arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
روایت روزنامه لبنانی البناء از

نتایج دیدار این 3 نفر

طرفداران مقاومت در جهان عرب، از نشست سوچی، انتظاری بیش از این داشتند، اما سیاستگذاران در دمشق، پیش بینی نمی کردند این نشست نتایجی قاطع داشته باشد، هر چند که اطمینان داشتند دو هم پیمان آنها، پوتین و حسن روحانی، از اردوغان می خواهند که مواضع قاطعی را در مورد مساله حق حاکمیت سوریه بر تمام خاک آن، اتخاذ کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتیجه دیدار این 3 نفر

البناء چاپ بیروت نوشت: طرفداران مقاومت در جهان عرب، از نشست سوچی، انتظاری بیش از این داشتند، اما سیاستگذاران در دمشق، پیش بینی نمی کردند این نشست نتایجی قاطع داشته باشد، هر چند که اطمینان داشتند دو هم پیمان آنها، پوتین و حسن روحانی، از اردوغان می خواهند که مواضع قاطعی را در مورد مساله حق حاکمیت سوریه بر تمام خاک آن، اتخاذ کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در این نشست، روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران، مساله عقب نشینی آمریکا از سوریه، چگونگی پر کردن خلأ حاصل از آن و ضرورت درک«نگرانی های ترکیه» از پیامدهای این خروج و لزوم احترام به حق حاکمیت سوریه را بررسی کردند. از این رو، می توان گفت نتایج نشست سوچی به این شرح است:

-توافق بر سر هماهنگی فعالیتها برای تضمین امنیت و استقرار در شمال شرق سوریه با احترام به حاکمیت آن، به نحوی که تضمین کننده توافق های حاضر باشد، یعنی روسیه برای بازگشت روابط بین ترکیه و سوریه تلاش کند.

-توافق بر سر ضرورت مقابله با تلاشهای تحریر الشام برای سیطره بر مناطقی از سوریه و انجام اقداماتی برای محدود کردن تجاوزها به مناطق خلع سلاح شده.

-مهیا کردن زمینه در برابر ترکیه، برای اجرای توافقهایی که در نشست قبلی در سوچی نهایی شد، بویژه در مورد هدف گرفتن گروههای تروریستی.

-توافق بر سر ضرورت نفوذ جامعه بین المللی و سازمان ملل، برای بازسازی زیر ساختهای انرژی، مدارس و بیمارستانها در سوریه.

-تفاهم در مورد لزوم اجرای مقدمات عملیات بازسازی سوریه و مقابله با طرحهای آمریکا و اروپا، که مشارکت در بازسازی را منوط به راه حلهای سیاسی کرده اند.

-فراهم کردن شرایط برای بازگشت امن مهاجران و پناهندگان سوری و تعامل مثبت با تمام طرفهای ذینفع.

علاوه بر این، روحانی، اردوغان و پوتین، در این نشست، یک دستاور مهم دیگر نیز داشتند، که همان توافق بر سر ضرورت تکمیل تلاشهای صلح بین ترکیه و سوریه است، که با تلاشهای روسیه اغاز شد و در ادامه، ایران نیز نقش پر رنگی در آن داشت. بنابراین، صلح و بازگشت گفتگوها، بین دو دولت همسایه، می تواند دست یافتن به راه حلها، بویژه در مورد مساله کردهای سوریه را تسهیل کند.

در مجموع، روسای جمهور سه کشور توانستند بسیاری از مسائل مورد اختلاف بین خود را حل کنند و به آنکارا تا زمان برگزاری نشست استانه، فرصت داده شد تا التزامات خود در مورد استان ادلب را اجرایی کند.

گذشته از این، روسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه، دستاورد مهم دیگری هم داشتند؛ به این معنا که در مقایسه با نتانیاهو، ترامپ و هم پیمانان عرب آنها، توانستند در نشست سوچی موفق شوند. در حالی که دشمنان آنها در نشست ورشو شکست سختی خورده و مورد تمسخر قرار گرفتند، مساله ای که در رسانه های اروپایی و حتی عبری هم نمایان شد...

 

نظرات بینندگان