arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷

دیدار بارزانی با نخست وزیر عراق در بغداد / نقاط گمرکی بین شهرهای اقلیم کردستان با سایر بخش های عراق برداشته شد

نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق در راس هیاتی روز چهارشنبه به بغداد رفت و با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.رسانه های نزدیک به دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کردند در این دیدار توافقات اخیر اربیل و بغداد و ادامه گفتگوها به منظور حل تمامی اختلافات مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق در راس هیاتی روز چهارشنبه به بغداد رفت و با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایرنا، رسانه های نزدیک به دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کردند در این دیدار توافقات اخیر اربیل و بغداد و ادامه گفتگوها به منظور حل تمامی اختلافات مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
همزمان با این دیدار نقاط گمرکی بین شهرهای اقلیم کردستان عراق با سایر بخش های عراق نیز برداشته شد که این اقدام در منطقه کردستان عراق یک گام مهم دیگر در راستای حل اختلافات دو طرف ارزیابی شد.
اربیل و بغداد بعد از تشکیل دولت جدید عراق مذاکرات خود را برای حل اختلافات که بعد از برگزاری همه پرسی شکست خورده اقلیم تشدید شده بود سرعت بخشیده و در این مدت توانستند در خصوص صادرات بخشی از نفت کرکوک توسط دولت اقلیم, یکسان سازی تعرفه های گمرکی, ادامه همکاریهای نظامی ارتش عراق و وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق و سهم اقلیم از بودجه دولت عراق به توافق برسند.
از سال 2014 میلادی به این سو دولت اقلیم کردستان عراق و بغداد در خصوص موضوع صادرات نفت اقلیم, سهم اقلیم کردستان عراق از بودجه دولت عراق, بودجه وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق, کنترل دروازههای مرزی به اختلاف برخوردند و بعد از گذشت بیش از 5 سال طرفین توانستند در خصوص بسیاری از موارد مورد اشاره به توافق برسند.
رهبران دولت اقلیم کردستان عراق در پی انتخاب عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر جدید عراق ضمن اعلام حمایت از وی اظهار امیدواری کردند که در دوران نخست وزیری وی به کلیه اختلافات خود با بغداد پایان دهند.

نظرات بینندگان