arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

سرفه‌های خشک، تنها به معنی سرماخوردگی نیست

سرفه‌های ناشی از آلرژی به طور معمول خشک هستند؛ اما سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و یا آنفلوانزا کمی مرطوب‌تر می‌باشند که این رطوبت در واقع موکوس بدن شما است که در حال تلاش برای خارج شدن از بدن می‌باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرفه‌های ناشی از آلرژی به طور معمول خشک هستند؛ اما سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و یا آنفلوانزا کمی مرطوب‌تر می‌باشند که این رطوبت در واقع موکوس بدن شما است که در حال تلاش برای خارج شدن از بدن می‌باشد.

 مهم نیست که سرفه‌ها چرا اتفاق می‌افتند، آن‌ها همیشه آزاردهنده هستند صدای بلند و جلب توجه ناخواسته مردم، همیشه ناراحت‌کننده است؛ اما واقعاً پشت پرده این سرفه‌های خشک چه چیزی پنهان شده است؟ آیا آلرژی است که باعث سرفه های خشک می‌شود و یا همیشه پای سرماخوردگی یا آنفلوانزا در میان است؟
خب، معلوم می‌شود. تفاوت‌های بسیار زیادی بین سرفه‌های آلرژیک و سرفه ناشی از انواع سرماخوردگی وجود دارد:

یک سؤال از روی کنجکاوی: اصلاً چرا سرفه می‌کنیم؟
به گفته یکی از متخصصان گوش، حلق و بینی، هدف از سرفه، کمک به ما است. این، روشی است که بدن توسط آن سعی در خارج کردن چیزی که آن را تهدیدی می‌بیند و در مجاری هوایی شما است، دارد.
این تهدیدات ملاحظه شده، می‌تواند شامل دسته‌ای از موارد مختلف باشد: یک قطعه غذا در گلویتان، دانه گرده، آلودگی هوا یا تورم و موکوس اضافی که در گلویتان قرار دارد. همه این‌ها باعث می‌شود الیاف حساس موجود در مجاری هوایی شما تحریک شود که سپس باعث سرفه خواهد شد.
سؤالی که ممکن است پیش بیاید این است که در طول فرآیند سرفه چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟ خب، این عمل بسیار پیچیده است، اساساً تارهای صوتی‌تان کمی فشرده می‌شوند تا به ریه‌ها فشار وارد کنند. وقتی فشار کافی ایجاد شد، تارهای صوتی مجدداً به حالت قبل بازمی‌گردند، هوا به سرعت از طریق جعبه صوتی جریان می‌یابد که موجب ایجاد صدای سرفه می‌شود.

بنابراین، آیا آلرژی‌ها موجب سرفه می‌شوند؟
به طور خلاصه، بله معمولاً آلرژی سرفه خفیفی ایجاد می‌کند، که این واکنشی مستقیم به چیزی است که شما بدان حساس هستید که همان ماده آلرژن است که در راه‌های هوایی قرار دارد. در صورتی که این مورد باشد، احتمالاً علائم دیگری نیز وجود خواهد داشت: خارش و آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش گلو و عطسه. گاهی سردردها و خس‌خس سینه نیز با آلرژی همراه است.
زمان‌بندی نیز یک عامل است. برای مثال اگر شما به گرده یا موی بدن یک بچه‌گربه آلرژی دارید، احتمالاً تقریباً بلافاصله یا در عرض یک ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض آن، دچار علائم، از جمله سرفه، خواهید شد. این علائم می‌تواند به مدت چند ساعت پس از اینکه شما در معرض آن قرار گرفتید و یا حتی پس از آنکه دیگر ماده آلرژن در محیط اطرافتان وجود ندارد، شما را درگیر کند.

 

سرفه‌های مرتبط با آلرژی نیز به الگوهایی وابسته است، بنابراین پزشکان همیشه سعی می‌کنند به طور جامع به همه جوانب نگاه کنند. اگر شما هر فصل بهار دچار سرفه می‌شوید، نشانه‌ای از آن است که از آلرژی رنج می‌برید نه سرماخوردگی. بنابراین شما باید همه چیز را در نظر بگیرید.
بهترین را دفاعی در برابر سرفه ناشی از آلرژی چیست؟ آنتی‌هیستامین‌هایی مانند آلِگرا، کِلاریتین و زیرتِک، که همگی بدون نیاز به نسخه، در دسترس هستند، از راه‌های مبارزه با علائم آلرژی می‌باشند. گزینه‌های دیگر عبارتند از اسپری‌های استروئیدی بینی و شات‌های ایمونوتراپی، که می‌تواند به جای تسکین علائم، تنظیم‌کننده پاسخ بدن شما به آلرژن ها باشد.

چگونه بفهمیم که سرفه‌هایمان ناشی از سرماخوردگی است؟
شما می‌دانید که سرفه‌های ناشی از آلرژی به طور معمول خشک هستند؛ اما سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و یا آنفلوانزا کمی مرطوب‌تر می‌باشند که این رطوبت در واقع موکوس بدن شما است که در حال تلاش برای خارج شدن از بدن می‌باشد.
سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی معمولاً همراه با جریان مخاط در پشت گلو است که می‌تواند موجب گلودرد و ناراحتی سینه شود. تب با درجه پایین هم می‌تواند به جای آلرژی نشان‌دهنده سرماخوردگی باشد.
سرماخوردگی به اندازه آلرژی، فوری رخ نمی‌دهند و معمولاً به چند روز زمان برای بروز نیاز دارند. شما می‌توانید چند چیز مختلف را امتحان کنید تا سرفه را کاهش دهید که یکی از آن‌ها داروهای ضداحتقان بینی و ترکیباتی مانند دکسترومتورفان (که در برخی از داروها یافت می‌شود) است.
باید گفت، سرفه خشک، ضرورتاً نشانه آلرژی نیست، همان‌طور که سرفه‌های مرطوب حتماً از علائم سرماخوردگی نخواهد بود.

آیا باید همیشه نگران سرفه‌هایمان باشیم؟
نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که سرفه، جدا از اینکه علت آن چیست، نباید برایتان به چیزی عادی و روتین تبدیل شود.
سرماخوردگی، معمولاً دو هفته به طول می‌انجامد؛ بدین معنی است که سرفه ناشی از سرماخوردگی هم تا حداکثر سه هفته با فرد همره است (برای برخی افراد تا هشت هفته نیز ادامه دارد). اما طول سرفه مرتبط با آلرژی بسته به نوع درمان متفاوت است.

ضدسرفه‌های خانگی
اما اگر متوجه شدید، که بعد از گذشت دو ماه، علائم همچنان همراهتان است، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دچار آلرژی باشید که قبلاً از آن باخبر نبودید (که با تست آلرژی شناسایی می‌شود) و یا به بیماری جدی‌تری مثل آسم (که همراه با نفس‌تنگی است)، برونشیت، پنومونی یا ریفلاکس مبتلا باشید.
اگر چیزی مانند سرماخوردگی یا آلرژی شما را می‌آزارد تا حدی که زندگی‌تان را مختل کرده است، آن را بدون درمان رها نکنید. اگر حتی هیچ مشکل جدی وجود نداشته باشد، ملاقات با پزشک به شما آرامش می‌بخشد و حتی می‌تواند زمان بهبودی را سرعت ببخشد.

 تبیان

نظرات بینندگان