arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷

نظر رهبر معظم انقلاب درباره «تجسس در تلفن همراه همسر» و «وضو و غسل بعد از تتو»

رهبر معظم انقلاب در استفتائات اسفندماه به سوالاتی درباره تجسس در تلفن همراه همسر، استفاده از کراوات در عروسی، وضو و غسل بعد از تتو و مستطیع شدن زن در صورت مطالبۀ مهریه پاسخ دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رهبر انقلاب در استفتائات اسفندماه به سوالاتی درباره تجسس در تلفن همراه همسر، استفاده از کراوات در عروسی، وضو و غسل بعد از تتو و مستطیع شدن زن در صورت مطالبۀ مهریه پاسخ دادند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات جدید (اسفند ماه) را منتشر کرد که جزئیات آن به شرح ذیل است:

اشتباه در تشخیص مسافت شرعی

سؤال ۱: اگر کسی در ماه رمضان قبل از ظهر به قصد پیمودن مسافت شرعی یا رفتن به نقطه ای که گمان می کرده به مقدار مسافت شرعی است، از شهر خارج شود و پس از طی مسافت، افطار کند و به شهر بازگردد، ولی بعد از چند روز متوجه شود به مقدار مسافت شرعی نبوده است، آیا علاوه بر قضای روزه، کفاره هم واجب آمده است؟

جواب: فقط قضای روزه واجب است.

تجسس در تلفن همراه همسر

سؤال ۲: اگر کسی گوشی همسرش را چک کند و پیغامهایی را که با خانم‌ها و آقایان داشته بخواند، شرعاً اشکال دارد؟

جواب: بدون اذن و رضایت ایشان جایز نیست.

نگفتن عیوب جنس به خریدار

سؤال ۳: برخی قطعات اتومبیل بنده به صورت حرفه­ای تعویض یا تعمیر شده است. اگر هنگام فروش ـ در صورت عدم سؤال خریدار ـ، جزئیات آن را به خریدار اعلام نکنم، معامله و پول حاصل از آن چه حکمی دارد؟

جواب: در فرض سؤال معامله صحیح بوده و مال به دست آمده حلال است.

استفاده از کراوات در عروسی

سؤال ۵: آیا استفاده از کراوات در شب عروسی اشکال دارد؟

جواب: به طور کلی پوشیدن لباسهایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می‌شود و استفادۀ از آن ترویج فرهنگ منحط و معاند غربی محسوب می شود، جایز نیست.

وضو و غسل بعد از تتو

سؤال ۶: زنی که تتو انجام داده و ابرویش زخم یا جراحت دارد، می تواند به جای وضو یا غسل، تیمم کند؟

جواب: اگر روی زخم باز است و آب برای آن ضرر ندارد، باید طبق معمول وضو و غسل انجام دهد و آن را بشوید، و اگر آب برای آن ضرر دارد، باید اطراف آن را بشوید و احتیاط آن است که اگر ضرر نداشته باشد، روی آن دست تر بکشد.

مستطیع شدن زن در صورت مطالبۀ مهریه

سؤال ۷: اگر مهریۀ زن برای مخارج حج واجب کفایت کند، حج بر او واجب است و باید مهریه را از شوهرش مطالبه کند؟

جواب: در صورتی که شوهر توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، زن نمی‌تواند مهریه را مطالبه کند و مستطیع نیست، ولی اگر شوهر تمکّن دارد و مطالبۀ مهریه برای زن مفسده‌ای ندارد، واجب است مهریه را مطالبه کند و به حج برود و اگر مطالبۀ آن برای او مفسده داشته باشد مثل اینکه منجر به نزاع و طلاق شود، مستطیع نیست و واجب نیست مطالبه کند.

خمس مستمرّی

س ۸: پدر من کارمند بود و مدتی است که فوت شده و حقوق مستمری او ماهیانه بین من و مادرم به صورت جداگانه به حسابمان واریز می­‌شود، آیا باید خمس آنرا بدهیم؟

جواب: پرداخت خمس مستمری واجب نیست.

قرض ربوی

سؤال ۹: مادرم قصد دارد پولی را به شخصی قرض بدهند و این شخص گفته ماهانه مبلغی از سود درآمدش را به مادرم می­دهد و از دادن این سود هم راضی است، آیا عمل مذکور ایراد دارد یا اینکه ربا حساب می شود؟

جواب: قرض به شرط سود، ربا و حرام است، لکن اگر ضمن قرض شرط نشود که سود بدهد و قرض مبنی بر پرداخت سود نباشد، در صورتی که قرض گیرنده با رضایت خود مبلغی را اضافه بپردازد، اشکال ندارد، همچنین اگر دریافت سود ضمن یکی از عقود شرعی، مانند مضاربه یا مشارکت باشد، اشکال ندارد.

حکم اذان و اقامه تلویزیون

سؤال ۱۰: در رساله​​های عملیه گفته شده: «کسی که اذان و اقامه دیگری را شنیده، چه با او گفته باشد یا نه، در صورتی که بین اذان و اقامه و نمازی که می خواهد بخواند زیاد فاصله نشده باشد، می تواند برای نماز خود اذان و اقامه نگوید.» اگر از تلویزیون یا رادیو بشنود هم این حکم جاری است؟

جواب: اگر مستقیم پخش شود، حکم مذکور را دارد.

نظرات بینندگان