arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۹ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

مجددی، اولین رئیس جمهور افغانستان پس از سقوط دولت کمونیستی این کشور درگذشت

صبغت‌الله مجددی، رییس‌جمهور پیشین و رهبر جبهۀ ملی نجات افغانستان در سن 93 سالگی، درگذشت. مجددی از سال 2005 الی 2015 میلادی، ریاست مجلس سنای کشور را به عهده داشت.همچنین، او در سال 2003 میلادی رییس لویه جرگه تصویب قانون اساسی افغانستان بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبغت‌الله مجددی، رییس‌جمهور پیشین و رهبر جبهۀ ملی نجات افغانستان در سن 93 سالگی، درگذشت.

به گزارش روز سه شنبه طلوع نیوز افغانستان مجددی از سال 2005 الی 2015 میلادی، ریاست مجلس سنای کشور را به عهده داشت.همچنین، او در سال 2003 میلادی رییس لویه جرگه تصویب قانون اساسی افغانستان بود.
مجددی در زمان جنگ شوری و مجاهدین، از رهبران مجاهدین افغان بود و در سال 1357هجری خورشیدی جبهۀ ملی نجات افغانستان را برای مبارزه با حکومت داکتر نجیب‌الله، تاسیس کرد.
مجددی پس از پیروزی مجاهدین و سقوط حکومت کمونیستی افغانستان، در بهار سال 1371 به عنوان رییس‌جمهور موقت دولت اسلامی افغانستان، منصوب شد.
خبر وفات مجددی در رسانه های افغانستان و صفحات اجتماعی بطور گسترده منتشر شده و مردم افغانستان نسبت به این خبر ابراز تأسف کرده اند.
منابع خبری به نقل از خانواده وی اعلام کرده است که جنازه مجددی امروز در ورزشگاه «غازی» شهر کابل دفن خواهد شد.
مجددی پس از کودتای اردیبهشت یا ثور 1357، که حزب دموکراتیک خلق افغانستان طرفدار شوروی سابق در نتیجه آن به قدرت رسید، به پاکستان رفت و با ایجاد حزب جبهه نجات ملی افغانستان به مبارزات سیاسی و مسلحانه علیه دولت وقت کابل آغاز کرد.
در سال های 1368 و 1369 خورشیدی که حکومت در تبعید مجاهدین در پاکستان ساخته شد، صبغت الله مجددی به عنوان رئیس دولت اسلامی افغانستان تعیین شد.
پس از پیروزی مجاهدین، وی در بهار سال 1371 برای دو ماه به عنوان رئیس دولت موقت مجاهدین انتخاب شد و دولت را بطور رسمی از فضل الحق خالقیار، نخست وزیر دولت نجیب الله تحویل گرفت.
صبغت الله مجددی پس از دو ماه، زمام داری سکان دولت اسلامی را براساس توافقات اسلام آباد به «برهان الدین ربانی» رهبر جمعیت اسلامی افغانستان سپرد.

نظرات بینندگان