطرح می‌کنند، گفت: مگر مصرف فرآورده کشورهایی مثل افغانستان چقدر است و ما باید روزانه ۶۰ هزار تن صادرات فرآورده داشته باشیم. باید بگویم افغانستان کلا 4 یا 5 هزار تن فرآورده مصرف می‌کند و رقم بالایی ندارد.

وزیر نفت افزود: ما معافیت برای صادرات نفت داریم ولی برای صادرات فرآورده های نفتی نداریم و مشکلات وزارت نفت برای صادرات فرآورده ها بیشتر از صادرات نفت است.

زنگنه با اشاره به اینکه نخستین کاری که پس از تحریم انجام دادیم، افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای خوراک پالایشگاه‌های داخلی بود ادامه داد: بر این اساس می‌بینیم که خوراک پالایشگاه‌ها بالا رفته بنابر این من مخالف ساخت پالایشگاه در داخل کشور نیستم و فقط قانون دست ما را بسته و این حق را به بخش خصوصی داده است.

* سهم ایران از بهره‌برداری از میادین خارجی تحویل داده نمی‌شود

وی همچنین با اشاره به میادین نفتی خارج از کشور که برخی از سهام آن در اختیار ایران است گفت: ما درصدی از سهام میدان رام در دریای شمال را در اختیار داریم و 10 درصد از سهام میدان شاه‌دنیز در اختیار ایران است، اما می‌بینیم که آنها نفت و یا میعانات گازی متعلق به ایران را خودشان می‌فروشند و پولش را در یک حسابی بلوکه می‌کنند و حتی این پول را به ایران هم تحویل نمی‌دهند.

*حاکمیت با مالکیت متفاوت است

زنگنه گفت:‌من می‌بینیم صحبت‌هایی مطرح می‌شود در خصوص خرید سهام پالایشگاه‌های خارجی که باید بگویم بحث مالکیت با حاکمیت تفاوت می‌کند؛ فرض کنیم ما سهام برخی از پالایشگاه‌های خارجی را هم خریده بودیم آیا آمریکا اجازه می‌داد که فرآورده‌های تولید شده صادر شود؟ زیرا که بخشی از سهام آنها در اختیار ایران است الان همین مشکل برای روسیه وجود دارد که آمده است و درصدی از سهام پالایشگاه نفتی عصار هند را خریده است اما می‌بینیم مشکلاتی برای خرید نفت روسیه برای آن پالایشگاه وجود دارد.

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که ما می‌توانیم 5درصد تخفیف بابت خوراک بدهیم و هر کسی که تمایل داشته باشد پالایشگاه در داخل کشور بسازد می‌تواند با ما مذاکره کند ما مانع ساخت پالایشگاه در داخل کشور نیستیم. من فکر می‌کنم الان ظرفیت 2 میلیون و 300 بشکه‌ای پالایش در داخل کشور ظرفیت خوبی است.

* اروپایی‌ها جواب تماس‌های ما را نمی‌دهند

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر صادرات نفت به اروپا گفت: بعد از تحریم فقط کشور ترکیه است که از جمع کشورهای اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به هیچ عنوان نفت از ایران برداشت نمی‌کنند با این که دو کشور اروپایی عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بارها با آنها تماس گرفته‌ایم اما جواب تماس ما را نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در دوران برجام ما شرایط فروش نفت‌مان خوب بود و صنعت نفت در حال توسعه بود گفت: اگر برجام نبود پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه نمی‌افتاد که امروز بتواند 36 تا 37 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید شود.

زنگنه تصریح کرد: در اردیبهشت ماه سال 97، 2 میلیون و 800 هزار بشکه صادرات نفت و میعانات گازی ما بود که این‌ها از دستاوردهای برجام است.

* با پررویی هر هفته نفت و میعانات گازی را در بورس عرضه می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عرضه نفت در بورس و ممانعتی که از سوی وزارت نفت برای خریداران نفت در بورس ایجاد شده است،‌گفت: من بارها اعلام کرده‌ام هر کس می‌‌تواند بورس نفت را عملیاتی کند جلو بیاید و ما هر هفته نفت را در بورس عرضه می‌کنیم.

وزیر نفت گفت: وظیفه ما فقط صدور اطلاعیه است و اگر کسانی هستند که می‌گویند فلان بند از اطلاعیه را اگر اصلاح کنید شرایط بهبود پیدا می‌کند خب بگویند و ما این کار را انجام می‌دهیم تا شرایط بهبود پیدا کند. ما قطعاً با پررویی هر هفته نفت و میعانات گازی را در بورس عرضه می‌کنیم.

وی ادامه داد: در مصوبه تلفیق درباره بودجه سال 98 آمده است که باید هر ماه باید عرضه نفت در بورس انجام شود که به این قانون نیز در صورت تصویب عمل خواهیم کرد.

وزیر نفت تاکید کرد: مزیت بورس این است که نمی توان در بورس، نفت را گرفت ولی پول را تحویل نداد.

زنگنه با اشاره به اینکه برخی می‌گویند وزارت نفت عمداً مانع از فروش نفت در بورس می‌شود که مقاومت مردم را در هم بشکند که این ادعا اشتباهی است، گفت: حداکثر کاری که وزارت نفت می‌توانست انجام دهد، این بود که اعلام کند خرید به صورت ریالی انجام شود. خرید به‌صورت ریالی هم به معنی خروج سرمایه است اما سران سه قوه با این موضوع موافقت کرده و میزان عرضه را محدود کردند. پیشنهاد ما، ۱۰ میلیون بشکه بود ولی به علت مخالفت بانک مرکزی به همین دلیلی که گفتم، با مجوز عرضه ۳ میلیون بشکه ای موافقت شد.

* احتمال تحریم شرکت‌هایی که از بورس نفت می‌خرند زیاد است

وی خاطرنشان کرد: تک تک اعضای کمیته 7 نفره فروش نفت به تأیید نهادهای نظارتی رسیده‌اند و ما بسیار شفاف عمل می‌کنیم.

زنگنه گفت:‌در فروش نفت خارج از بورس فقط یک شرط دارم که پول نفت حتماً برگردد. در مورد بورس نفت نیز من بارها گفته‌ام که مشتریان ما در بورس نباید بازار سنتی ما را خراب کنند اما همین جا هم اعلام می‌کنم شرکت‌هایی که از طریق بورس خرید نفت می‌کنند احتمال تحریم‌شان در مقایسه با شرکت هایی که با مذاکره مستقیم از امور بین الملل خرید می کنند، به مراتب زیادتر است زیرا به راحتی شناسایی می‌شوند بنابراین آنها باید هر سری به عنوان یک شرکت جدید ثبت کنند و در بورس حضور پیدا کنند و از ما نفت بخرند.

*من حاضر به همکاری با چینی ها و روس ها بودم ولی طرف مقابل هم باید بپذیرد

زنگنه با اشاره به انتقاداتی که درباره مذاکره با چین و روسیه برای امضای قرارداد مطرح می‌شود، گفت: افرادی که می‌گویند تمایل همکاری با چین و روسیه را نداشتیم، چه دلیلی دارند؟ با توتال قرارداد امضا کردیم و اصرار کردیم که چینی‌ها در کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی حضور داشته باشند. برای توسعه میادین آزادگان و یادآوران، پذیرفتیم توسعه را خارج از مناقصه انجام دهند.

وی ادامه داد: در نامه‌ای که توسط ٧٢ نماینده نوشته شده، ذکر شد که چرا عربستان از رئیس جمهوری چین استقبال بهتری کرد اما در ایران این استقبال نشد؟ آیا این موضوع را من باید جواب بدهم؟ هر کشوری پروتکل استقبال خودش را دارد. من هم با چینی‌ها و هم با روس‌ها حاضر به همکاری بودم اما طرف مقابل هم باید بپذیرد.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اکتشاف نفت در جزیره مینو گفت: ما از سال‌های پیش فعالیت اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده بودیم که الان نیز توانستیم به نفت به درجه API35 برسیم و برای اینکه بدانیم حجم این نفت چقدر است و اطلاعات دقیق‌تر برسیم نیازمند فعالیت‌های اکتشافی بیشتر هستیم.

*بعید است مجلس درباره بنزین تصمیم بگیرد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری با اشاره به تعیین تکلیف عرضه بنزین در سال 98 گفت: هر آنچه را که مردم بخواهند انجام خواهیم داد اما این موضوع نیز باید گفته شود که افزایش قیمت اثرات کلان اقتصادی دارد و ما نباید کاری کنیم که به مردم فشار وارد شود.

وی ادامه داد: من نیز بعید می‌دانم که مجلس در سال آینده تصمیمی برای نحوه عرضه بنزین در کشور بگیرد.

* درباره اجرای قرارداد فروش نفت به روسیه نمی‌توانم توضیح بدهم

زنگنه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس با اشاره به وضعیت قرارداد فروش نفت ایران به روسیه گفت:‌ ما قرارداد تهاتر با روسیه نداشتیم و یک قرارداد فروش نفت داشتیم که بر اساس این قرارداد 50 درصد به صورت پول نقد و 50 درصد به صورت کالا از منطقه اوراسیا قرار بود دریافت کنیم.

وی گفت: درباره اینکه آیا این قرارداد هم اکنون در حال اجرا است یا خیر نمی‌توانم توضیح بدهم.

* هندی‌ها پیشنهاد مستقلی درباره خرید گاز ایران ندارند

زنگنه در ادامه با اشاره به پیشنهاد هندی‌ها مبنی بر احداث یک خط لوله گاز دریایی گفت: هندی‌ها هیچ پیشنهادی مبنی بر خرید گاز از ایران به طور مستقل نداشتند و این موضوع فقط در حد مذاکراتی بود که بین ما و روسیه انجام شد و یک یادداشت تفاهم در سال 96 به امضاء رسید.

وی گفت:‌روس‌ها گفته بودند می‌شود یک خط لوله گاز دریایی را با خرج خودشان بکشند که ما نیز از این موضوع استقبال کردیم، اما هرگز از سمت هندی‌ها پیشنهادی مبنی بر خرید مستقل گاز از ایران مطرح نشده بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال این خبرنگار دوباره به نامه 72 نفر از نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: من می‌شنوم که گفته شده است روس‌ها پیشنهاد داده‌اند که گاز ایران را به اروپا ببرند که برای اولین بار است این موضوع مطرح می‌شود و چرا این موضوع در حد سران عالی‌رتبه کشور مطرح نشد و مشخص نیست که این پیشنهاد از کجا درآمده که یک نماینده مجلس به آن اشاره می‌کند و این از دروغ‌های شاخداری است که من برای اولین بار آن را می‌شنوم.

وزیر نفت درباره نکات مطرح شده درباره پیشنهادهای عراق برای توسعه برخی میادین در نامه ۷۲ نماینده مجلس در انتقاد از عملکرد وی گفت: از کجا ادعا می کنند دولت عراق همچین پیشنهادی داشته است؟ ما نامه ای از عراق یا مذاکراتی در این زمینه نداشته ایم.

زنگنه با تاکید بر اینکه اتفاقا همیشه ما پیشنهاد داده ایم و عراقی ها پاپس کشیدند، افزود: میدان نفت شهر و یکی دیگر از میادین نفتی را با عراقی ها مذاکره کردیم که آنها توسعه دهند ولی کاری نکردند.

وی با اشاره به اینکه چه دلیلی دارد عراق که تحریم نیست با ما قرارداد ببندد، اظهار داشت: عراقی ها ۱۱ میلیون نفت کرکوک را از طریق ایران سوآپ می کردند که بعد از تحریم، این عملیات قطع شد.

*میزان بدهی عراقی ها به ایران بابت صادرات گاز و برق

وزیر نفت با اشاره به اینکه ماهیانه بالای ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می کنیم و پولش را نمی دهند، اضافه کرد: ۲ میلیارد دلار هم بابت صادرات گاز و برق از عراق طلب داریم.

زنگنه با تاکید بر اینکه هیچ کشوری برای ما فداکاری نمی کند و ما هم توقعی نداریم، اظهار داشت: عراق راه های خیلی سهل الوصولی برای کمک به ایران دارد و همه را به عراقی ها پیشنهاد دادم ولی آنها نپذیرفتند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل آمریکاست، افزود: عراق مخالف صادرات نفت از بصره، سوآپ نفت از کرکوک یا حتی انجام مطالعات است.

*توسعه میادین بزرگ مشترک با کشورهای رقیب معنی ندارد

وزیر نفت با اشاره به اینکه براساس مطالعات وزارت نفت، کلا ۱۱ مورد توسعه میادین مشترک به صورت مشترک (یونیتزیشن) در دنیا صورت گرفته است که ۶ مورد آن مربوط به کشورهای انگلیس و هند و همچنین انگلیس و نروژ است، گفت: همه این میادین کوچک هستند. اصولا چه کسی میادین بزرگی مانند پارس جنوبی، آزادگان و یادآوران را به صورت مشترک توسعه می دهد؟ معنی ندارد توسعه این میادین را متوقف کنیم تا به صورت مشترک توسعه دهیم.

زنگنه تاکید کرد: بخش نفت ایران تحریم است و حتی اگر قراردادی هم در این زمینه بود، همزمان با اجرای تحریم ها متوقف می شد.

وزیر نفت درباره نکات مطرح شده درباره پیشنهاد گرجستان برای صادرات گاز در نامه ۷۲ نماینده مجلس اظهار داشت: من اصلا نمی دانم موضوع گرجستان چیست و این نمایندگان مجلس موضوع جدیدی را مطرح کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه گرجستان اصلا پیشنهادی به ما نداده است، اضافه کرد: گرجستان صرفا یک پیشنهاد برای احداث ال ان جی در بندر باتومی گرجستان داده بود که پیشنهاد غیرمنطقی بود و قبول نکردیم.

زنگنه درباره نکات مطرح شده درباره پیشنهاد برزیلی ها برای توسعه پالایشگاه ها در نامه ۷۲ نماینده مجلس گفت: اولا: ۱.۲ میلیون بشکه نبود و صرفا ۲۴۰ هزار بشکه بود و قرار بود در فاز دوم هم بیش از ۴۰۰ هزار بشکه باشد. ثانیا: این فرد قرار بود نامه ای مبنی بر ابراز تمایل چینی ها برای سرمایه گذاری در ایران بیاورد که این کار را نکرد.

وزیر نفت با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای فروش یک میلیون بشکه نفت و درخواست فرد مذاکره کننده برای ارسال دعوت نامه به مدیرعامل این شرکت از سوی زنگنه، بیان کرد: بنده یا آقای کرباسیان برای مدیرعامل یک شرکت خارجی که بخواهد یک میلیون بشکه نفت بخرد، دعوت نامه رسمی نمی فرستیم.

*آخرین وضعیت توسعه میادین نفتی آب تیمور و منصوری

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت توسعه میادین آب تیمور و منصوری گفت: شب قبلی که قرار بود فردای آن با شرکت پرتامینا اندونزی قرار بود قرارداد توسعه میدان منصوری را امضا کنیم، آمریکا از برجام خارج شد و نمایندگان این قضیه با ناراحتی ایران را ترک کردند و این قضیه منتفی شد.

زنگنه افزود: قرارداد توسعه میدان آب تیمور با شرکت لوک اویل روسیه هم در آستانه امضا بود که با توجه به خروج آمریکا از برجام، متوقف شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید به این سوال پاسخ دهد که با اینستکس شامل مبادلات مرتبط با صادرات نفت با کشورهای غیر اروپایی هم می تواند بشود یا خیر، گفت: تاکنون اروپایی ها هیچ پیشنهادی برای خرید نفت ایران نداشته اند.

*اگر خریداران نفت از بورس بخواهند به کشورهای دارای معافیت بفروشند، نیازی به آنها نداریم

وی در پاسخ به سوالی درباره درخواست برخی سفرای خارجی برای خرید نفت ایران از بورس انرژی، اظهار داشت: اگر می خواهند نفت از بورس انرژی بخرند و به کشورهایی که دارای معافیت خرید نفت خام ایران هستند صادر کنند که اصلا نیازی نیست.

زنگنه تاکید کرد که ما با استفاده از سازوکار بورس می خواهیم یک کار غیرشفاف را در شرایط شفاف انجام دهیم.

*اینستکس ارتباطی به افزایش فروش نفت ایران ندارد

در ادامه این نشست خبری، وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینستکس گفت: آنقدری که می دانم این سازوکار اروپایی ها، ارتباطی به افزایش فروش نفت ایران ندارد و صرفا به جابجایی پول ارتباط دارد. بانک مرکزی در این زمینه اطلاعات دقیق تری دارد و امیدوارم گشایشی حاصل شود.

وی درباره قرارداد EPCF که اخیرا با شرکت های داخلی امضا شد، اظهار داشت: زمان اجرای این قرارداد را عمدا به تاخیر انداختیم چون فروش نفت کشور با مشکل مواجه است و تسریع در تولید نفت جدید منطقی نیست زیرا باید از منابع دولت بدهیم و در بازپرداخت دچار مشکل می شویم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تمرکز کارمان را روی EPCF ها گذاشتیم، افزود: با شرکت های داخلی برای میادین نه چندان بزرگ و غیرپیچیده که به سرمایه گذاری کمتر از ۱ میلیارد دلار نیاز دارد، قرارداد IPC امضا می کنیم ولی برای سایر میادین که نیاز به سرمایه گذاری بیشتر یا فناوری جدید دارند، این کار را انجام نمی دهید چون در زمینه تامین مالی و فناوری مشکل داریم.

زنگنه با اشاره به اینکه برخی تاسیسات صنعت نفت عمری بیش از ۶۰ سال دارند و بیش از ۳۰ سال است که مستهلک شده اند، گفت: نیروی های صنعت نفت با فداکاری با این تاسیسات کار می کنند و وضع بخش نفت از لحاظ منابع مالی خوب نیست.

وی با تاکید بر اینکه کار بزرگی کردیم که نیروی جدید در وزارت نفت استخدام نکردیم و سالهاست در مقابل این فشارها برای استخدام و تبدیل وضعیت نیروها ایستاده ام، اضافه کرد: باید نیروهای خوب بگیریم تا در آینده تبدیل به مدیران میانی و ارشد وزارت نفت شوند.

*هر نوبت عرضه نفت در بورس نیازمند مجوز شورای هماهنگی اقتصادی نیست

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری درباره عرضه نفت در بورس انرژی گفت: عرضه نفت در بورس انرژی را به صورت قاطعانه و مستمر ادامه می دهیم و قرار نیست برای هر نوبت عرضه نفت در بورس از شورای هماهنگی اقتصادی مجوز بگیریم.

*چینی ها درباره قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی هنوز جوابی نداده اند

زنگنه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار داشت: با چینی ها درباره قرارداد این فاز مکاتبه کرده ایم ولی هنوز جوابی به ما نداده اند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سیاستگذاری انرژی در چهل سال اخیر می توانستیم خیلی بهتر عمل کنیم، افزود: البته راه بزرگ و سختی برای حفظ استقلال رفتیم و هزینه زیادی دادیم.

*توضیحات درباره بدهی های شرکت ملی نفت به صندوق توسعه ملی

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات یکی از اعضای اتاق بازرگانی درباره بدهی های شرکت ملی نفت ایران گفت: اظهارات پدرام سلطانی درباره بدهی های شرکت ملی نفت، اظهارات بسیار خلاف و نامناسبی بود و از این قضیه خیلی تعجب کردم.

زنگنه ادامه داد: بخشی از بدهی های شرکت نفت که عمدتا مربوط به قبل از دوره ماست، از صندوق توسعه ملی وام گرفته اند و در پارس جنوبی مصرف کرده اند و کار خوبی انجام داده اند.

وی با تاکید بر اینکه بدهی شرکت ملی نفت به صندوق توسعه ملی، جزو حساب های داخلی دولت است، اظهار داشت: بدهی شرکت ملی نفت به صندوق توسعه ملی که بدهی خارجی و بدهی به معنای مرسوم نیست و به معنای ورشکستگی نیست.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری درباره نامه ۷۲ نماینده مجلس در انتقاد از عملکرد وی گفت: درباره این نامه، نامه ای به رئیس جمهور نوشتم و درخواست کرده ام که این موضوع در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شود و آقایان حرف های خود را مطرح کنند و من هم حرف هایم را بزنم.

زنگنه از احتمال بازگشت پتروشیمی ها به وزارت نفت با ادغام هلدینگ ها، اظهار بی اطلاعی کرد.

*قیمت ۵۴ دلاری نفت در سال آینده محقق می شود

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازار جهانی نفت و رقم پیش بینی شده در لایحه بودجه ۹۸ درباره درآمدهای نفتی گفت: رقم فروش هر بشکه نفت در لایحه بودجه که ۵۴ دلار است، محقق می شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه صادرات گاز به ترکیه، عراق و ارمنستان در حال انجام است، بیان کرد: طرح ایران ال ان جی گرفتار تحریم است. ضمنا پاکستانی ها به تعهدات خود در زمینه واردات گاز از ایران عمل نکرده اند و ما در این زمینه کوتاهی نکرده ایم. این پاکستانی‌ها هستند که هنوز یک کیلومتر هم خط لوله هم نکشیده‌اند و خط لوله ما به نزدیکی پاکستان رسیده است

وی در ادامه با اشاره به اقدامات آمریکا در ونزوئلا گفت: ما اقدامات آمریکا را که موجب می‌شود حاکمیت یک کشور به هم بریزد محکوم می‌کنیم و از این موضوع نیز گله‌مند هستیم.

*۸۰ درصد بانکرینگ ما از امارات صادرات مجدد می‌شود

زنگنه درباره وضعیت بانکرینگ گفت: مشکل کشور در این زمینه برنگشتن پول بود. الان هم دلار بر نمی گردد و ریالی داریم می گیریم. خریداران راضی نشدند دلارشان را در سامانه نیما بیاورند و دارن هزینه را با ارز سنا پرداخت می کنند.

وی اضافه کرد: البته ۸۰ درصد بانکرینگ ایران، از فجیره امارات صادرات مجدد می شود و عملا بانکرینگ نیست زیرا بانکرینگ به معنی سوخت کشتی است و نه صادرات به مقصد دیگری.

وزیر نفت با اشاره به اینکه پیش بینی می کنم امسال میزان بانکرینگ به حدود ۱.۵ میلیون تن برسد، اضافه کرد: هتفه ای سه جلسه مشخص درباره فروش نفت دارم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۳۷
غیر قابل انتشار: ۲۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
4
52
عجب عتیقه هایی هستید، خوب صادر نکنید به عراق. کم از خون جوونای ما ریخته، گاز مفت هم بهش میدید بدبختا؟
پاسخ ها
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
جناب زنگنه شما که بدین چیکار کنید تو ایران اگر کسی قسطشو نده چیکارش میکنید همین کار را با عراق بکنید زبونتون برا ملت درازه فقط
آقایی
| United Kingdom |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مردم در رنج
توانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
40
9
اونایی که پول ما رو نمیدهند عراقی نیستند بعثی هستند!!
پاسخ ها
وطن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
یخورده تاریخ بخونی بد نیست، عراقی و بعثی هیچ فرقی باهم ندارند ما عادت داریم اسمهای بیخود زیاد استفاده کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
0
46
برادران عراقی باز به فکر منافع ملی خودشان هستند بر عکس ما
یک بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
1
46
خوب وقتی که پول نمیدهند چرا شیر ها را نمی بندید وجلوی انتقال گاز را نمیگیرید؟
Akbar
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
1
52
خوش بحال اون کشورها که دولتشون به فکر خودشون است. آیا تا به حال به کشور ایران نگاه کردی
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
1
44
اگه عراق پول نمی دهد، خوب صادر نکنید دیگه، خدایااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااکمکمان کن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
0
43
احتمالا کشور دوست و برادر و قاتل هزاران شهید در اخر کار پول این گازها و برق صادراتی را میزنه پای غرامت جنگ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
1
40
ادم حیرون می مونه با سیاست هامون برای عراق اینهمه کمک کردیم به موقعش باید کاری میکردیم پولمون برسه اون موقعیکه داعش یقشونو گرفته بود اون موقع نجاتشون دادیم خیلی هم عالی اما باید هزینه هامونو می گرفتیم و بیشتر هم
جناب زنگنه همه به فکر کشور خودشون هستن
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
7
29
قابل توجه کسانی که میگویند fatf را تصویب نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
حالا تصویب بشه شما تضمین میدی که بدن؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
2
32
باسلام همین گاز که در واقع رایگان به عراق میدید به مردم شریف خودمون بدید ؛ حداقل رایگان به کمیته امدادی ها وبهزیستی و... که ضعیف هستند بدید مردم ایران ممنون و فدایی تون می شند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
راست میگه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
1
20
مطمئنا هیچ کشوری ... صد در صد موافقم و هرکس به فکر منافع خود است چه ایران چه عراق چه آمریکا چه روسیه و . ..
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
1
19
خب ندین دیگه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
2
42
حق ماست که وقتی .وپول ایران رابرای آبادی عراق میبرند ..وبرق وگاز را رایگان میدهند .پس حق ماست .مردم ایران از خرید گوشت و ووو.ناتوان اند فقر بیکاری بیداد میکند ولی برای اعراب بذل و بخش میکنن ...اگر یک ایرانی پول برق یک ماه رو دیر بده برق اش قطع میشه ووووو.ولی اعراب میخورند
پاسخ ها
آقایی
| United Kingdom |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
شیر مادر حلالت - الحق که خوب گفتی. هم عراقی ها خوشحالند هم دلواپس ها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
2
20
صادرات مفتی ارزش نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
29
هیچ کشوری برای ما فداکاری نمی کند!!
آقای زنگنه خیلی بده که مسئولین مملکت در جاهای مختلف، الان به این نتیجه برسند که هیچ کشوری برای ما فداکاری نمی کند. مردم سال هاست که می دانند هیچ کشوری برای کشور دیگر فداکاری نمی کند و همه چیز بر پایه منافع ملی کشورهاست. اما مسئولین ما متاسفانه خیلی دیر فهمیدند و تازه هنوز همه هم نفهمیده اند. عراق شد کشور دوست و برادر وبرق و گاز هم می دهید پولتان را که پس نمی دهند با تحریم ها همراهی هم می کنند. شما کی می خواهید بفهمید که در طرف اشتباه ایستاده اید؟ ای کاش یک بار طرف مردم و منافع ملی می ایستادید.
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
3
23
اقای زنگنه درست میگوید هیچ کشوری برای ما فداکاری نمیکند ولی ما تا داعش امد سپاه و بسیج را فرستادیم تا بغداد را نجات دهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
به لحاظ استراتژیک ماباید در عراق یا سوریه باید باشیم ودفاع کنیم .چرا که باید مرزهای ما امن باشد.بنده حداقل ۶بار عراق رفتم .و این نوع نظر زنگنه خیلی مغرضانه هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
30
چه عجب فهمیدید هر کشوری به فکر خودشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
3
33
منابع این مردمو حراج کردید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
1
30
وقتی پولت رو نمی دن چرا صادر می کنی؟ چرا سرمایه های این ملت و این کشور رو بر باد می دی
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
29
همه کشورها به فکر نفع خودشونن
البته به جز کشور ما
حامدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
33
دقیقا هر کشوری به فکر خودش و مردم خودش هست بجز ایران !!!

ما که خیلی وقته گفتیم! شما هم میدونید.

خیلی دلم برای خودمون و این مردم میسوزه ....


انتخاب خواهش میکنم منتشر کن و کامن رو ساسنور نکن
ارشاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
2
26
انسان تعجب می کند از تعدادی دلواپس منافع خود ورفقایشان که این همه به برجام تاختند ومی تازند در حالی که گشایش های خوبی در زندگی مردم ایجاد شده بود .دیگر اینکه این همه ما سنگ عراق را به سینه زدیم ومی زنیم ولی آنها حاضر نیستند در شرایط سخت تحریم مارا کمک کنند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
12
5
چرا به اروپا شما به صورت علنی اعتراض نمی کنید،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
1
12
حتما دارند خسارت جنگ را از ما میگیرند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
3
12
تازه بجز نفت و گاز و میعانات گازی تن تن طلا بشکل گنبد و زری و غیرو بهشون میدیم اینا بپاس هشت سال محبتیه که در حقمون کردن . تازه ما برای خیلی از کشور های دیگه هم فداکاری میکنیم . ملت هم بره خودش برای خودش فداکاری کنه روزه بگیره نماز بخونه و کار های ثواب دار دیگه انجام بده
چگوارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
1
15
ما فقط دایه مهربانتر از مادر هستیم
ما فقط برای دیگران خودمان را فدا میکنیم و الا هیچ کشوری برای هیچ کشور دیگه ی خودشو فدا نمیکنه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
2
12
......واقعا که حرفی برای گفتن نمیمونه ..
چقدرر این عرقیا پررو و نامرد و واااقعا نمک نشناسن....
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
1
12
حالا هی توتلویزیون ازعزت واقتدارو ...... بگین
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
5
7
اصلا این صحبتا نیس.حتما نیازی نیس که از طریق بانکی پول گاز رو بدن .میشه مث اجر بار تریلی زدو اورد .تا ببینیم هدف شماها چیه.وگرنه هزاران هزار راه هست.عراق بیچاره هم که صدها بار دارن میگن ما از تحریمای ضد ایران طبعیت نمیکنیم.بهانه جدید میخاین که حامل های انرژی رو گرون کنین که غیر ممکنه.شماها هر بلایی میخاستین سر ملت اوردین دیدین ملت کم نمیاره حالا دیکه .....بسوزه پدر سیاست.مملکتو کردین حذب بندی اصلا دنبال حل مشکلات ملت نیسین.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
4
13
واقعا که این عربا نمک می خورن و نمکدان میشکنند حرف چرچیل این جا معنی میده که میگه اگر عرب بمیرد خیانت هم خواهد مرد
نظرات بینندگان